عدم آگاهی در حوزه وقف/ تا نقطه مطلوب فاصله داریم
کد خبر: 3763823
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

عدم آگاهی در حوزه وقف/ تا نقطه مطلوب فاصله داریم

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: اگرچه در حوزه وقف اقداماتی صورت گرفته است ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ نشست علمی، صنفی وقف با موضوع «نقش روحانیت در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی دستجردی، امام جمعه قوچان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان و روحانیون سه‌شنبه، 22 آبان‌ماه در تالار اجتماعات فرمانداری قوچان برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام جمال ایزدی اظهار کرد: وقف قبل از اسلام، موضوعی انسانی بود که اسلام وقف را جهت‌دار کرد و منحصر در اسلام نشد به‌طوری که کشورهای غیر اسلامی هم وارد وقف شدند.
وی افزود: امروز می‌بینیم هر فردی در محل تولد، محل تحصیل، محل زندگی، محل کار، محل عبادت، محل دفن خود به نوعی با موقوفات در ارتباط بوده و از آثار و برکات آن بهره‌مند است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در جامعه افرادی هستند که نسبت به نهاد وقف یا متولی این نهاد ذهنیت‌های منفی پیدا کردند، اظهار کرد: یکی از موارد عدم آگاهی افراد شاخص در حوزه وقف است، به‌طوری که با بی‌اطلاعی نظراتی را بیان می‌کنند و سبب مشکلات و ذهنیت‌های منفی می‌شوند که اگر به‌درستی موضوع وقف را تبیین کنیم، آثار مثبت آن را می‌بینیم.
وی یادآور شد: برای اولین‌بار مرکز مشاوره وقف در استان خراسان رضوی ایجاد شد که در قسمت‌های ترویجی، فرهنگی، تبلیغی، ایستگاه‌های واقف ورود به حوزه و دانشگاه اتفاق افتاد و با استقبال واقفان و خیران، ثمره این کار از ابتدای سال 1390 تا کنون، دو هزار و شش مورد وقف جدید بود، یعنی 8 درصد کل موقوفات استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

عدم آگاهی در حوزه وقف/ تا نقطه مطلوب فاصله داریم
ایزدی تصریح کرد: در این هفت سال موقوفاتی که ایجاد شده با 33 سال ابتدای انقلاب اسلامی برابری می‌کند که نشان‌دهنده روی‌آوردن مردم به وقف بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در این استان، سالی 290 وقف جدید ایجاد می‌شود، گفت: اگرچه اقداماتی صورت گرفته شده است، ولی در هر صورت تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم که با ورود پیدا کردن نسبت به گذشته وقف باید به تعامل و نیازهای آن توجه جدی شود.
وی بیان کرد: وقف، موضوعی اسلامی و انسانی است و اگر در این رابطه تبلیغ و ترویج کنیم، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود.
سیدهادی اسلامی
انتهای پیام

captcha