حمایت از بازیسازان همسو با نیازشان/ تسهیل تولیدات بومی منطبق با فرهنگ ایرانی-اسلامی
کد خبر: 3763696
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
کریمی قدوسی:

حمایت از بازیسازان همسو با نیازشان/ تسهیل تولیدات بومی منطبق با فرهنگ ایرانی-اسلامی

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به آغاز فعالیت مجموعه «همگرا» با هدف حمایت از بازیسازان و تیم‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه، همسو با نیاز آن‌ها گفت: این پروژه تولیدات بومی منطبق با فرهنگ ایرانی-اسلامی را حمایت و توزیع و تولید آن‌ها را تسهیل می‌کند.

حمایت از بازیسازان همسو با نیازشان/ تسهیل تولیدات بومی منطبق با فرهنگ ایرانی-اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری ساختار حمایتی همگرا توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صبح امروز ۲۲ آبان‌ماه با حضور حسن کریمی قدوسی مدیرعامل این بنیاد و متین ایزدی معاون حمایتی آن برگزار شد.
 
کریمی قدوسی در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه مجموعه «همگرا» متمرکز از شاخص‌ها و روش‌هایی است که منتج به ارایه حمایت‎های مشخص به تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای می‌شود، گفت: هدف اصلی همگرا شفاف‌سازی، رعایت عدالت و هدفمندکردن حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌ها و تمامی نهاد‌هایی است که در این عرصه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه فکر اولیه ایجاد ساختار همگرا به دلیل شفاف‌سازی عملکرد‌ها و همچنین ارائه بسته‌های حمایتی پدیدار شد، افزود: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حقیقت به دنبال فراهم‌کردن زیر ساخت‌ها و یکپارچه‌کردن حمایت‌ها از بازی‌سازان و بحث آموزش و ارائه وام و سایر حمایت‌ها در پروژه همگراست.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره گام‌هایی که در ساختار همگرا باید بردارند، گفت: همگرا جای کار زیادی دارد و این ساختار به دنبال این است که سازمان‌های بازی‌ساز مختلف را ارتقا دهد؛ البته حمایت‌های مالی همگرا سقف مشخصی دارد و از طریق این حمایت‌ها تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری، سرور و تجهیزات لازم را برای بازی‌سازان تامین می‌شود و در آیین‌نامه‌ریز این حمایت‌ها اعلام شده است.

کریمی قدوسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر سقف بودجه همگرا و چگونگی انتخاب شرکت‌ها و بازی‌سازان برای حمایت در این پروژه گفت: بنیاد از محل اعتبارات خود بیش از یک میلیارد تومان بودجه برای ساختار همگرا اختصاص داده است که تا پایان سال به بازی سازان اعطا می‌شود. اما تلاشمان این است که این بودجه را به ۲ میلیارد تومان افزایش دهیم. جدا از این مسئله چند سال است که بنیاد با تصویب قانون اخذ عوارض از بازی‌های رایانه‌ای خارجی، درآمد حاصل از این قانون را به ساختار همگرا تعلق خواهد داد تا بودجه‌های ان بخش نیز به صورت شفاف در این حوزه هزینه شود.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه ساختار همگرا کمیت‌های پنج نفره پیش‌بینی شده، که نمایندگان حوزه‌های مختلف ازجمله بخش خصوصی در آن عضویت دارند؛ لذا از خرد جمعی اعضای این کمیته استفاده می‌شود تا بهترین تصمیمات گرفته شود. برهمین اساس شرکت‌هایی حمایت می‌شوند که طی سال‌های گذشته ۲ بازی ساخته باشند؛ فرایند ارزیابی نیز بر ۴ شاخصه کلی شامل کیفیت بازی، توانمندی تیم و شرکت، شاخصه‌های فرهنگی ایرانی-اسلامی متناسب با ۱۲ بند شورای عالی انقلاب فرهنگی و درصد کارآمدی بازی است.

متین ایزدی، معاون حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه همگرا با اهداف شفاف‌سازی و شایسته‌سالاری ایجاد شده است و شعارش بر ارتقا دادن سازمان‌ها و شرکت‌های بازی‌ساز است. این‌ها با ارائه مدارک و نیازسنجی از سوی همگرا می‌توانند عضوی از همگرا باشند.

وی با اشاره به اینکه ۷۴ تیم تاکنون در همگرا ثبت نام کرده‌اند، گفت: درحال حاضر ۵۰ تیم فرآیند ثبت‌نام را کامل کرده و نزدیک به ۳۴ شرکت هم ثبت‌نام کرده‌اند. رتبه‌بندی تیم‌هایی که در همگرا ثبت‌نام می‌کنند نیز با مواردی همچون سیمرغ، هما، ققنوس، شیردال، هدیوش، یوز و غزال است که به‌عنوان امتیاز به گروه‌ها داده می‌شود تا تیم‌ها و بازی‌سازان در این رتبه‌بندی قرار گیرند.

ایزدی درباره نحوه حمایت‌ها در همگرا هم گفت: علاوه بر زیرساخت‌ها، زیرصدا، سرور، رندرینگ، تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، تامین فضا، خدمات تست بازی، فرآیند تبلیغاتی و رسانه‌ای و پرداخت درصد تشویقی و توسعه و تسریع فرآیند رشد و ارتقا شرکت است.
 
معاون حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایان‌های ادامه داد: همه حمایت‌های بازیسازان در این پروژه بعد از ثبت نام زیر این محور بر مبنای شایسته‌سالاری، رتبه‌بندی می‌شود و امتیاز می‌گیرند که بر اساس آن امتیاز تا سقف مشخصی حمایت خواهند شد که ۲۰ تا ۳۰ ردیف حمایتی وجود دارد و خرید تجهیزات، استقرار کار، بیمه نیرو‌های کمکی مشاور و گرفتن برند را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: حمایت‌های همگرا به تیم‌های فعال حتی با یک نفر عضو و شرکت‌های بازی‌سازی تعلق می‌گیرد که در چهار سال گذشته حداقل دو بازی یا یک بازی و یک نمونه اولیه از بازی تولید کرده باشند. بازی‌سازان می‌توانند در پورتال همگرا ثبت نام کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخص‌های مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخص‌ها حمایت دریافت کنند.

ایزدی ادامه داد: بخش قابل توجهی از حمایت‌های همگرا بدون بازپرداخت هستند و این حمایت‌ها شامل تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره تخصصی و توسعه ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار، آموزش و تسریع فرآیند رشد شرکت هستند؛ ساختار حمایتی همگرا از ۲۸ مرداد کار خود را آغاز کرده و تیم‌ها و شرکت‌های متقاضی باید برای دریافت این خدمات در پورتال همگرا ثبت‌نام کنند.

معاون حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: فرآیند ارزیابی بازی‌ها حداقل ۴۵ روز طی خواهد شد و بعد از آن رتبه‌ها اعلام و انتخاب و تخصیص حمایت‌ها آغاز می‌شود. بدیهی است بازیسازانی که در اولین سال حمایتی همگرا ثبت نام نکنند، با توجه به محدود بودن زمان ثبت نام باید تا شروع سال حمایتی آتی و باز شدن فرآیند ثبت نام سال آینده منتظر بمانند.

انتهای پیام
captcha