برپایی مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌ها و هفته قرآنی دانشگاه‌ها در صدر اخبار
کد خبر: 3763842
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

برپایی مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌ها و هفته قرآنی دانشگاه‌ها در صدر اخبار

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چند خبر کوتاه از اجرای برنامه‌های هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها که نشان از کم‌تحرکی در این بخش را داشت و در کنار آن اما و اگرهای برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور که نامه‌های شورای توسعه و هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی را در پی داشت، صدر اخبار قرآنی این هفته بود.

برپایی مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌ها و هفته قرآنی دانشگاه‌ها در صدر اخباربه گزارش ایکنا؛ در هفته چهارم آبان‌ماه، شاهد انتشار اولین مصاحبه سوژه بررسی مدیریت امور قرآنی کشور در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در این خبرگزاری بودیم و بیشترین اخبار این هفته به داستان ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور و بیان دیدگاه‌های مخالف و موافق این ادغام اختصاص یافت. در ادامه نگاهی گذرا به دیگر اخبار این هفته خواهیم داشت.

رادیو قرآن و بانوان قرآن‌پژوه

همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه که طی آذرماه سال جاری شاهد برپایی پانزدهمین دوره آن در مشهد مقدس هستیم، با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برپا خواهد شد. طی این همایش هر ساله تعدادی از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، قرائت، هنر، پژوهش در بخش ملی و بین‌الملل تجلیل به‌عمل می‌آید.

احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن درباره برگزاری این همایش قرآنی چنین خبر داد که یکی از رسالت‌های خطیر رادیو قرآن در شرایط فعلی پوشش فعالیت‌های قرآنی کشور است و در این راستا به اطلاع‌رسانی همایش بانوان قرآن‌پژوه خواهیم پرداخت.

اعلام جزئیات و اسامی داوران جشنواره الحافظون

مرحله نهایی ششمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون، از ۱۹ آبان‌ماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد تا پس از آن برگزیدگان این دوره از جشنواره طی مراسمی که روز سه‌شنبه، ۲۹ آبان‌ماه برگزار می‌شود، معرفی و تجلیل شوند.
این مسابقات با برپایی رقابت‌ها در مقطع سنی تا هفت سال آغاز شده است. مرحله نهایی ششمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون با حضور نفرات اول رشته‌ها و مقاطع مختلف مرحله ناحیه‌ای برگزار می‌شود و با این احتساب در تمامی مقاطع سنی و در تمامی گروه‌ها مجموعاً ۳۵۰ نفر به مرحله نهایی راه یافته‌اند. همچنین مراسم اختتامیه این مسابقات در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران برگزار می‌شود.

اعلام نظر نهایی شورای توسعه درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی

دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی ابلاغی از اتحادیه‌های قرآنی خواست تا فعالیت خود را در چارچوب قانون دنبال کرده و از برگزاری مجمع عمومی بدون نظر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات اجتناب کنند. در بخشی از این نامه خطاب به رؤسای هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی، هیئت مدیره اتحادیه موسسات قرآنی و نماینده کمیته پیگیری ادغام اتحادیه مؤسسات آمده است؛ «به منظور جلوگیری از هدر رفتن دستاوردهای فعلی که با دشواری به دست آمده است؛ دستور فرمایید فعالیت آن مجموعه در چارچوب قانون و مصوبات هیئت رسیدگی به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت دنبال شده و از برگزاری مجمع عمومی بدون نظر هیئت اجتناب گردد».

البته شنیده‌ها حاکی از برپایی مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به منظور تعیین هیئت مدیره جدید طی 24 و 25 آبان ماه در مشهد مقدس است.

برپایی هرگونه مجمع عمومی توسط اتحادیه‌های قرآنی کشور ممنوع شد

پیرو اعلام نظر نهایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور در قالب نامه‌ای و اجتناب از برپایی مجمع عمومی بدون نظر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، روز ۲۱ آبان‌ماه مهدی قره‌شیخلو، نایب رئیس و دبیر هیئت رسیدگی، برپایی هرگونه مجمع عمومی را بدون مجوز و ممنوع دانست.

در بخشی از این نامه آمده است؛ «با ابتناء به مصوبه جلسات ۲۴ و ۲۵ شورای محترم توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تصویب اساسنامه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت کشور و فرآیند تشکیل اتحادیه واحد استانی و کشوری و تأیید مجدد آن در جلسه ۴۱ آن شورا و در مسیر هم‌افزایی ظرفیت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و جلوگیری از تشتت و تفرق بین آنها «برگزاری هر نوع مجمع عمومی اتحادیه‌های کشوری بدون مجوز این هیأت و نیز هر اقدام دیگر که موجب افتراق و دو دستگی بین مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت گردد، ممنوع و غیرقانونی می‌باشد».

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با اشاره به سخنان اخیر رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور مبنی بر اینکه «هیچ الزام قانونی برای ادغام اتحادیه‌ها وجود ندارد»، اظهار کرد: با توجه به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه قرآنی کشور است و به عنوان پارلمان قرآنی شناخته می‌شود به منظور رسیدگی به امور مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی، هیئت رسیدگی را تشکیل داده است و تمام اقدامات در جریان روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور براساس مصوبات این هیئت و با حضور تمامی اعضای شرکت‌کننده در این هیئت بوده است، لذا این ادغام صد در صد قانونی است و هر حرکتی که موجب خروج از مدار قانونی مصوبات شورای توسعه و مصوبات هیئت رسیدگی شود، خلاف قانون و انحراف است که خوشبختانه شاهد ابلاغ این موضوع به تاریخ ۲۰ آبان‌ماه ۹۷ نیز بودیم.
وی با اشاره به خروج یک‌طرفه اتحادیه تشکل‌ها از ادغام، تأکید کرد: این امر خللی به مصوبات شورای توسعه و هیئت رسیدگی وارد نمی‌کند و جای تأسف است که این امر بدون در نظر گرفتن دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه قرآن و تأکید ایشان بر هم‌افزایی و همگرایی، اتحاد و در کنار هم بودن، است.

و نیز محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در مورد مشکلات ایجاد شده بر سر راه ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور، گفت: متأسفانه منشأ دعواهای ایجاد شده بی‌توجهی به قانون و موارد قانونی توسط اعضای «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و فرهنگی» از همان زمان آغاز به‌ کار بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دوستان و حتی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در زمان تشکیل هیئت رسیدگی به امور موسسات در بحث ادغام یک بی‌توجهی حقوقی جدی داشته‌اند، افزود: اینکه تعمدی در کار بوده است، مشخص نیست، اما این بی‌توجهی با اطلاع یا بی‌اطلاع منشأ اختلافات شده است.

مدل تقسیم وظایف دستگاه‌های عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های قرآنی

چهل و نهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم روز ۲۰ آبان‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی برگزار شد.

در این جلسه، مدل تقسیم وظایف دستگاه‌های عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن به تصویب رسید و کارگروهی متشکل از نمایندگان کارگروه‌های تخصصی و برخی دستگاه‌های عضو نیز تشکیل شد. همچنین مقرر شد برنامه‌های ملی و پروژه‌های اجرای سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کشور در سال ٩٧- ٩٨ نهایی شود.

البته طی این هفته درباره داستان ادغام دو اتحادیه کشوری که سال‌هاست به درازا کشیده است نظرات موافق و مخالف مختلفی در رسانه‌ها منتشر شد ازجمله مدیر مؤسسه سدرةالمنتهی تهران، با اشاره به موضوع ادغام دو اتحادیه عنوان کرد: باوجود احترامی که برای تصمیم‌گیرندگان ادغام دو اتحادیه قائل هستم، بنده از ابتدا جز مخالفان و معترضان به ادغام دو اتحادیه بوده و هستم و بارها اعتراضم را به مدیران اتحادیه از جمله رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها رساندم، اما هر بار با نگاه مثبت آنان مواجه شدم. به نظر بنده و بسیاری از مدیران، ادغام دو اتحادیه، اصلاً لزومی نداشت و بهتر بود قبل از انجام فرآیند ادغام و قبل از هر نوع تصمیم، نظرسنجی در این مورد انجام می‌شد که قطعاً همان زمان هم به نتیجه‌ای که امروز رسیدیم، دست پیدا می‌کردیم و درواقع رأی حداکثری به عدم لزوم ادغام دوگروهی که تعریف و نگاهشان در مورد فعالیت‌های قرآنی یکسان نیست و نبوده را سال‌ها پیش متوجه می‌شدیم.

نماینده ایران در مسابقات قرآن امارات

در روز هفتم از سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور امارات که با عنوان رقابت‌های «شیخه فاطمه بنت مبارک» شناخته می‌شود، زهرا خلیلی ثمرین، نماینده کشورمان در این مسابقات طی دو نوبت صبح و بعدازظهر ۲۰ آبان ماه با حضور در جایگاه متسابقان به سؤالات هیئت داوران پاسخ داد. زهرا خلیلی در این روز و در نوبت صبح، ابتدا به سه سؤال از سوره‌های مبارکه «نسا»، «نور» و «زخرف» پاسخ داد. در ادامه نیز در نوبت بعدازظهر، نماینده کشورمان به دو سؤال دیگر از سوره‌های مبارکه «انعام» و «نمل» پاسخ داد.

بر اساس گفته‌های همراه کمکی نماینده ایران در این دوره از مسابقات، اجرای نماینده ایران بدون هیچ‎گونه ایراد و اشتباهی بوده است، به گونه‎ای که توانسته تشویق‌های بسیار زیاد حاضران در سالن را به دنبال داشته باشد. این اجرا به گونه‌ای سطح بالا و با کیفیت بوده که اکثر حاضران در سالن به وجد آمده‌ و در پایان بسیاری از آنها به نماینده کشورمان تبریک گفته‌اند.
برگزاری سلسله جلسات ارتقای بهره‌وری آموزش عمومی قرآن

مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاد دانشگاهی طرحی پژوهشی با همکاری وزارت علوم اجرا می‌کند که در یکی از مراحل آن به بررسی متون و مصاحبه با اساتید می‌پردازد و در راستای استخراج برخی راهبردها سلسله‌نشست‌های هم‌اندیشی را برگزار می‌کند. این جلسات و نشست‌ها برای ارائه راهبردهای ارتقای بهره‌وری و آموزش عمومی قرآن کریم برگزار می‌شود. در جلساتی که برگزار می‌شود استادان و کارشناسان برجسته کشورمان این راهبردها را بحث و بررسی می‌کنند تا نتایج به دست آمده از این مباحثات را با راهبردهای موجود در اسناد بالادستی تطبیق دهند و در صورت امکان اصلاحات لازم را انجام دهند. موارد استخراج شده متناظر با سند راهبردی آموزش عمومی قرآن کریم تطبیق داده می‌شود تا مشخص شود با کدامیک از اقدامات ملی مرتبط است.
پنجمین مسابقات «سراج» پس از یکسال وقفه برگزار می‌شود

مسابقات سراج طبق روال دوره‌های گذشته ویژه قرآن‌آموزان بانو و آقا جلسات قرآن، مؤسسات و کلاس‌های آموزش قرآن در شهر تهران در گروه‌های سنی چهار تا شش سال، اول تا سوم ابتدایی، زیر ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برپا می‌شود. علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن با اشاره به وقفه یک‌ساله برپایی این دوره از مسابقات، گفت: این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ برگزار می‌شود که قطعیت برپایی آن تا پایان آبان‌ماه معلوم می‌شود.
زمان برپایی مجمع عمومی جمعیت قرآنی استان تهران مشخص شد

یازدهمین مجمع عمومی جمعیت قرآنی استان تهران، جمعه، ۹ آذرماه با هدف برپایی اتنخابات شورای مرکزی برگزار می‌شود. طی بازه زمانی مشخص شده برای ثبت‌ نام از علاقه‌مندان به حضور در هیئت مدیره و بازرسی شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران حدود ۱۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که تأیید صلاحیت شده‌اند.
برگزاری مجمع مشورتی نمایشگاه بین‌المللی قرآن

نشست مجمع مشورتی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، حجت‌اسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، اصغر امیرنیا و جمع دیگری از مدیران و کارشناسان بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد. در ابتدای این نشست معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از تلاش‌های صورت گرفته در راستای برگزاری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن قدردانی کرد و گفت: باید نگاه آسیب‌شناسانه نسبت به نمایشگاه قرآن داشته باشیم تا بتوانیم به‌واسطه شناخت نقاط ضعف و قوت و با شفافیت در عرصه جدید حضور پیدا کنیم و تصمیمات نوینی در راستای ایجاد تحول مثبت و تحول کیفی بیشتر داشته باشیم.
هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها

در این هفته قرآنی برنامه‌های متنوعی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. برگزاری محافل انس با قرآن در واحدهای دانشگاهی و برپایی کارگاه‌های قرآنی از جمله برنامه‌های تعریف شده در واحدهای دانشگاهی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی قاسمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن در مورد برنامه‌های هفته قرآنی دانشگاه‌ها، گفت: طی روزهای گذشته نامه‌ای از سوی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ابلاغ و در آن برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها در این هفته بیان شد. دانشگاه علوم و معارف قرآن نیز همچون دیگر دانشگاه‌های کشور برنامه‌هایی را در همین راستا تدارک دیده است؛ از جمله این برنامه‌ها که طی روزهای گذشته برگزار شده، محفل انس با قرآن در دانشکده ملایر بوده است. سایر دانشکده‌‌ها نیز به تناسب روزها، برنامه‌هایی از این دست برای اجرا در نظر خواهند گرفت.
اعلام فراخوان دوره تربیت داور حسن حفظ قرآن

دوره آموزش تربیت داور حسن حفظ قرآن به صورت حضوری و مجازی به همت مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.
این دوره با هدف شناسایی افراد مستعد و دارای ظرفیت در زمینه داوری در رشته حفظ قرآن، با بهره‌مندی از آموزش‌های الکترونیکی و غیر حضوری و برای آشنایی با فنون و مهارت‌های عمومی و اختصاصی داوری و شیوه‌های داوری سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.
داوطلبان با شرایط تحصیلی حداقل دیپلم و یا اتمام پایه دو حوزه علمیه، حداقل ۱۸ سال و تسلط به تجوید سطح یک می‌توانند در این دوره نام‌نویسی کنند.
هیئت اعزامی شورای عالی قرآن در سنندج

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورا و سعید رحمانی از كارشناسان، ۲۲ آبان‌ماه وارد سنندج شدند و در جلسه قرآنیان استان با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان دیدار داشتند. در این جلسه که حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز حضور داشت، تعدادی از فعالان قرآنی استان به بیان دیدگاه‌ها و نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های قرآنی استان پرداختند.
هیئت اعزامی پس از این جلسه، در مراسم اختتامیه سومین جشنواره «قرآن محور یه کیه تی» شرکت کردند. در آئین اختتامیه این جشنواره که به همت موسسه فرهنگی قرآن و عترت شهید نواب صفوی و یارانش و مشارکت نهادهای فرهنگی استان برگزار شد، از برگزیدگان رشته‌های قرائت، حفظ و ابتهال تجلیل شد.

 محفل انس با قرآن در مسجد امام خمینی(ره) قزوین
این محفل قرآنی با حضور حمید شاکرنژاد قاری بین‌المللی برگزار شد و تجلیل از خانواده شهید «حسین احمدی موقر» از شهدای فعال عرصه قرآنی استان قزوین از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
محفل انس با قرآن با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هیئت امنای مسجد امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

انتهای پیام

captcha