بررسی عوامل رشد میزان طلاق/ بیشترین طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد
کد خبر: 3764175
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

بررسی عوامل رشد میزان طلاق/ بیشترین طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی(ره) قم در نشست بررسی عوامل رشد میزان طلاق در دهه‌های اخیر از دیدگاه اسلام گفت: از میان طلاق‌های ثبت شده 23 درصد طلاق از ناحیه زنان، 48 درصد از ناحیه مردان و 29 درصد نیز به صورت توافقی بوده است. براساس آمار بیشترین طلاق در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد.

بررسی عوامل رشد میزان طلاق/ بیشترین طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدحسین شرف‌الدین، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) قم چهارشنبه 23 آبان ماه با حضور در نشست بررسی عوامل رشد میزان طلاق در دهه‌های اخیر از دیدگاه اسلام که با مشارکت دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک‌ در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: طلاق یکی از آسیب‌های ‌مهم بسیاری از جوامع به ویژه جامعه اسلامی است و بر اساس رتبه‌بندی برخی مسئولین و مقام معظم رهبری درجلسه‌ای عنوان نمودند 5 آسیب عمده در کشور حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی، اعتیاد به مواد مخدر، فضای مجازی و آسیب‌های آن و طلاق است.
وی ادامه داد: موضوع طلاق در ‌جوامع مختلف وجود دارد اما، کمیت، کیفیت و حقوق افراد که در‌گیر معضل طلاق می‌شوند و پیامد آن متفاوت است.
عضو‌ هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) قم با بیان اینکه معضل طلاق در جامعه ما جدی است، افزود: براساس کتاب شناسی برخی محققا‌ن در سه دهه اخیر بیش از هزار اثر مطالعاتی در قالب پروژه، مقاله، پایان‌نامه‌ دانشگاهی و .. در زمینه طلاق کار شده است.
شرف‌الدین گفت: بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور در سال 96 تقریبا رشد طلاق به ازای 5/3 ازدواج ثبت شده یک طلاق صورت می‌گیرد. البته این میزان درسه ماه اول سال جاری نیز رشد داشته است. بر اساس آمار قابل قبول 24 درصد میانگین رشد طلاق در کشور است البته شاید وضع ما در مقایسه با کشورهای دیگر در این خصوص خوب و قابل قبول باشد‌، اما همین آمار نیز در کشور ما غیرقابل قبول است.
وی بیان کرد: از میان طلاق‌های ثبت شده 23 درصد طلاق از ناحیه زنان، 48 درصد از ناحیه مردان و 29 درصد نیز به صورت توافقی بوده است. براساس آمار بیشترین طلاق در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) قم اظهار کرد: روند تاریخی وقوع طلاق در ایران حاکی از روند افزایشی است یعنی تقریبا هرسال بر تعداد آن افزوده می‌شود.
شرف‌الدین تصریح کرد: مسئولین ادعا می‌کنند که تاحدی طلاق را مهار کردیم اما، مطالعات چیز دیگری را نشان می‌دهد. واقعا طلاق کنترل نشده و تدبیری برای آن انجام نشده و همچنان سیر صعودی دارد.
وی گفت: در مطالعات کتاب‌شناسی بیشتر با طلاق فقهی و حقوقی کار داریم با اینکه طلاق قانونی انجام می‌شود اما، به دنبال آن طلاق روانی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی اتفاق می‌افتد.
شرف‌الدین افزود: مشارکت کم و بیش اطرافیان از دیگر عوامل بروز طلاق است. در ارتباط با بحث تقدس ازدواج باید گفت ازدواج یک قرار مقدس است. در جامعه انتظار می‌رود این پیمان مقدس باقی بماند. تمامی افراد جامعه خانواده را یک نهاد مقدس می‌دانند حال اگر خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی با معضل طلاق مواجه شود دچار تزلزل و ازهم گسیختگی می‌شود.
وی گفت: معضل طلاق نا امنی روانی خانم‌ها، افزایش بی اعتمادی طرفین به ویژه در مردان‌، کاهش تمایل ازدواج در مجردها و کاهش نرخ باروری را به دنبال دارد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) قم بیان کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد خانم‌هایی که طلاق گرفتند یا اصلا ازدواج نمی‌کنند یا ازدواج با کیفیتی ندارند.
شرف‌الدین گفت: بسیاری از عوامل موثر در طلاق اگرچه در ایران عنوان می‌شود اما مطالعه دقیقی درباره‌ی آن صورت نگرفته است. بطور مثال مساله سوء‌ظن آقایان نسبت به خانم‌ها، نارضایتی جنسی، خیانت زن و شوهرعوامل متعددی ذکر می‌شود اما هنوز مطالعه دقیقی صورت نپذیرفته است.
وی بیان کرد: عوامل موثر‌ در طلاق عوامل محیطی است که جامعه شناسان به آن توجه دارند، یکی از این عوامل رشد شهر‌نشینی است که در این باره باید گفت جامعه سنتی جامعه با ثباتی است‌، سنت اساس و پایه مستحکم‌ زندگی می‌باشد و میزان تغییرات در جامعه سنتی کند است اما‌، بالعکس جامعه شهری‌ با تکثر فرهنگی‌، تنوع‌طلبی و ... همراه است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) قم افزود: رسانه‌ای شدن جهان، گسترش ارتباطات میان فرهنگی، کاهش حساسیت‌های فرهنگی از دیگر عوامل موثر در طلاق قلمداد می‌شود.
شرف‌الدین بیان کرد: رسانه‌ها پیام‌آوران جامعه مدرن هستند و به هر میزان که ارتباطات گسترده شود تعلقات به سنت کاهش پیدا می‌کند.
وی در ارتباط با غلبه فرد‌گرایی به عنوان یکی از علل موثر در طلاق اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن فرد‌گرایی است به طریقی هر کسی تنها خودش را می‌بیند فرد در هنگام ازدواج باید در ابتدا فرد‌گرایی افراطی‌ را کنار گذاشته زیرا یکی از عوامل اخلال‌کننده خانواده است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) قم افزود: غلبه سبقه حقوقی روابط برسبقه ‌اخلاقی روابط، غلبه حق‌خواهی به جای مسئولیت‌پذیری، اشاعه آموزش‌های فمنیستی از دیگر عوامل موثر در بروز طلاق است.
وی با بیان اینکه تاکید بر عشق از دیگر عومل موثر در بروز طلاق است، خاطر‌نشان کرد: ازدواج مدارعشق است‌، عشق خوب است اما‌، پایه مستحکم نیست‌. عشق در معنای واقعی با شور و شیدایی، تعهد و صمیمیت همراه است. بر اساس آمار افرادی با عشق ازدواج می‌کنند در درون زندگی شور و شیدایی را از دست می‌دهند و شاید در بعضی مواقع تعهدی را نداشته باشند بنابراین عشق پایه متزلزلی است و امروز رکن ازدواج شده است اما یکی از آسیب‌های آن خانه‌سازی بر پایه‌های شن روان است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) قم با اشاره به پیچیده شدن انتخاب همسر به عنوان یکی از عوامل موثر در بروز طلاق اظهار کرد: در گذشته انتخاب همسر آسان‌تر بود و بحث کفویت مطرح می‌شد اما اکنون این انتخاب سخت‌تر شده است و عواملی مانند ملیت، قومیت، تفاوت نگرش‌‌ها،سطح تحصیلات و ... مطرح می‌شود.
وی گفت: در قرآن در ارتباط با ازدواج عبارت « لتسکونوا الیها» اشاره شده است. باید توجه کرد که زمینه ازدواج جوانان را فراهم ساخت اگر غیر از این باشد روابط نامشروع بنیان جامعه و خانواده را متزلزل می‌کند.
شرف‌الدین تاکید کرد: برای کاهش میزان طلاق باید عوامل موفقیت ازدواج افراد موفق را برجسته کرد. باید مهارت چگونه زیستن را رشد داد. بالای 90 درصد طلاق‌ها امکان اصلاح شدن را دارد و در این زمینه آموزش‌های کاربردی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی لازم است.
انتهای پیام

captcha