دانش‌آموزان در کنار دانش، باید برای تمام سطوح زندگی آمادگی کسب کنند
کد خبر: 3763735
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

دانش‌آموزان در کنار دانش، باید برای تمام سطوح زندگی آمادگی کسب کنند

گروه فرهنگی - مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در سند تحول بنیادین به مسئله تعلیم و تربیت نگاه ویژه‌ای شده، گفت: این سند نگاه ویژه‌، جامع و متوازنی به تربیت دارد. دانش‌آموزان باید همزمان با فراگیری دانش از تربیت اجتماعی، سیاسی، رفتاری، شخصیتی و... برخوردار باشد.

دانش‌آموزان علاوه بر فراگیری دانش باید در تمامی سطوح آماده باشند

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در نشست سالانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در هتل نماز برگزار شد، با بیان اینکه پیامبران و همه مربیان و معلمان، پزشکان و طبیبان روح هستند، اظهار کرد: طبیب کسی است که همه فرمول‌های کلان را می‌داند و به مصادیق و آسیب‌ها توجه دارد.

وی با بیان اینکه ما حوزویان نیز هنگامی به رسالت خود عمل کرده‌ایم که همانند پیامبران(ص) و ائمه(ع) طبیب روح ها و جان ها باشیم، گفت: رسالت همه ما در این همکاری بزرگ، چه در سطح ستادی و چه در سطوح مدرسه‌ای، باید جمع توانایی‌ها، دانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای زندگی باشد که همه این‌ها باید در کودکی و نوجوانی پایه‌ریزی شود.

اعرافی با بیان اینکه طبیبان روح باید ابزار و وسایل معالجه را همیشه با خود همراه داشته باشند، ادامه داد: محل معالجه طبیبان مکانی مشخص نیست بلکه در هر مکان و زمان باید به کار خود بپردازند.این طبابت نباید فقط به ظاهر ختم شود بلکه باید در تمام ساحات حیات بشری تجلی یابد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه از همه ابزارهای لازم برای تربیت باید استفاده شود، تاکید کرد: تشویق، تنبیه و... از جمله مواردی است که باید برای تربیت یک شخصیت اسلامی از آن‌ بهره‌ برد.

وی با تأکید بر اینکه گنجینه بی پایان دین و معارف الهی برای معالجه دردها کافی است، عنوان کرد: سند تحول آموزش و پرورش بیش از 6 سال است که مورد توجه بوده و اقدامات خوبی برای پیشبرد آن انجام شده است.

اعرافی با بیان اینکه این سند برآورد 40 سال تجربه است، ادامه داد: باید علاوه بر حرکت ستادی، این سند بتواند در ستاد استان‌ها و حتی مدارس نیز مورد بازخوانی قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در مورد اجرای این سند باید فرهنگ سازی‌های لازم صورت بگیرد، اضافه کرد: شورای عالی فرهنگی باید بیش از پیش در این زمینه به ما کمک کند. پیشبرد سند جامع نیازمند توجهات سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری است. در سند تحول بنیادین به مساله تعلیم و تربیت نگاه ویژه‌ای شده است. این سند نگاه ویژه‌، جامع و متوازنی به تربیت دارد. دانش آموزان باید همزمان با فراگیری دانش از تربیت اجتماعی، سیاسی، رفتاری، شخصیتی و... برخوردار باشند.

اعرافی با بیان اینکه در این سند به خانواده نیز نگاه ویژه‌ای شده است، ادامه داد: هویت ملی و اسلامی، داشتن هویت مستقل در برابر غرب و هویت‌های دیگر، نگاه جامع علمی و پژوهشی به سیستم آموزش و پرورش، توانمندی دانش آموزان در ایفای نقش اجتماعی و برخورداری از همه مهارت‌های لازم برای زندگی، برخورداری از روح اخلاقی و الهی از مواردی است که در سند تحول بنیادین به آن توجه شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در اولویت مسایل کشور قرار بگیرد، عنوان کرد: باید همه ارگان‌ها و سازمان‌ها حامی آموزش و پرورش باشند و همکاری با این سازمان در صدر اولویت‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه باید رویکرد تعاملی و گره‌گشایی به مسایل داشته باشند، افزود: باید بدانیم که تعلیم و تربیت از لحاظ درون مایه دینی، پیچیده است. همچنین دانش علوم تربیتی نیز دنیای بی پایانی دارد.

اعرافی با تأکید بر اینکه طلبه و مبلغ باید با اطلاع از دانش تعلیم و تربیت در مدارس حضور یابد، ادامه داد: به طیف نیازهای آموزش و پرورش توجه و در سطوح مختلف حوزه علمیه در تربیت معلمان فعالانه عمل کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه برای کسی که در آموزش و پرورش مأموریت دارد، نباید از هیچ جهتی کم گذاشت، ادامه داد: باید شوراهای عالی آموزش و پرورش را در این حرکت دخیل کنیم و در مدارس گروه‌های علمی و فقهی و اندیشه ورز ایجاد کرده و مطالعات مستقر برای آسیب شناسی در آن را تدارک ببینیم.

انتهای پیام

captcha