ضرورت آگاهی‌بخشی درباره عواقب سازش با اسرائیل
کد خبر: 3764028
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
در نشست هم‌اندیشی تهران تأکید شد؛

ضرورت آگاهی‌بخشی درباره عواقب سازش با اسرائیل

گروه بین‌الملل ـ ناشران و کارشناسان شرکت‌کننده در نشست بین‌المللی هم‌اندیشی اتحادیه‌های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت فلسطین بر ضرورت روشنگری نویسندگان و ادبای جهان اسلام نسبت پیامدها و عواقب خطرناک عادی‌سازی روابط با اسرائیل تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛در نشست هم‌اندیشی اتحادیه‌های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت فلسطین، امروز(23 آبان‌ماه) در تماشاخانه مهر حوزه هنری واقع در تهران و با حضور ادبا و نویسندگانی از کشورهای اندونزی، پاکستان، ترکیه، یمن، سوریه، فلسطین و تونس برگزار شد.
 
سخنرانان این نشست بر لزوم حمایت از نویسندگان و ادبای جهان اسلام و نزدیکی آن‌ها به یکدیگر و مقاومت در مقابله با استکبار جهانی و توطئه‌های آمریکا و اسرائیل تاکید کردند.
 
ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در جریان سخنرانی خود در این نشست گفت: مشخص است که مسئله فلسطین یکی از مسائل مهم جهان اسلام است و از اولویت‌های آن به شمار می‌رود، اما متأسفانه برای برخی رژیم‌های عربی منطقه اهمیت ندارد و کشورهایی مثل عربستان با دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی در حذف این مسئله دارند.
 
وی افزود: براساس آیات قرآنی، بنی اسرائیل دو بار در زمین فساد می‌کنند؛ این در حالی است که لابی صهیونیست امروز با وجود این که اقلیت بسیار اندکی در آمریکا هستند، اما بر بسیاری از مراکز علمی، پژوهشی و رسانه‌ای آمریکا حاکم هستند و این نشان‌دهنده نفوذ لابی صهیونیست‌ در آمریکا است.
 نشست بین‌المللی هم اندیشی اتحادیه های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت فلسطین
ناصر ابوشریف گفت: طرح رژیم صهیونیستی، سلطه‌طلبی و فساد است و آن‌ها به دنبال گسترش این طرح خود هستند، اما کسانی که خواهان ایستادگی در مقابل این‌ها هستند، باید راه مقاومت را در پیش گیرند، بنابراین طرح مقابله با اسرائیل باید از قدرت بیشتری برخوردار و اسلامی باشد و مبارزه‌گران با این رژیم قطعا بر حق هستند.
 
وی در رابطه با اندیشمندان، نویسندگان و نخبگان جهان اسلام گفت: وظیفه اندیشمندان، نویسندگان و نخبگان تشریح و تبیین طرح‌های صهیونیستی و همچنین جنایت‌هایی که آن‌ها مرتکب می‌شوند، است. بنابراین وظیفه همه مقابله با طرح استکبار جهانی است و عادی‌سازی روابط با اسرئیل خارج از اسلام‌ است و حتی می‌شود حکم کفر بر این گروه از افراد دانست که به دنبال عادی‌سازی روابط هستند.
 
حمایت از ادبای مسلمان
نماینده جنبش حماس در ایران گفت: تکریم ادبا و نویسندگان موضوع مهمی است که باید به ‌آن توجه کرد، جایزه نوبل به‌ویژه در زمینه ادبی و سیاسی به افرادی اعطا می‌شود که شایستگی ندارند، مثل جایز‌ه‌هایی که به جیمی کارتر و انور سادات دادند. ما باید در مقابل این جایزه‌ها، از نویسندگان و ادبای خود حمایت کرده و ارزش جوایز را بالا ببریم و افرادی که در این مسیر هستند را به سمت معروفیت ببریم.
 
علی زارعی نجفدری، رئیس اتحادیه ناشران جهان اسلام  نیز ضمن سخنانی در این نشست گفت: واقعیت قضیه این است که در جهان اسلام با چالش جدی مواجه هستیم و عمده مشکلات ما ناشی از این است که که اندیشمندان، ناشران، نویسندگان و نخبگان مسلمان همدیگر را نمی‌شناسند، بلکه فعالیت‌های همدیگر را خنثی می‌کنند، غربی‌ها در حوزه نشریه خود یک قانون همپوشانی نانوشته‌ای دارند، اما متاسفانه وضعیت حوزه نشر اسلام به گونه‌ای است که فعالیت‌های هم را خنثی می‌کنند، عمق فاجعه خیلی بیشتر است و یک نوع غربت بین نویسندگان وجود دارد، اما از سوی دیگر نویسندگان و اندیشمندان اسلام به دنبال آشنایی با یکدیگر هستند.
 نشست بین‌المللی هم اندیشی اتحادیه های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت فلسطین
وی افزود: سه دیدگاه در ارتباط با اتحادیه نویسندگان جهان اسلام وجود دارد، نخستین دیدگاه این است که بعضی‌ها معتقدند، نمی‌شود به پیشرفت حوزه نشر غرب برسیم، دومین دیدگاه این است که اگر ما خود ار پیدا کنیم می‌توانیم خود را به غرب برسانیم، اما دیدگاه سوم این است که جهان اسلام به پشتوانه داشته غنی که دارد نه تنها می‌تواند به حوزه غرب برسد بلکه با خواستن می‌شود از آن‌ها سبقت گرفت، ما باید به لحاظ سخت‌افزاری زمینه آن را فراهم کنیم که دولت‌ها نقش اساسی در این زمینه دارند و اندیشمندان ما باید روی دغدغه‌های فعلی جهان اسلام متمرکز شده و کار کنند، هم‌اندیشی‌هایی مثل هم‌اندیشی امروز نیز حرکتی است که آن را به فال نیک می‌گیریم.
 
سید‌صادق الشرفی، عضو جنبش انصارالله یمن نیز در این رابطه گفت: متاسفانه برخی حکومت‌های منطقه مسئله فلسطین را فراموش کرده‌اند که مایه تاسف است اما از سوی دیگر چیزی که مایه امیدواری است پیروزی‌های روز‌افزونی است که شاهد آن هستیم و این پیروزی‌ها به خوبی در شعار‌های ما مثل مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نمایان می‌شود، البته فلسطینی‌ها نیز بهای سنگین این شعار‌ها را پرداخته‌اند.
 
وی افزود: ما به عنوان گروه‌های مقاومت در یمن تا آخرین قطره خون در کنار ملت فلسطین هستیم و در همین راستا نیز نویسندگان و رسانه‌های یمن در روزهای اخیر و به دنبال تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه فعالیت‌های خود را در حمایت از فلسطین بیشتر کرده و حتی بیشتر از قضیه خود یمن به آن پرداخته‌اند.
 نشست بین‌المللی هم اندیشی اتحادیه های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت فلسطین
 
اهتمام به فعالیت‌های ادبی و فرهنگی
شید صادق الشرفی تصریح کرد: هیچ تفاوتی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی و دست‌نشانده‌ها و عوامل آن‌ها در منطقه وجود ندارد، ما باید احساس مسئولیت کرده و در برابر دست‌نشانده‌ها در منطقه بایستیم. ما در این مرحله نیاز مبرمی به کارهای فرهنگی، ادبی و رسانه‌ای منظم داریم و کارهایی که انجام می‌دهیم لازم است که هدفدار باشد، درست است که پیروزی‌های نظامی اهمیت دارد و ممکن است در این زمینه پیروزی‌هایی بدست بیاوریم، اما کارهای فرهنگی و ادبی و رسانه‌ای نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است و حتی ممکن است دشمن با مطرح کردن فقط یک واژه یا اصطلاح در روحیه ما تاثیرگذار باشد.
 
حسین اکبری، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی از دیگر سخنرانان این نشست گفت: ما در یک شرایطی زندگی می‌کنیم که یک تهدیدی تحت عنوان افراطی‌گری از گذشته علیه اسلام شروع شده و ادامه دارد. اسرائیلی‌ها از منظر موعودگری و بحث نگاه آخرتی، جهان را مخاطب قرار می‌دهند بنابراین در راستای اهداف خود، تشکیل اسرائیل را مقدمه ظهور منجی می‌دانند و معتقدند که چون قوم یهود قوم برتر است باید دیگران را کشت، آن‌ها حقی برای دیگران قائل نیستند و حقوق بشر در اندیشه آنان جایی ندارد، آن‌ها دارای لابی قدرتمندی در آمریکا هستند و اولویت اصلی نیز در سیاست آمریکا چه در دوره دمکرات‌ها و چه در دوره جمهوری‌خواهان، اجرای طرح اسرائیل از منظر آخرالزمانی است، بنابراین سیاست آمریکا همیشه دفاع از منافع اسرائیل بوده و در جهت آن تلاش می‌کنند.
 
وی افزود: یکی از مشکلات تاریخی جهان اسلام به دلیل عدم اطلاع از سیاست‌های پنهان رژیم صهیونیستی و همسویی برخی رژیم‌های منطقه با آن تلاش برای مذاکره با اسرائیل بود که الان هم معامله قرن را مطرح می‌کنند، اما ما معتقدیم که تنها راه شکست رژیم اسرائیل فقط مقاومت است نه مذاکره.
 
حسین اکبری گفت: جریان‌های تکفیری جهان اسلام مثل داعش نگاه موعودگرایی و آخرالزمانی دارند و ادبیات مشتکری بین جریان‌های تکفیری و اسرائیل وجود دارد بنابراین این جریان‌ها توطئه اسرائیل برای جهان اسلام است.
 نشست بین‌المللی هم اندیشی اتحادیه های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت فلسطین
وی گفت: باید از ابزار رسانه که ماندگارترین ابزار است استفاده بهتری بکینم و از طریق آن می‌توان از سیاست‌های پنهان رژیم صهیونیستی پرده برداشت و تا زمانی که ملت‌ها برای ارزش‌های اسلامی قیام نکنند با مشکل مواجه خواهیم بود و در حال حاضر هم جهان اسلام از سوی برخی جریانات به نوعی اشغال شده‌ و در راستای هدف اسرائیل مانند معامله قرن تلاش می‌کنند.
 
فلسطین شاخص انسانیت در اسلام و جهان است و جهان استکباری به دنبال فلسطین دیگری در یمن و سوریه بودند، اما شرایط خودشان قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست و ما علائم افول و زوال را در اسرائیل و آمریکا می‌بینیم، و زمانی که آن‌ها به دنبال نیل تا فرات بودند، اما اکنون در حال ساخت دیوار در مرزهای خود هستند.
نشست بین المللی هم اندیشی اتحادیه های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت فلسطین
انتهای پیام
captcha