انتخابات پارلمانی بحرین فرمایشی و فاقد مشروعیت است
کد خبر: 3764106
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
نماینده آیت‌الله عیسی قاسم در گفت‌وگو با ایکنا:

انتخابات پارلمانی بحرین فرمایشی و فاقد مشروعیت است

گروه بین‌الملل ـ شیخ عبدالله دقاق با بیان اینکه حکومت بحرین درصدد تشکیل پارلمانی کاملاً همسو با اهداف و خواسته‌های خود است، تصریح کرد: انتخابات 24 نوامبر فرمایشی و فاقد مشروعیت است.

انتخابات پارلمانی بحرین فرمایشی و فاقد مشروعیت است
عبدالله دقاق، نماینده آیت‌الله عیسی قاسم در ایران و مدیر حوزه علمیه طلاب بحرینی مقیم قم، در گفت‌وگو با ایکنا، پیرامون آخرین وضعیت بحرین در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور گفت: انتخابات پارلمانی بحرین در حالی قرار است 24 نوامبر(سوم آذرماه) برگزار شود که بسیاری از معارضان دینی و سیاسی حکومت همچنان در زندان و تبعید به سر می‌برند و با توجه به وضعیت کنونی جامعه بحرین، مردم این کشور حضوری در پای صندوق‌های رأی نخواهند داشت.

فضای امنیتی
 وی افزود: در حال حاضر فضایی کاملاً امنیتی بر بحرین حاکم است و نیروهای امنیتی با حمایت نظامیان سعودی و اماراتی، اعتراضات مردمی را به شدت سرکوب می‌کنند. این در حالی است که آن‌ها از سوی آمریکا و انگلستان حمایت لوجستیکی دریافت می‌کنند، به‌ طوری که غرب برای جاسوسی و شنود مخالفان در داخل و خارج از کشور جدیدترین دستگاه‌های جاسوسی را در اختیار بحرین قرار داده است.
 
شیخ عبدالله دقاق با اشاره به اینکه حکومت بحرین شمار زیادی از مخالفان را سلب تابعیت کرده تا نتوانند صدای مظلومیت ملت بحرین را به گوش جهانیان برسانند، گفت: مردم بحرین با وجود همه این فشارها همواره در احقاق حقوق مشروع و قانونی خود ثابت قدم بوده و تحت رهبری شیخ عیسی قاسم که اکنون  به دلیل مداوا در لندن به سر می‌برد، به دنبال حق تعیین سرنوشت هستند.

 حکم حبس ابد شیخ سلمان
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حکم دادگاه عالی تجدیدنظر بحرین مبنی بر حکم حبس ابد برای شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق، اشاره کرد و گفت: این حکم ناشی از ترس حکومت از تأثیرگذاری قوی این معارض بحرینی در جامعه است و در حقیقت، حکومت بحرین از آزادی  شیخ سلمان ترس دارد و همین مسئله این روحانی شیعی و «علی الاسود» و «حسن سلطان»، از دیگر اعضای جمعیت الوفاق، را به اتهام واهی جاسوسی برای قطر به حبس ابد محکوم کرد.
 
نماینده آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در ایران گفت: حکم حبس ابد شیخ سلمان دو بُعد داخلی و منطقه‌ای دارد که بُعد داخلی آن به تحریم انتخابات پارلمانی از سوی جمعیت الوفاق برمی‌گردد، چراکه شیخ علی سلمان در 2014 میلادی نیز از مردم خواسته بود که انتخابات پارلمانی را تحریم کنند.
انتخابات پارلمانی بحرین فرمایشی و فاقد مشروعیت استشیخ عبدالله دقاق؛ نماینده آیت‌الله عیسی قاسم در ایران
 
وی اضافه کرد: برخی نزدیکان حکومت بحرین به اعضای جمعیت الوفاق ابلاغ کرده بوده‌اند که اگر در انتخابات شرکت کنند، قانونی را که براساس آن جمعیت‌های منحل‌شده حق شرکت در انتخابات ندارند لغو می‌کنند و همچنین گفته بودند که اگر شیخ علی سلمان حاضر به شرکت در انتخابات باشد حکم به برائت وی داده خواهد شد، اما علی سلمان و جمعیت الوفاق بر موضع خود پافشاری کرده و انتخابات پارلمانی را تحریم کردند و به همین خاطر دادگاه تجدیدنظر حکم تبرئه وی را به حکم حبس ابد تغییر داد.
 
شیخ عبدالله دقاق گفت: در بُعد منطقه‌ای نیز اخباری مبنی بر دو سفر محرمانه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به قطر، برای میانجیگری قطر میان ترکیه و عربستان در پرونده خاشقچی منتشر شد که در هر دو بار یک کارمند رده پایین از الجبیر استقبال کرده بود و وی از این دو سفر دست خالی برگشت. بنابراین این تحقیر عربستان باعث شد تا ولیعهد سعودی درصدد انتقام از قطر باشد و در همین راستا، حکم حبس ابد علیه شیخ علی سلمان به اتهام جاسوسی برای قطر صادر شد.
انتخابات پارلمانی بحرین فرمایشی و فاقد مشروعیت است
شیخ علی سلمان؛ دبیرکل جمعیت الوفاق

وی  گفت: سید عمار الحکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق که روابط خوبی با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و خانوداه وی سابقه تاریخی در فعالیت‌های دینی و سیاسی دارد از حکومت بحرین خواست که حکم حبس ابد شیخ علی سلمان را متوقف کند، اما این درخواست تأثیری نداشت، چراکه راهبرد حکومت بحرین درباره این امر واضح است و این رژیم اقدامات خود را براساس برنامه مشخصی انجام می‌دهد. 
 
وی گفت: حکومت بحرین در حالی خود را برای انتخابات پارلمانی و شورای شهر آماده می‌کند که اکثریت مردم این انتخابات را تحریم خواهند کرد. اگرچه حکومت برای مشارکت مردمی در انتخابات اهمیت زیادی قائل نیست و تنها هدف این رژیم تشکیل پارلمانی مطابق با اهداف و خواسته‌های خود است.
 
شیخ دقاق  تصریح کرد: بسیاری از خانوداه‌های شیعی از جنایات نظامیان بحرینی و مزدوران وابسته به حکومت بحرین آسیب دیده‌اند. بنابراین می‌توان اطمینان داد که بیشتر شیعیان در انتخابات آتی شرکت نخواهند کرد، چراکه امروز خانودهای شیعی در بحرین نیست که اعضای آن سابقه زندان حکومت را نداشته باشد. 
 
وی به طرح مباحثی از سوی عناصر حکومت بحرین مبنی بر اینکه هر فردی که مهر شرکت در انتخابات در شناسنامه نداشته باشد از برخی امتیازات شهروندی محروم خواهد شد، گفت: ممکن است حکومت با این گونه تهدیدات مردم را تحت فشار قرار داده و آن‌ها را بترساند و برخی را مجبور به رأی دادن کند، اما عموم مردم از این تهدیدات نمی‌ترسند و به همین دلیل از اکنون می‌توان گفت که مشارکت در انتخابات بسیار ضعیف خواهد بود. به همین دلیل حکومت آمار واقعی از مشارکت مردم در انتخابات را اعلام نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: اگر روابط ایران و عربستان بهبود یابد و این دو کشور با یکدیگر تعاملاتی داشته باشند، این موضوع بر روی بحرین نیزتأثیر خواهد گذاشت، در غیر این صورت وضعیت بحرین بدتر خواهد شد و تا زمانی که عربستان در امور بحرین دخالت دارد، وضعیت شیعیان بحرین بهبود نخواهد یافت، چراکه سعودی‌ها اجازه حق تعیین سرنوشت را به ملت بحرین نخواهند داد.
 
وی در ادامه به اقدام برخی کشورهای منطقه در عادی‌سازی روابط به صورت علنی با اسرائیل پرداخت و گفت: سفر نتانیاهو به عمان و سفر هیئت‌های اسرائیلی به امارات و بحرین نشان از عزم سران این کشورها برای عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل و تعامل با این رژیم دارد و بعید نیست در آینده‌های نزدیک نخست‌وزیر اسرائیل به بحرین سفر کند.
 انتخابات پارلمانی بحرین فرمایشی و فاقد مشروعیت است
انتهای پیام
captcha