اقتصاد انحصاری و دولتی فساد ایجاد می‌کند
کد خبر: 3763933
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
صفایی‌فراهانی:

اقتصاد انحصاری و دولتی فساد ایجاد می‌کند

گروه سیاست و اقتصاد ـ عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اقتصاد متکی به دولت و رانت‌خواری را عامل ایجاد فساد خواند و گفت: اقتصاد را باید متکی به دانش کنیم و راه نجات کشور با دانایی دانشگاهیان محقق می‌شود.

اقتصاد انحصاری و دولتی فساد ایجاد می‌کند/ راه نجات کشور با دانایی دانشگاهیان محقق می‌شودبه گزارش ایکنا از زنجان، محسن صفایی‌فراهانی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران شب گذشته، 22 آبان‌ماه در نشست دانشجویی با موضوع روند توسعه اقتصادی در چند دهه گذشته ایران که به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: علت وجود فساد اقتصادی در کشورهای مشابه ایران در جهان، به دلیل انحصاری بودن اقتصاد در دست بخش دولتی است که این انحصار، امکان رقابت را از سایرین سلب کرده و در نتیجه در کوچک‌ترین کار اقتصادی نیز فساد به وجود می‌آید.
وی بیان کرد: نتیجه اقتصاد انحصاری در کشور این است که فساد را پایه‌گذاری و از رشد جلوگیری می‌کند و این در حالی است که امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که  ۸۰ درصد اقتصادش در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد.
صفائی‌فراهانی با اشاره به اینکه وقتی دانش در خدمت اقتصاد قرار گیرد، رابطه انحصاری بودن با اقتصاد قطع می‌شود، بیان کرد: نوع اقتصاد بر روی زندگی مردم تأثیرگذار بوده اما متأسفانه فضای غیر‌رقابتی و فرار از دانش موجب شده تا در جامعه شاهد ایجاد بازار سیاه، رانت‌خواری و صف‌های طولانی جهت ثبت‌نام باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس ششم یادآور شد: برخی از مسئولان ادعا می‌کنند طی چند سال اخیر در بخش صادرات غیر‌نفتی موفق بوده‌ایم؛ در سال ۹۵ بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که ۴۴ میلیارد دلار نفت خام و مابقی مواد خام بوده است که نتیجه آن غارت بخش قابل توجهی از سرمایه‌های ملی کشور بدون هیچ فرآوری و به وسیله عده‌ای محدود بوده است.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه سرمایه ملی کشور به وسیله عده‌ای محدود به معنای واقعی غارت می‌شود؛ طبق آمار ارائه شده در سال ۹۵ نزدیک به ۹۲ درصد مواد خام صادر شده است و این یعنی دارایی‌های ملی کشور به وسیله رانت صادر شده‌ و هیچ‌کس نیز مانع آن نشده است.
این مسئول تصریح کرد: آنچه اکنون در ایران اتفاق می‌افتد، فساد نیست، بلکه غارت اموال ملی است؛ در آذرماه سال ۸۴ دولت نهم روی کار آمد در این سال میزان معوقات بانکی ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود اما در پایان سال ۹۲ میزان این معوقات به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود، به‌طوری‌ که امروز اکثر این معوقات بانکی سوخت شده است.
صفایی‌فراهانی خاطرنشان کرد: امروز باید در ایران به دنبال راهکاری جهت مقابله با این نوع اقتصاد بود؛ مادامی که اقتصاد در انحصاری خاص باشد اقتصاد غرق در فساد خواهد بود؛ سهم رشد بهره‌وری طی سال‌های اخیر در ایران ۱۰ درصد بوده‌ و این درحالی است که این درصد در کشور‌های صنعتی ۸۰ درصد بوده‌ است.
وی با اشاره به اینکه رشد بهره‌وری در کشور بر اساس برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه 8 درصد تعیین شده است، بیان کرد: این درحالی است که اکنون این رقم زیر 3 درصد است و طبق گزارش اعلامی بانک جهانی درباره میزان ساعت کاری در سال ۲۰۱۸ ، ترکیه کشور همسایه ایران متوسط کار هفتگی ۴۵ ساعت بوده اما این میزان در ایران ۱۱ ساعت است؛ به راستی با چنین میزان ساعت چگونه می‌توانیم صاحب اقتصادی پویا و توانمند باشیم؟
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: اگر بند ناف اکثر پتروشیمی‌ها را در ایران ببریم زیان می‌کنند؛ چراکه پتروشیمی‌ها جهت صادرات از رانت استفاده می‌کنند و با به وجود آمدن انحصار در ایران، دانش، گریزان شده است و اقتصادی که در کنارش رانت وجود داشته باشد دانش به وجود نخواهد آمد.
وی افزود: امروز سیل کسانی‌ که از کشور به‌عنوان فرار مغزها مهاجرت می‌کنند در حال افزایش است؛ یکی از مشکلاتی که در ایران با آن مواجه هستیم این است که هیچ دانش‌آموزی برای زندگی کردن آموزش ندیده ‌است، به‌ طوری‌ که هیچ دانش‌آموزی با درک صحیح از حقوق شهروندی تربیت نشده ‌است.
صفائی‌فراهانی در ادامه با بیان اینکه نظام آموزشی کشور یک مشت فرمول خشک را در مغز دانش‌آموزان فرو می‌کند بدون آن‌که متوجه خروجی این دانش‌آموزان باشد، افزود: ایران در طول چهل سال با دنیا به‌خصوص آمریکا مقابله کرده‌ است اما آیا ایران بیشتر از آمریکا صدمه دیده یا کشورهایی چون آلمان، ژاپن و ویتنام؟ این کشورها بیشتر از ایران از آمریکا صدمه دیده‌اند اما چگونه آلمان امروز در جایگاه دوم اقتصاد اروپا قرار گرفته است؟ دلیل موفقیت این کشورها نخست در آموزش و دوم نزدیک نشدن دولت این کشورها به اقتصاد کشورشان بوده است.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی تصریح کرد: وقتی قرار باشد از اندیشه و خرد آدم‌ها استفاده نشود و تنها عده‌ای محدود تصمیم‌گیرنده سیستم باشند، عقب خواهیم ماند؛ امروز همه به دنبال این هستیم که زمان بگذرد؛ کدام سازمان ایرانی را می‌شناسید که نگاه بلند‌مدت داشته باشد؟ یک برنامه توسعه معرفی کنید که ۵۰ درصد با موفقیت همراه باشد.
این مسئول گفت: نتیجه پرسشگر نبودن این است که اگر بخواهیم از کسی سئوال کنیم، می‌گویند به شما ارتباطی ندارد. در واقعیت مالک یک کشور، ملت است نه آن‌که عده‌ای در قالب مسئولیت در جایگاه‌های مختلف نشسته‌اند؛ اگر مردم عادت به پرسشگری داشته باشند مسئولان نیز پاسخگو خواهند بود؛ چراکه دلیل رقم‌های اختلاس شده در کشور رانت‌خواری بوده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر خواهان تغییر هستیم باید با دانش وارد عرصه شویم؛ دانشجویان به عنوان مدیران آینده باید با دانش بالا و توانایی بیشتر از دانشگاه فارغ‌‌‌التحصیل شوند؛ چراکه راه نجات کشور ایران با دانایی دانشگاهیان محقق می‌شود.
انتهای پیام
captcha