ترویج فرهنگ مطالعه؛ راهکاری برای مهار آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3763801
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

ترویج فرهنگ مطالعه؛ راهکاری برای مهار آسیب‌های اجتماعی

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، مطالعه را راهکاری برای مهار آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: کتاب با پربار کردن تفکر انسان می‌تواند وضعیت اخلاقی جامعه را بهبود ببخشد.

ترویج فرهنگ مطالعه؛ راهکاری برای مهار آسیب‌های اجتماعی

ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: مطالعه یکی از بهترین راهکارهای مهار معضلات اجتماعی است چون کتاب با پربار کردن تفکر انسان می‌تواند وضعیت اخلاقی جامعه را بهبود ببخشد.
وی افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی، مردمی کردن، تأمین منابع و ایجاد انگیزه در افراد جامعه و حمایت از نویسندگان و اهل قلم متعهد، از محورهایی است که در راستای تحقق فرهنگ کتابخوانی باید مدنظر قرار گیرد.
این مسئول تاکید کرد: اداره یک جامعه اهل مطالعه و با فرهنگ، آسان‌تر از جامعه‌ای است که از علم و دانش فاصله دارد، پس نباید به بهانه‌های گوناگون و بدون منطق، در مسیر تالیف و نشر کتاب و صنعت چاپ و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی خلل ایجاد کرد.
مقدم در ادامه با اشاره به سرانه پایین مطالعه کتاب در جامعه، گفت: متاسفانه منابع جایگزین مانند تلویزیون، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسزایی در افت سرانه مطالعه دارد در حالیکه رد و بدل شدن اطلاعات از این طریق، تاثیر عمیق مطالعه هدفمند را ندارد و این امر باید بین آحاد جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان نهادینه شود که تکیه بر هیچ منبعی مانند کتاب به معلومات و داشته‌های علمی انسان اضافه نمی‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز همچنین تمایل به ادبیات شفاهی، گران بودن قیمت کتاب، نهادینه شدن احساس بی‌نیازی به دانستن در جامعه را از دیگر موارد تاثیرگذار در پایین بودن فرهنگ مطالعه دانست.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی بین اقشار مختلف جامعه، افزود: هفته کتاب فرصت ارزشمندی را برای پرداخت بیشتر به اهمیت کتاب و کتابخوانی در عرصه‌های مختلف فراهم می‌کند تا با زمینه‌سازی برای ترویج دوستی با این یار مهربان سرانه مطالعه در استان را افزایش دهیم.
این مسئول یادآور شد: شعار امسال هفته کتاب «حال خوش خواندن» انتخاب شده تا با درک هرچه بیشتر کتاب و افزایش فرهنگ مطالعه به اهداف فرهنگی درنظر گرفته شده در راستای ترویج فرهنگ مطالعه دست یابیم.
انتهای پیام

captcha