صداقت و نیکی به همسایگان از نشانه‌های شیعه حقیقی است
کد خبر: 3763526
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
حجت‌الاسلام‌ نظری منفرد:

صداقت و نیکی به همسایگان از نشانه‌های شیعه حقیقی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: اگر انسان در گفتارش راستگو و خلقش با همسایگان نیکو و ادای امانت کرده باشد، می‌تواند یک شیعه واقعی باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد، 21 آبان‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: دوران امامت این امام بزرگوار، شش سال بود و اکثر اوقات نیز حضرت، در زندان محبوس بودند. ایشان آخرین امام حاضر در میان مردم بودند و در آخرین روایت خود که عنوان وصیت نیز داشته است، نکات مهمی را خطاب به شیعیان می‌فرمایند که باید برای درک این مطالب تلاش فراوانی باید از سوی محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) انجام شود.
سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: حضرت امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند که‌ «ای انسان‌ها، اهل تقوای الهی باشید و اهل ورع در دین بوده و سعی کنید در گفتار و رفتار خود صداقت داشته باشید؛ امانت‌دار بوده و سجده‌های راز و نیاز خود را طولانی و همسایه‌داری را با اخلاق حسنه پیشه خود کنید».
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: اهل ورع بودن یعنی اینکه انسان از امور مشتبه نیز پرهیز کند و در مسئله صداقت به‌گونه‌ای عمل کند که قلب و لسان با همدیگر هماهنگ باشند؛ از دروغ‌گویی ولو در مقام شوخی پرهیز کرده و امانت‌دار امانت‌گذاران باشد حتی اگر امانت‌گذار انسان بدی باشد.
وی اضافه کرد: خداوند به انسان امر کرده است که امانت‌داران، امانات را به صاحبان‌شان برگردانند و خیانت نکنند چراکه یکی از نشانه‌های مؤمن همین مسئله امانت‌داری است.
حجت‌الاسلام نظری منفرد یادآور شد: نزدیک‌ترین ساعات انسان به خداوند به هنگام سجده است و این عمل شیطان را عصبانی می‌کند؛ لذا سجده‌های طولانی می‌تواند مانع از فریب‌کاری شیطان باشد.
سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به ادامه وصیت امام حسن عسکری(ع) گفت: حضرت در ادامه وصیت خود می‌فرمایند که اگر انسان اهل تقوا و ورع در دین بود و در گفتارش راستگو و خلقش با همسایگان نیکو و ادای امانت کرده و سجده‌های طولانی داشته باشد، می‌تواند یک شیعه واقعی باشد؛ من به خاطر وجود چنین صفاتی از یک شیعه مسرور می‌شوم که دیگران شیعه ما اهل‌ بیت(ع) را با صفات پسندیده و اخلاق حمیده بشناسند و اگر این‌طور نباشد و شیعیان ما فاقد این خصایص باشند باعث ناراحتی ما خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: بر اساس فرمایش امام حسن عسکری(ع)، ما شیعیان باید دو اصل را در زندگی رعایت کنیم؛ نخست کاری کنیم مردم به اهل‌ بیت(ع) علاقه‌مند شوند و دوم اینکه سخنان زشت و قبیح نسبت به اهل‌ بیت(ع) را دور کنیم چراکه حضرت می‌فرمایند هر خوبی که از ما اهل‌ بیت(ع) گفته شود ما اهلش هستیم و هر بدی که به ما نسبت داده شود ما عاری از آن‌ها هستیم.
حسین شاهبداغی
انتهای پیام

captcha