مغضوب‌ترین حلال الهی
کد خبر: 3763810
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹

مغضوب‌ترین حلال الهی

گروه اجتماعی - در حالی که از طلاق به عنوان مغضوب‌ترین حلال الهی یاد می‌شود و زمان جاری شدن خطبه طلاق عرش الهی به لرزه در می‌آید ولی این روزها به بهانه‌های مختلف زندگی‌ها از هم پاشیده و طلاق روز به روز در جامعه بیشتر می‌شود.

مغضوب‌ترین حلال الهی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در جدید ترین آمارهایی که در مورد آسیب اجتماعی طلاق اعلام شده آمده است ۶۸درصد طلاق بین زوجین بدون فرزند رخ می‌دهد، این جمله به معنای این است که وجود فرزند در زندگی زوجین مانع از بروز جدایی بین زوجین است و طبق مطالب اعلام شده هر چقدر تعداد فرزندان بیشتر باشد امکان طلاق والدین کمتر است و این یک اصل اساسی است که زوجین بدون فرزند رغبت و تمایل بیشتری برای جدایی و طلاق دارند و طبق مطالعات صورت گرفته بعد از آن طلاق در خانواده‌هایی که تک فرزندی هستند بیشتر است.
داشتن تعداد فرزندان بیشتر باعث می‌شود که زوجین نسبت به آینده و سرنوشت فرزندان که در انتظارشان است حساس تر شده و این موضوع تا حد زیادی والدین را از تصمیم گیری برای طلاق که مغضوب ترین حلال الهی است منصرف کند.
طبق احادیث و سخنان بزرگان زمانی که خطبه طلاق خوانده می‌شود عرش الهی به لرزه در می‌آید و با وجود این همه تاثیرات با گسترش شهرنشینی، رواج برخی فرهنگ‌ها و باورهای غلط و در کنار آن گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به عنوان رقیبی در بین زوجین از آن یاد می‌شود باعث می‌شود که این پدیده و ناهنجاری‌های اجتماعی روز به روز گسترش یابد و حتی مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود بر مسئولان در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق تاکید می‌کند.

گسترش طلاق عاطفی
فاطمه رضایی، روانشناس خانواده به ایکنا می‌گوید: علاوه بر موضوع طلاق که به معنای جدایی دو نفر از همدیگر است باید گفت در حال حاضر طلاق عاطفی نیز به شدت در بین زوجین گسترش یافته شد و بر اساس آن زوجین از ابراز رابطه عاطفی و صمیمی بین همدیگر پرهیز می‌کنند و ارتباط خوبی با هم ندارند ولی تا زمانی که کنار همدیگر هستند طلاق رسمی محسوب نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته طلاق معمولا آخرین گزینه و راهکار پیشنهادی بود ولی این روزها زوجین تا مشکلی برایشان پیش می‌آید اولین راهکار بحث طلاق را پیش می‌کشند و این موضوع رفته رفته به تنش بین والدین و سپس فرزندان تبدیل شده و بر اختلاف شدید منجر می‌شود.
فرزانه صالحی کارشناس علوم اجتماعی نیز یکی از عواقب افزایش طلاق در جامعه را به افزایش سالمندی و کاهش نرخ رشد مرتبط دانست و گفت: زمانی که والدین دچار طلاق عاطفی هستند در نتیجه علاقه‌ای به رابطه جنسی و آرامش در کنار یکدیگر نداشته و به فرزندآوری تمایلی نشان نمی‌دهند بنابراین خانواده‌ها دچار تک فرزندی و فرزند سالاری شده‌اند.
صالحی با اشاره به پیر شدن جمعیت کشور گفت: طبق آمارهای اعلام شده حدود ۲۰ سال آینده نسبت نرخ رشد جمعیت سالمندان به نرخ رشد جمعیت کل کشور ۱۶ به یک خواهد بود و این موضوع جای نگرانی داشته و معضل جدی به حساب می‌آید.
این کارشناس امور اجتماعی ادامه داد: وقتی در خانواده تعداد فرزندان کاهش پیدا می‌کند یعنی کاهش نرخ باروری صورت می‌گیرد و بدین صورت شاهد هستیم که وارد سونامی سالمندی در کشور می‌شویم.

کاهش میزان زاد و ولد
صالحی افزود: طی سال‌های اخیر که میران زاد و ولد در کشور کاهش چشمگیری پیدا کرده است این موضوع به بحران سالمندی و کاهش تعداد کثیری از جوانان جامعه منجر می‌شود.
وی با اشاره به توصیه اشتباه برخی مشاوران به زوج های جوان ادامه داد: متاسفانه برخی از مشاوران در جلسات مشاوره به زوجین پیشنهاد می‌کنند که تا ۵ سال اول زندگی از فرزندآوری خودداری کنند و استدلال آنها این است که در طی این مدت بهتر است همدیگر را بشناسند در حالی که شناخت زوجین از همدیگر باید قبل از ازدواج صورت گیرد.

افزایش محبت بین والدین با وجود فرزند
صالحی اظهار کرد: بدون شک داشتن فرزند محبت همسران را به همدیگر افزایش می‌دهد در حالی که نداشتن فرزند روابط عاطفی بین همسران را کاهش می‌دهد.
کارشناس آسیب‌های اجتماعی با اشاره به دخالت والدین در زندگی همسران و زوجین جوان خاطرنشان کرد: در آسیب شناسی طلاق مولفه‌های زیادی دخیل است که یکی از مهم ترین آن دخالت والدین و اطرافیان در زندگی زوجین است. وقتی دو نفر در زندگی دچار اختلاف سلیقه و مشاجره لفظی می‌شوند مشاهده می‌شود که والدین یکی از زوجین یا متاسفانه هر دو طرف کاسه داغ‌تر از آش شده و به جای اینکه فرزندان خود را به سازش و ادامه زندگی دعوت کنند بلکه بدتر آنها را به جدایی و خلاصی از این زندگی دعوت می‌کنند.
وی با اشاره به افزایش سن ازدواج جوانان در جامعه تصریح کرد: متاسفانه سیاست‌های غلط و اشتباه دولت‌ها در امر ازدواج موجب بالا رفتن سن ازدواج شده است، اگر پیش از این جوانان در ۳۰ سالگی صاحب چندین فرزند بودند ولی متاسفانه اکنون دختران و پسران ۳۰ ساله تمایلی برای ازدواج ندارند و از طرفی دیگر بیکاری فزاینده در جامعه و عدم اشتغال جوانان و معضل اعتیاد نیز همه دست به دست هم داده اند تا اسیب های اجتماعی چون در طلاق در جامعه افزایش یابد.

انتهای پیام

captcha