کارگزار فرهنگی در شیراز نگاه بین‌المللی داشته باشد
کد خبر: 3764115
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
كرم‌اللهی:‌

کارگزار فرهنگی در شیراز نگاه بین‌المللی داشته باشد

گروه فرهنگی ـ رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس ضمن برشمردن ظرفیت‌های فرهنگی شیراز تأكید كرد كه كارگزار فرهنگی در شیراز باید نگاه بین‌المللی داشته باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، نشست مشترک کارگروه برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر حوزه هنری فارس و دبیرخانه مرکزی هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.
محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری فارس در این نشست اظهار كرد: انقلاب شکوهمند اسلامی هنر بزرگ امام راحل ره و ملت خداجوی ایران بود.
وی افزود: وقتی امام راحل از تعبیر انفجار نور استفاده می‌کند، علاوه بر وسعت معنایی به زیباشناسی اتفاق روی داده نیز اشاره دارد چرا که نور نهایت جلوه و جمال است و حضرت حق نیز در مصحف شریف با تعبیر نور و نور علی نور معرفی شده است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: با این توصیف هم وجه هنری و هم وجه الهی بودن انقلاب اسلامی تداعی می‌شود لذا شاهد هستیم از بدو نهضت امام خمینی(ره) هنر با حرکت ایشان در هم آمیخته بود و نماد آن آثار مختلف ادبی و هنری عصر مبارزه است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمایشی بدین مضمون دارند که هر اندیشه‌ای در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست به عبارت دیگر اگر ما حرف حقمان را با هنر بیان نکنیم دشمن باطلش را با بیان هنری در کام مخاطب ما می‌ریزد.
کرم‌اللهی گفت: مجموع این مسائل به ما می‌فهماند که وظیفه داریم حقیقت الهی انقلاب اسلامی را با زبان هنر به مخاطب امروز خصوصا نسل جوانی که انقلاب را در کتاب‌ها خوانده و این واقعه بزرگ قرن و حماسه دفاع مقدس را به چشم ندیده ارائه کنیم تا این حقیقت در ذهن نسل جوان رنگ ماندگاری بگیرد.
وی تصریح کرد: سه سال تلاش موفق در هفته هنر انقلاب اسلامی و تجربه‌های نو و بکری که توسط دیگران تکرار شد حوزه هنری را در جایگاه ایده‌پرداز و مولف قرار داده و از این رو توقع است امسال در دو جبهه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هفته هنر انقلاب اسلامی چند گام بلند رو به جلو برداریم.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در شیراز شما حق ندارید استانی بیندیشید، حتی حق ندارید، ملی بیندیشید کارگزار فرهنگی در شیراز باید نگاه بین‌المللی داشته باشد.
وی افزود: دلیل این امر این است که شیراز یکی از مراکز ثقل مهم و زاینده در جغرافیای فرهنگ و ادب جهان بشری است و بر این اساس شعاع مخاطب فارسی یا ایرانی برای او تنگ و ناتراز است و باید آن را تا کرانه‌های دور بگشاید.
کرم‌اللهی در ادامه اظهار كرد:اگر به قول سهراب، آنسوی دریاها شهری ست و آن شهر هم غایت و مقصود آدمی است، به حتم آن شهر زاییده فرهنگ، هنر و اخلاق و اندیشه و تمدن ناب انسان الهی ست.
وی تصریح کرد: در این شرایط وقتی سهم شیراز و شیرازی‌ها و فارسی‌ها را در تکامل فرهنگ، هنر، اندیشه و اخلاق و تمدن بشری مورد کشمان و توزین قرار می‌دهیم سهم ثقیل و قابل تامل و اعتنایی را برای این خاک تمدن‌ساز می‌بینیم.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در نتیجه‌گیری این بحث گفت: مطالبه جهان اندیشه و فرهنگ از این سامان کار در تراز و معیار جهانی ست و ما باید خود را متناسب با این تقاضای به حق جهانی تنظیم کنیم.
وی افزود: می‌توان این سخن را با این راهکار تطبیق داد که جهانی بیاندیشیم و بومی عمل کنیم تا آفرینش‌های ادبی هنری‌مان رنگ و بوی زیست بوم و رنگ و روی تفکر الهی و انقلابی‌مان را داشته باشد اگر چنین باشد کارمان جهانی می‌شود.
کرم‌اللهی گفت: تصور نکنید با رونویسی و کپی‌کاری از آثار نویسندگان و هنرمندان مغرب زمین جهانی می‌شوید، بارها این نکته اثبات شده که مخاطب حتی در همان کشورهای غربی کارهای بدلی را پس می‌زند و دنبال کاری است که رنگ و بوی بومی داشته باشد.
وی در پایان سخنانش اظهار كرد: زبان انقلاب نور آذین و الهی ما متناسب با رسالت والایش یک زبان جهانی است و در شیراز نیز برای چهل سالگی و هفته هنر انقلاب اسلامی مخاطب جهانی را مدنظر داشته باشید و برایش برنامه‌ریزی کنید.
انتهای پیام

captcha