پذیرش آموزش سبک زندگی اسلامی به کودکان با مقاومت همراه است
کد خبر: 3763469
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
فاضل نظری:

پذیرش آموزش سبک زندگی اسلامی به کودکان با مقاومت همراه است

گروه جامعه ــ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه امروز در برابر پذیرش آموزش سبک زندگی مقاومت وجود دارد و هنوز مردم ما و حتی پدر و مادر‌ها فکر می‌کنند آموختن برخی از دانش‌های مکتوب که بلافاصله هم فراموش می‌شود، خیلی مهم‌تر از مهارت‌های زندگی است، گفت: باید یک تغییر نگرش سریع در این رابطه اتفاق بیفتد که متاسفانه رخ نداده و تغییرات نظام آموزشی در سال‌های گذشته معطوف به این نیاز نبوده است.

فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های کانون در خصوص آموزش‌های سبک زندگی اسلامی به کودکان و نوجوانان، گفت: امروز کانون بیشتر و پرقدرت‌تر از همیشه این کار‌ها را انجام می‌دهد. به عنوان مثال امسال اولین بار کارگاه‌های مهارتی را به شکل مستقیم برگزار کردیم، در حالی‌که این کارگاه‌ها در گذشته از کار‌های جنبی ما بود و ضمن آموزش مهارت‌های دیگر این موضوع نیز آموزش داده می‌شد، اما امسال به طور مستقیم و برای اولین‌بار این مهارت‌ها را طرح کردیم و کارگاه‌ها را شکل دادیم. کودکان ما امروز این موارد را برای توسعه مهارت‌ها و خلاقیت‌های خود نیاز دارند و این خلائی است که در نظام آموزشی ما وجود دارد و متاسفانه سال‌هاست که اصلاح نشده است.
 
‌مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و اذهان را متوجه آن کرده‌ است؛ اما واقعا در برابر پذیرش این نیاز مقاومت وجود دارد و هنوز مردم ما و حتی پدر و مادر‌ها گاهی فکر می‌کنند آموختن برخی از دانش‌های مکتوب که بلافاصله هم فراموش می‌شود خیلی مهم‌تر از مهارت‌های زندگی است؛ لذا باید یک تغییر نگرش سریع در این رابطه اتفاق می‌افتاد که متاسفانه رخ نداد و تغییرات نظام آموزشی در سال‌های گذشته معطوف به این نیاز نبود.

نظری در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از ظرفیت خیرین برای تامین منابع مالی آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان هم، گفت: این فرهنگ ابتدا باید توسعه و زمینه همکاری کسانی که تمایل به کار خیر دارند گسترش پیدا کند. معمولا تصور این است که خیرین تنها می‌توانند یک ساختمان در اختیار کانون قرار دهند و یا اینکه کتاب بخرند، اما این مسئله می‌تواند توسعه مفهومی پیدا بکند و کار خیر برای پرورش کودکان و نوجوانان الزاما معطوف به کودکان نیازمند نباشد و با توسعه مفهومی امیدواریم بتوان قدم‌های بزرگتری در این حوزه برداشت.
 
امداد فرهنگی
وی در مورد فعالیت‌های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان در خصوص کودکان کار هم گفت: ما طرحی را به نام امداد فرهنگی داریم که این طرح به شکل گسترده در بعضی از بخش‌هایی که احساس نیاز شده در حال اجراست. اما حتما باید این کار را توسعه داد و به شکل ویژه به آن پرداخت. البته برای کودکان کار ما بعضا نمایشگاه و تئاتر داشته‌ایم. تئاتری که با حضور خود کودکان کار و اجرای خودشان انجام شد.

‌مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه نیاز‌های کانون خیلی وسیع است و انتظاری که از آن می‌رود هم وسعت بسیاری دارد؛ تصریح کرد: ما در این جریان هم در بحث منابع انسانی و هم در حوزه‌های دیگر برای پاسخ دادن به این نیاز‌ها محدود هستیم، اما امیدواریم با برطرف کردن این محدودیت‌ها بتوانیم قدم‌های بهتری در این رابطه برداریم. در این مسیر برجسته‌سازی مفهوم و ضرورت توجه به کودکان و توجه دادن جامعه به نیاز‌های واقعی آن‌ها یکی از مهمترین کار‌هایی است که باید انجام شود.

نظری با تاکید بر اینکه کودکان ما بزرگترین سرمایه‌های ما برای ساختن آینده و به نوعی معماران فردای ما هستند، گفت: اگر قرار است در آینده جامعه‌ای بهتر، پویاتر و بانشاط تری داشته باشیم امروز باید به کودکانمان توجه بیشتری داشته باشیم.

در‌های کانون به شکل گسترده‌تری باز می‌شود
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: ما خدمات و کار‌های بسیاری را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهیم، اما تلاش می‌کنیم که امسال در‌های کانون به شکل گسترده‌تری باز شود و فعالیت‌های ما در نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر هم انجام شود و این یک سیاست کلی است که برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی را در قالب پویش فصل گرم کتاب در تابستان در میان جامعه انجام دادیم و علیرغم مشکلات اقتصادی قیمت تولید خدماتمان را بسیار پایین آوردیم؛ به عنوان مثال در تعرفه اسباب‌بازی‌های ملی نزدیک به ۷۰ درصد برای هولوگرام ثبت آن تخفیف قائل شدیم؛ اما اصلی‌ترین کاری که کانون آن را انجام می‌دهد مانند جریان دائمی یک رودخانه است که به نظر می‌رسد همیشه یک‌جا است، اما در هرلحظه آب تازه‌ای وارد این جریان می‌شود.
انتهای پیام
captcha