هنوز انتقادهایی بر خروجی‌های آموزش و پرورش وجود دارد
کد خبر: 3763714
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
وزیر آموزش و پرورش:

هنوز انتقادهایی بر خروجی‌های آموزش و پرورش وجود دارد

گروه اجتماعی - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به‌ اینکه هنوز انتقادهایی بر خروجی‌های آموزش و پرورش و فارغ التحصیلان آن وجود دارد، گفت: کنکور سبب شد تا همه تمرکز مدارس صرف مفاهیم شناختی شود.

هنوز انتقادهایی بر خروجی‌های آموزش و پرورش وجود دارد

به گزارش خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی سید محمد بطحایی امروز در نشست سالانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در هتل نماز برگزار شد، با اشاره به‌ همکاری‌های بین حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش گفت: در 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات زیادی در آموزش و پرورش انجام شد تا تحول مورد نظر صورت گیرد. این تلاش‌ها دستاوردهایی داشته و آثار مثبتی بر جای گذاشته که امروز شاهد این آثار هستیم.

وی افزود: اما این تلاش‌ها و زحمت‌ها که از دهه 60 شروع شده و تاکنون نیز ادامه دارد، هنوز نتوانسته است توقع و مطلوبیت نظام آموزش و پرورش را برای مدیران ارشد و سیاست گذاران رقم بزند. همچنین هنوز خروجی‌های آموزش و پرورش مورد پسند مطلوبیت سیاست گذاران کشور قرار نگرفته است.

بطحایی با اشاره به‌ اینکه هنوز انتقادهایی بر خروجی‌های آموزش و پرورش و فارغ التحصیلان و توانمندی‌های آن‌ها وجود دارد، گفت: کاستی‌هایی که در رابطه با فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش وجود دارد، فقط به‌ نقایص نظام آموزش و پرورش بازنمی‌گردد بلکه عوامل مختلفی بر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ما تاثیرگذار بوده که بسیاری از آن از مدیریت آموزش و پرورش ما خارج است و تمام بار این نقص متوجه آموزش و پرورش نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما منکر وجود نقایص در آموزش و پرورش نیستیم، تصریح کرد: باید صادقانه بپذیریم که بخشی از این نقص بر عهده آموزش و پرورش است. باید مسئولیت نواقصی که می‌بینیم را بپذیریم چراکه بخشی از این نقایص‌ به‌ سیستم آموزش و پرورش بازمی‌گردد.

انحرافات، عاملی برای کم شدن سهم اهداف پرورشی و تربیتی
وی با اشاره به اینکه در نظام آموزش و پرورش، به‌ خصوص در دو دهه اخیر، ناخواسته انحرافی را در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی اعم از برنامه رسمی و غیررسمی به وجود آمده، تصریح کرد: این انحرافات سبب شده سهم اهداف پرورشی و تربیتی که ناظر بر توسعه و گسترش مهارت‌هاست، نسبت به اهداف شناختی به‌ شدت کاهش یابد.

بطحایی ادامه داد: سهم اهداف پرورشی و تربیتی که ناظر بر توسعه و گسترش مهارت‌هاست، نسبت به اهداف شناختی به‌ شدت کاهش یافته است و سبد یادگیری دانش آموزان در دوران تحصیل مدرسه‌ صرفا مملو از اهداف شناختی، به‌ ویژه در لایه حافظه محوری شده و محفوظات کودکان تقویت شده و در سطح علمی دانش‌آموزان ما به‌ خوبی مطالب را حفظ می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان امروز به‌ خوبی حلال، حرام و جوانمردی را تعریف می‌کنند اما آنجا که باید مراقبت کند و حلال و حرام را در زندگی مواظبت کند، مهارت ندارند، اضافه کرد: آنجا که جوانمردی و از خودگذشتگی را در زندگی فردی و اجتماعی باید در عمل نشان داد، دانش آموزان ما نمره خوبی نمی‎گیرند.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان در حوزه شناخت و اهداف شناختی به‌ خوبی مسلط شدند و مطالب را حفظ کرده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه در سطحی‌ترین لایه شناخت که آن هم حافظه کوتاه‌مدت است، دانش‌آموزان بسیار مسلط شده‌اند. این انحراف کاهش اهداف پرورشی، تربیتی و توسعه مهارت‌های آموزشی نیز مربوط به دوران مدرسه در حوزه اهداف شناختی است.

بطحایی با بیان اینکه این انحراف در دو دهه اخیر ابتدا در متوسطه دوم آغاز شد، گفت: به‌ تدریج این مصیبت در نظام آموزش و پرورش ما سایر پایه‌های پایین‌تر را نیز فرا گرفت. متاسفانه ما امروز شاهد آن هستیم که در دوره ابتدایی نیز این فضا حاکم شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌ای شاهد هستیم که این موضوع حتی در دوره‌های پیش‌دبستانی نیز فراگیر شده و سایه شوم خود را بر فضای تربیتی و پرورشی گستردانده است.

وی با بیان اینکه کنکور یکی از مهم‌ترین عوامل این موضوع بوده است، تصریح کرد: امیدوارم با تلاش‌های که صورت می‌گیرد، به‌ تدریج سهم این عامل کاهش پیدا کند و ما بتوانیم در مدارس خود و در سبد یادگیری بچه‌ها سهم بیشتری را به‌ اهداف پرورشی اختصاص دهیم. البته این کار سخت و دشوار است و دشواری آن نیز بخش عمده آن مربوط به‌ عادتی بوده که در کشور پیش آمده است.

بطحایی با اشاره به اینکه کنکور و شبه کنکور و موضوعاتی مانند آن سبب شد که تمام تمرکز ما در مدارس صرفا صرف مفاهیم شناختی شود، اظهار کرد: معلم در مدرسه و کلاس فرصتی برای پرداختن به‌ مهارت‌های دیگر پیدا نمی‌کند و فرصتی برای تمرین مهارت‌هایی که بخش عمده آن مبتنی بر آموزه‌های دینی مورد تاکید است، پیدا نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در 85 درصد ظرفیت دانشگاه و مراکز عالی دیگر نیازی به‌ کنکور وجود ندارد، اظهار کرد: دانش‌آموزان می‌توانند براساس سوابق تحصیلی خود وارد دانشگاه‌ها شوند.

وی با بیان اینکه تلاشی که در دولت دوازدهم و آموزش و پرورش انجام می‌دهیم، این است که عواملی که منجر به‌ انحراف در برنامه‌ریزی شده و اهداف تربیتی و پرورشی ما را کنار گذاشته، برطرف کردن اهداف صرفا شناختی باشد، عنوان کرد: در دوره ابتدایی تلاش خوبی در سال گذشته شروع شد و امیدوارم این تلاش استمرار یابد و از دوره ابتدایی کار را به گونه‌ای پیش ببریم تا این آزمون‌های مخرب که با عناوین مختلف برگزار می‌شود، تمام آن را در دوره ابتدایی ممنوع کردیم و به‌ شدت درراستای اجرایی آن جدی هستیم و هرجا که تخلفی صورت گیرد، بلافاصله برخورد خواهیم کرد.

بطحایی با اشاره به اینکه کتاب‌های کمک درسی را در دوره ابتدایی را منع کرده‌ایم، ادامه داد: در سال تحصیلی جدید در سایر دوره‌های تحصیلی نیز به‌ تدریج این انحراف که در مسیر تعلیم و تربیت وجود دارد را اصلاح می‌کنیم تا فرایند آن به‌ مسیر اصلی بازگردانده شود.

مدرسه محلی برای تمرین زندگی است
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدرسه محلی برای تمرین زندگی کردن است، تصریح کرد: کودکان باید در مدرسه یاد بگیرند که مسائل زندگی خود را چگونه حل کنند.

وی ادامه داد: چگالی زیادی که در مفاهیم شناختی وجود دارد، منجر به‌ سوءاستفاده‌هایی می‌شود که با عنوان کتاب‌های کمک آموزشی در سال‌های اخیر فراروان دیده می شود که این عامل سبب دو برابر شدن مشکل ما را در آموزش و پرورش شده است.

بطحایی بیان کرد: مدارس به‌عنوان کانون اجتماعی باز تعریف شده و مدرسه به‌ عنوان کانون تربیتی محله شناخته می شود. همچنین مدرسه باید به‌ یک محیط بانشاط و سرزنده برای دانش‌آموزان تبدیل شود. این سرزندگی زمانی ایحاد می‌شود که دانش‌آموزان احساس کنند آنچه که در مدرسه یاد می‌گیرند، در زندگی اجتماعی آن‌ها بکار گرفته می‌شود و حتی افرادی که در این مسیر غلط موفق می‌شوند، مورد تشویق قرار می‌گیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اولین بار در نظام آموزش و پرورش دو ساعت از برنامه رسمی این سازمان را در اختیار معلم و مدرسه قرار دادیم تا در حوزه‌های صلاح دید خود استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه ما برای پیمودن و اصلاح این مسیر نیازمند کمک فکری و کارشناسی حوزه‌های علمیه هستیم، اظهار کرد: برای دوره‌های تربیت معلم نیازمند تجربه صاحب‌نظران حوزه‌های علمیه هستیم. نباید تلاش شود که دو نهاد را به‌ زور به‌ یکدیگر متصل کنیم بلکه این دو نهاد باید در هم تلفیق شوند. در آن صورت است که همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش رخ می‌دهد.

بطحایی گفت: در مراکز حوزوی باید متخصصینی که با مسائل امروز تعلیم و تربیت آشنا هستند، حضور داشته باشند تا با بیان مسائل فرزندان مان را که امروز به‌ شدت در خطر هستند، آگاه کنند.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در آموزش و پرورش این است که اعتماد مردم و معلمان نباید کاهش یابد و هر عاملی که سبب شود اعتماد جامعه به‌ مدرسه و معلمان کاهش یابد، آسیبی به‌ نظام ماست.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مراقبت باشید تا آموزش و پرورش‌های جایگزین در کنار آموزش و پرورش رسمی شکل نگیرد، گفت: در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که برخی مساجد کودکان را از آموزش و پرورش رسمی جدا می کنند و سبب می‌شود با یک نظام تعلیم و تربیت دیگر مشغول به‌ تحصیل شود که این امر مردم را به‌ آموزش رسمی کشور خود بی‌اعتماد کند.

انتهای پیام

captcha