مردم از حوزه عمل می‌خواهند/ تحمیل سکولاریسم بر علوم
کد خبر: 3764170
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

مردم از حوزه عمل می‌خواهند/ تحمیل سکولاریسم بر علوم

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مردم از حوزه و روحانیت عمل می‌خواهند تأکید کرد: تنها با حرف و سخن نمی‌توان تبلیغ کرد؛ مردم تبلیغ عملی می‌خواهند و اگر چنین عالمانی باشند، قلم آنان از خون شهید هم بالاتر است.

مردم از حوزه عمل می‌خواهند/ تحمیل سکولاریسم بر علوم

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی جوادی آملی شب گذشته، 23 آبان‌ماه، در همایش المیزان و علوم انسانی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: قرآن کتابی است که هم‌اکنون گوینده آن با ما حرف می‌زند، از سنخ ماضی نیست و قال‌الله است. راز آن در این است که قرآن به تعبیر نهج‌البلاغه تجلی خداست.
وی افزود: قرآن حبل آویخته است و نه انداخته. نزول قرآن مانند باران نیست که بر زمین ریخته شود؛ حبل انداخته‌شده مشکل خودش را هم حل نمی‌کند ولی گفته‌اند به آن اعتصام کنید زیرا حبل آویخته است که هم مشکل خود و هم مشکل معتصمان را حل می‌کند و افراد را از رفتن به بیراهه بازمی‌دارد.
این مفسر قرآن با اشاره به مضامین والای مناجات شعبانیه تصریح کرد: اینکه سفارش کرده‌اند آن را بخوانیم برای این است که با خدا ناز و نیاز داشته باشیم. این مناجات درس ناز است و زیباگونه تنظیم شده است.
وی با بیان اینکه پیرو اهل‌بیت(ع) هستیم و سلمان توانست جزء اهل‌بیت(ع) باشد گفت: این راه برای ما گشوده است و چرا ما آن را طی نکینم. همان طور که خون شهید جامعه را طیب، طاهر و پاک می‌کند قلم عالم از خون شهید بالاتر است. از این رو چرا قم نباید با قلم و عمل خود الگوی جامعه اسلامی باشد؟
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: خون شهید اختلاس نجومی و زیرمیزی را پاک می‌کند، همان طور که ایران را شهدا طیب و طاهر کردند. بنابراین اگر خون شهید این گونه است چرا قلم عالم نباشد؟ هر جا قرآن است، اهل‌بیت(ع) هم هست و اهل‌بیت(ع) فرمودند به بارگاه شهدا رفتید بگویید « ... طبتم و فاز فوزا عظیما ...» لذا اگر کشوری با خون شهید پاک شد دولت و دانشگاه و حوزه و مردان و زنان آن نیز پاک خواهند شد و قلم عالم هم این خاصیت را دارد و این وعده توأم با اعجاز الهی است که خدا در قرآن بر آن صحه گذارده است؛ بنابراین خون شهید پاک و مقدس است ولی نه آن قدر که قلم علما پاک است.
وی اظهار کرد: اعمال آدمی در روز قیامت با حق سنجیده می‌شود. در آن روز مرکب عالم را با خون شهید می‌سنجند و مرکب عالم سنگین‌تر است و عالمانی که مانند مطهری و بهشتی هستند شهادتشان در یک دست و عمل و قلم آنان در دست دیگر قرار دارد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه خیلی از کارها بالاتر از شهادت است گفت: ضربت امام علی در روز خندق از عبادت ثقلین بیشتر است، زیرا باعث ماندگاری و حفظ اسلام شده است. بنابراین حوزه باید بتواند بالاتر از خون شهید جامعه را پاک کند. مردم عمل می‌خواهند و نه قول و تبلیغ و نوشتن و سخن بی‌عمل؛ با عمل جامعه را هدایت کنید در این صورت جامعه اصلاح می‌شود.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به مباحث علوم انسانی اظهار کرد: چند سال قبل نشستی علمی در مالزی برگزار شد و بر آنان مسلم بود که علم حتماً سکولار است. لذا اسلامی‌ شدن علم برای آنان مضحک بود. در آنجا مطرح شد که دوچرخه، دوچرخه‌سواری، علم، صنعت و تکنولوژی کافر و مسلمان ندارد.
وی گفت: براساس منطق قرآن روز و شب و همه پدیده‌ها آیه خدا هستند و چیزی در عالم نیست که الله الله نگوید؛ پس علم غیردینی نداریم. برخی علوم جزء اعتبار هستند مانند هنر. لذا هنر دینی و غیردینی داریم اما علوم مربوط به فعل خدا این گونه نیست؛ اگر موضوع علم فل و اسم و وصف خدا بود دینی است. در حوزه تفسیر می‌گوییم که کار دینی است و استاد دانشگاه هم که درباره افعال خدا بحث می‌کند کارش دینی است. گرچه استاد دانشگاه باید این عینک را بر چشم بزند که همه این پدیده‌ها از سوی خداست و جهان آینه و آیت خداست.
وی در پایان افزود: انسان سکولاری که جنگ‌های جهانی اول و دوم و نیابتی یمن و غیریمن را راه انداخته سکولار و الحاد خود را بر علوم تحمیل کرده است. از این رو دانشی که در دانشگاه ماست لاشه علم است، زیرا مبدأ و منتهای آن را بستند و لاشه علم را تحویل دانشجو دادند؛ بنابراین علم آیت حق است و انسان سکولار است که سکولاریته را بر علوم تحمیل کرده است وگرنه علم سکولار نیست.
انتهای پیام
captcha