تاسیس 15 باب کتابخانه در ایلام در طول 3 سال گذشته
کد خبر: 3764174
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
جلیلیان خبر داد:

تاسیس 15 باب کتابخانه در ایلام در طول 3 سال گذشته

گروه فرهنگی - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام از تاسیس 15 باب کتابخانه در ایلام در طول 3 سال گذشته خبر داد و گفت: کتابخانه‌ها از کتابخانه مرکزی شهر ایلام تا کتابخانه‌های دورترین روستاهای استان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی جذابی برای مردم به حساب می‌آیند.

تاسیس 15 باب کتابخانه در ایلام در طول 3 سال گذشته
به گزارش ایکنا از ایلام، مراد جلیلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام روز گذشته 23 آبان در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب، با اشاره به نقش کتاب در توسعه‌ی هر کشور ، اظهار کرد:  اظهار کرد: کتابخانه‌ها، پایگاه پرطراوت اندیشمندان است و تأثیر به سزایی در شکوفایی و بالندگی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه دانش آموزان و دانشجویان دارد و به رشد اندیشه و فرهنگ مطالعه می‌انجامد .
وی گفت: تا امروز در هفته کتاب سال 97 در استان ایلام 44 باب کتابخانه عمومی نهادی و روستایی در سطح استان فعالیت دارند و باید گفت که برخی کتابخانه‌های روستایی فعال‌تر از کتابخانه‌های شهری است و به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح روستاهای استان فعالیت می‌کنند .
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام تصریح کرد: در طول سه سال گذشته 15 باب کتابخانه در استان ایلام ساخته‌شده و در حال حاضر 8 باب کتابخانه در حال احداث در نقاط مختلف استان ایلام داریم که خوشبختانه روند رو به رشدی در سطح کتابخانه‌های استان وجود دارند و کتابخانه سراب ایوان در هفته کتاب به بهره‌برداری می‌رسد .
جلیلیان ادامه داد: کتابخانه آیت‌الله حیدری ایلامی نیز در این هفته آماده‌شده و به بهره‌برداری می‌رسد و هم‌اکنون روند بسیار خوبی در توسعه کتابخانه‌های عمومی استان شکل‌گرفته و در بسیاری از روستاها که شرایط ایجاد کتابخانه دارند مردم اعلام آمادگی داشته‌اند و پرونده این روستاها به کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال‌شده است که در آینده به سرانه کتابخانه‌های استان افزوده می‌شود .
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام با بیان اینکه در این سه سال 33 نفر نیرو در کتابخانه‌های عمومی استان جذب‌شده است، تصریح کرد: در استان ایلام ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای رسیدن به وضع مطلوب در حوزه کتابخانه‌ها وجود دارد و این آمادگی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد که در راستای افزایش تعداد کتابخانه‌های استان اقدام کند .
وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی استان بعد از 15 سال که دارای مشکلاتی بود هم‌اکنون یکی از کتابخانه‌های بسیار خوب در سراسر کشور است و 4 هزار نفر عضو دارد و و دارای بخش‌های ویژه‌ای از جمله بخش نابینایان است و این در حالی است که در کل کشور 11 کتابخانه تخصصی کتابخانه تخصصی نابینایان وجود دارد .
جلیلیان یادآور شد: بخش تخصصی حوزه دفاع مقدس و بنیاد شهید و ایثارگران در کتابخانه مرکزی استان ایجادشده است و در تمام کتابخانه‌های استان هم‌اکنون به قفسه کتاب‌های دفاع مقدس وجود دارد و همچنین در راستای حمایت از ناشران استانی قفسه کتاب‌های استان شناسی در کتابخانه‌های عمومی استان راه‌اندازی شده و منابع استان شناسی از ناشران بومی در کتابخانه‌های استان تقویت می‌شود .
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 37 هزار نفر در استان ایلام عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و 570 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان ایلام وجود دارد، در طول یک سال گذشته 75 اثر از مؤلفان و ناشران استانی خریداری‌شده که به تعداد هر کتاب 100 جلد در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان قرار داده‌شده است .
وی بابیان اینکه 100 عنوان برنامه در هفته کتاب در استان ایلام برگزار می‌شود، گفت: غبارروبی مزار شهدا، نشست‌های کتاب‌خوان، نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌خوان، مسابقات کتاب‌خوانی، نشست با مؤلفان و ناشران استانی، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام، برپایی نمایشگاه کتاب در محل‌های برگزاری نماز جمعه، اهدای کتاب به مردم، توزیع هدفمند کتاب و دیدار با خانواده‌های معظم شهدا ازجمله برنامه‌های هفته کتاب در این استان است .
جلیلیان بابیان اینکه در هفته کتاب 2 هزار و 400 جلد کتاب از ناشران استان به کتابخانه‌های عمومی استان ارسال‌شده است، افزود: هدف برنامه‌های هفته کتاب در استان این است که ارتباط مردم با کتابخانه‌های عمومی در سطح استان تقویت شود و در همین راستا در روزهای 24 و 26 آبان ماه عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان به‌صورت رایگان انجام می‌شود .
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، در پایان عنوان کرد: سرانه مطالعه در جامعه نسبتاً خوب نیست، باید تلاش کرد که نگاه و نگرش خانواده‌ها را به سمت افزایش سطح مطالعه تغییر داد و تمام دستگاه‌های فرهنگی باید تلاش کنند که کتاب در سبد خانوارهای استان به‌عنوان یک نیاز و اولویت قرار گیرد .
جلیلیان با بیان اینکه برای حرکت در رسیدن به این هدف 184 نمایشگاه کتاب در تمام کتابخانه‌های استان برکزار شده و 24 هزار عنوان کتاب در معرض دید مردم قرار گرفته است.
وی با اشاره به عضویت 7 هزار نفر در طول یک سال گذشته، تصریح کرد: مردم نسبت به اهمیت این موضوع آگاه شده‌اند به طوری که در سال گذشته 57 هزار و 834 نسخه کتاب را به کتابخانه‌ها اهداء کرده‌اند.
انتهای پیام
captcha