توبه با صرف گفتن «استغفرالله» محقق نمی‌شود
کد خبر: 3763731
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
آیت‌الله هادوی تهرانی:

توبه با صرف گفتن «استغفرالله» محقق نمی‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه توبه شروطی دارد، گفت: توبه با صرف گفتن «استغفرالله» محقق نمی‌شود.

توبه با صرف گفتن «استغفرالله» محقق نمی‌شودبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 22 آبان در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی گفت: این سوره با حروف مقطعه آغاز شده و بلافاصله بعد ازآن به تنزیل کتاب اشاره کرده که تنزیل کتاب همان نزول تدریجی در برابر انزال کتاب است.

وی افزود: در ادامه فرموده است که این قرآن برای خدایی است که یکی از خصوصیات او این است که غافر الذنب و قابل‌التوب است؛ یعنی گناهان را می‌بخشد و توبه را می‌پذیرد، البته از طرف دیگر خداوند شدیدالعقاب است. خدا صاحب نعمت‌های مستمر است، ولی اگر کسی گناه کرد و توبه نکرد، باید منتظر عقاب و عذاب باشد و این عقاب و عذاب هم شدید و البته نتیجه عمل او و تجسم آن است.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: توبه به معنای پشیمانی از عمل بد، و تصمیم جدی برای انجام ندادن آن کار و استغفار و طلب مغفرت است و در گناهانی که جبران دارد، مانند حق‌الناس و حق‌الله باید جبران کند، بنابراین تنها با گفتن استغفرالله، توبه محقق نخواهد شد.

این استاد تفسیر همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه «ق» بیان کرد: خداوند در آیه 37 این سوره فرموده است که در آنچه ما نازل کرده‌ایم، یادآوری و ذکر است و اگر کسی به آن توجه و عمل کند، متنبه می‌شود؛ البته اگر اینکه انسان، آدم‌وار آن را بخواند و به تعبیر قرآن، قلب و سمع داشته باشد.

وی بیان کرد: در قرآن اصلا قلب به معنای عضو صنوبری که خون را در جریان می‌اندازد، به کار نرفته و مراد از آن مرکز تحولات روحی و اخلاقی و معرفتی انسان است و مراد از سمع هم گوش دادن برای عمل کردن است.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: خداوند فرموده که راه سخت نیست و قریب المسافت است، ولی همین مسافت قلیل را هم به تعبیر روایت وقتی پرده کنار رفت، می‌بینیم که عمری کنار دریا به سر بردیم، ولی تشنه بودیم.

انتهای پیام

captcha