ارائه ۷ مقاله برتر در همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری»
کد خبر: 3763560
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸

ارائه ۷ مقاله برتر در همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری»

گروه فرهنگی ـ دبیر علمی همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری» گفت: با فراخوان این همایش ملی مقالاتی از دانشگاه‌های مختلف کشور به دبیرخانه همایش واقع در دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) ارسال شد که از بین آن‌ها هفت مقاله برتر جهت ارائه در قالب سخنرانی انتخاب شد.

ارائه 7 مقاله برتر در همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری»

محمود علی‎پور، دبیر علمی دومین همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری» در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به برگزاری این همایش ملی به میزبانی دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره)، گفت: برای دومین سال همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری» 28 آبان‌ماه جاری در شهرستان بروجرد برگزار می‏‌شود.
وی افزود: با فراخوان این همایش ملی مقالاتی از دانشگاه‌های مختلف کشور ازجمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، بروجرد، رازی کرمانشاه، مازندران و ... به دبیرخانه همایش واقع در دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) ارسال شد که از بین آن‌ها هفت مقاله برتر جهت ارائه در قالب سخنرانی انتخاب شد.
علی‌پور اضافه کرد: این همایش ملی به‌همت دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی و با همکاری دانشگاه لرستان، آزاد بروجرد و علمی ـ کاربردی و دانشگاه اراک به میزبانی دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) شهرستان بروجرد برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که این همایش در سه بخش پیامدها، روندها و زمینه‌ها و در محورهای قرآنی و روایی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، ارتباطات، برگزار می‎‏شود و علاقمندان جهت شرکت در این همایش ملی می‎‏توانند طی روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان‌ماه جاری برای شرکت در همایش ثبت‌نام کنند، ادامه داد: در این همایش امام جمعه بروجرد، رئیس دانشگاه آیت‌الله بروجردی، اساتید دانشگاه حضور خواهندداشت.
دبیر علمی دومین همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری» گفت: از موضوعات این همایش ملی در محور قرآنی و روایی می‎توان به نقد و بررسی مبانی قرآنی جریان‌های تکفیری، نقد و بررسی مبانی روایی جریان‌های تکفیری، سیره ائمه‌اطهار(ع) در مواجهه با جریان‌های تکفیری معاصر خود، راهکارهای قرآنی و روایی در مقابله با جریان‌های سلفی اشاره کرد.
وی افزود: همچنین از موضوعات محور سیاسی می‎توان به نقش سازمان‌های بین‌المللی در گسترش یا کنترل تروریسم بین‌المللی، قدرت بین‌المللی و گروه‌های سلفی، بررسی مبانی فکری داعش در ترورهای اخیر(حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی)، جریان‌های تکفیری و امنیت داخل جمهوری اسلامی، پیامدهای گسترش جریان سبفی بر امنیت مقاومت اسلامی اشاره کرد.
علی‎پور اظهارکرد: از موضوعات حقوقی نیز می‎توان به امکان‌سنجی پیگیری حقوقی مقابله با تروریسم تکفیری و نهادهای بین‌المللی، نقش حقوقی تعهدات و مرزها و حقوق بین‌المللی، بررسی تطبیقی فتاوای مراجع شیعی و سنی در مقابله با جریان‌های سلفی، راهکارهای فقهی و حقوقی در مبارزه با تفکر تکفیری اشاره کرد و از موضوعات محور ارتباطات نیز می‎توان به نقش رسانه در مبارزه با جریان‌های تکفیری، گفتمان سلفی و بازتاب آن در رسانه‌های خبری جهان، جریان‌های تکفیری شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین اشاره کرد.
وی گفت: همچنین، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رویگردانی جوانان از جریان‌های تکفیری، نقش «آتش به اختیار فرهنگی» در ایجاد تنفر از جریان‌های تکفیری، سنجش میزان درک جوامع اسلامی از جریان‌های تکفیری، بررسی نقش جریان‌های آگاهی‌بخش در کاهش گرایی به جریان‌های تکفیری و گسترش جریان‌های تکفیری و بحران آوارگی و مهاجرت از موضوعات این همایش ملی در محور جامعه‌شناسی است و در محور روان‍شناسی نیز موضوعاتی مثل علل روانشناختی گرایش به جریان‌های سلفی، پیامدهای روانشناختی عضویت و جدایی افراد از گروه‌های سلفی، راهکارهای روانکارانه در گاهش گرایش به تکفیرگرایی گنجانده شده است و از موضوعات محور اقتصادی نیز می‌توان به عوامل اقتصادی مؤثر بر گروه‌های تکفیری، ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی در مبارزه با جریان‌های تکفیری، بررسی نحوه جلوگیری از حمایت‌های مالی گروه‌های تکفیری، نفت و نقش سلفی‎ها و اقتصاد سیاسی داعش اشاره کرد.

انتهای پیام

captcha