معجزه کیمیای کار و معضل بیکاری/ تبدیل مس وجودی جوان به طلا
کد خبر: 3764178
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
عوامل طلاق در کرمانشاه/۱

معجزه کیمیای کار و معضل بیکاری/ تبدیل مس وجودی جوان به طلا

گروه اجتماعی- رمز علم تبدیل مس به طلا کیمیاگری است اما کیمیای تبدیل مس وجودی جوانان به طلا چیزی جز کار نیست چراکه ارزش اخلاقی کار فرد را از بیکاری جدا و انگیزه سعی و تلاش را در وی زنده می‌کند و این خود حکایتی است که مسئولین را به کیمیاگرانی تبدیل می‌کند که می‌توانند با معجزه کارگشای حل معضل بیکاری مس وجودی جوانان را به طلا مبدل کنند.

معجزه کیمیای کار و معظل بیکاری/تبدیل مس وجودی جوان به طلا

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، کار امری است که بقای زندگی انسان در نظام اجتماعی بدان وابسته است و در منظر اسلام اشتغال و کار نه تنها عاملی برای تأمین زندگی و امورات اقتصادی و رهایی از وابستگی است بلکه برترین عبادت و جهادی است که سلامت جامعه را تضمین می‌کند چراکه از دیدگاه اجتماعی بیکاری عامل فقر در جامعه است و می‌تواند سلامت فردی و جامعه را با مخاطره مواجه کند و این تأثیری غیرقابل انکار در این خصوص است چرا که کار جوهره انسان و جهاد آدمی است و از مقدس‌ترین واژه‌هایی است که در متون اسلام مورد استفاده قرار گرفته زیرا افرادی که از این طریق برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنند ستوده شده و جزء کسانی هستند که در راه خدا جهاد می‌کنند و خداوند در قرآن کریم با بیان کار و تلاش انبیاء الهی ارزش و اهمیت کار و تأثیر آن بر زندگی انسان را به خوبی تبیین کرده و براین مبنا یکی از ارزشمندترین عبادت‌ها شمرده می‌شود.
همچنین از دیدگاه معصومین(ع) به ویژه در سخنان امیرالمؤمنین علی(ع) در خصوص کار چنین برداشت می‌شود که کار و تلاش انسان برای آماده کردن توشه آخرت در طول دوران زندگی است همچنین کار در قرآن به عنوان یک تعهد و تکلیف است که به دو صورت مطرح شده که اولین آن به صورت عام و دوم به صورت خاص است که در معنای عام آن کار به هر حرکت و تلاش تعبیر شده و در معنای خاص یعنی کار اقتصادی (وَجَعَلْنَا فِيهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِيهَا مِنَ الْعُيُونِ؛ و در آن، باغ‌هايى از درختان خرما و انگور قرار داديم و در آن چشمه‌ها شكافته و روان ساختيم). و در وجوب تکوینی کار حکمتی بزرگ است و امام صادق(ع) در این خصوص می‌فرمایند «اگر مردمان هرچه می‌خواستند حاضر و آماده در اختیار داشتند زندگی برای آن‌ها گورا نمی‌شد و لذتی از آن نمی‌بردند». بنابراین باید برای کار برنامه‌ریزی شود و این برنامه‌ریزی در دنیای کنونی نیاز به عملکرد مسئولان دارد چرا که هر جوان با توجه به آنچه که در دین مبین اسلام درخصوص کار بدان اشاره شده و ارزش اخلاقی کار که فرد را از بیکاری جدا کرده و انگیزه سعی و تلاش را در وی زنده می‌کند و باعث تربیت اخلاقی و پرورش شخصیت فردی می‌شود نیازمند به آن است و براین مبناست که کار همچون کیمیاگری مس وجودی جوان را به طلا تبدیل می‌کند و در این راستا تنها اگر بخواهیم کار را با نگاهی گذرا ببینیم کار خود عاملی است برای «افزایش عزت و شخصیت، کسب آرامش و آسایش، تمرکز خیال، ایمان، رستگاری، رشد و شکوفایی اقتصادی، فقرزدایی و در نتیجه اعضاء آن جامعه انسان‌هایی فرهیخته و سالم» هستند.
بیکاری خطرناکترین معضل هر جامعه‌
در این گزارش با استناد به برخی از آیات و روایات یادشده و حق هر جوان برای داشتن کار به منظور کسب روزی حلال از این دریچه بیکاری و برخی معضلات آن در استان کرمانشاه را بررسی می‌کنیم. امری که به مسئله‌ای عادی تبدیل شده و هیچ راه گریزی برای جوانان این خطه برای آن نیست و اگر بخواهیم قیاسی به لحاظ آماری بر این معضل داشته باشیم، استان کرمانشاه در نرخ بیکاری رکوردار است.
محسن کرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در این خصوص قطعا باید گفت که استان کرمانشاه از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست.
وی افزود: از جمله خطرناکترین معضلات هر جامعه‌ای بیکاری است چرا که توزان و تعادل جامعه را به هم می‌ریزد. بیکاری معضلی است که توازن و تعادل جامعه را به هم می‌ریزد و این خود موجب بحران‌های متعددی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، روانی و سیاسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بیکاری را شاه راه ناهنجاری‌های اجتماعی توصیف و اظهار کرد: از جمله علل مهم افزایش بزهکاری بیکاری است و این امر مدت‌هاست که در این رابطه به اثبات رسیده چرا که فرد بیکار برای برآورده کردن نیازهای خود به هر راهی متوسل می‌شود.
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه کار عاملی برای رسیدن انسان به عزت و شخصیت است، تأکید کرد: بیکاری در جامعه خلاء بزرگی ایجاد می‌کند و این خود موجب کاهش جریان‌های اجتماعی مثبت خواهد شد.
بیکاری سد راه ازدواج جوانان
حجت‌الاسلام محسن مرادی، کارشناس دینی نیز گفت: کار مهم‌ترین عامل عزت و سربلندی هر فرد و اجتماعی است و یکی از مفاهیم عام که از جسم و حتی روح انسان سرچشمه می‌گیرد.
وی با ابراز تأسف در خصوص معضلات بیکاری که گریبانگیر جامعه شده است، افزود: از جمله مسائلی که در دنیای امروز کارشناسان مسائل اجتماعی، اقتصادی و دینی بدان از جنبه‌های مختلفی پرداخته‌اند در رابطه با کار است.
کارشناس دینی با بیان اینکه در روایات ائمه اطهار(ع) و احکام نیز به صورت مؤکد به موضوع کار پرداخته شده است، اظهار کرد: در قرآن کریم 360 آیه مربوط به کار و 109 آیه درخصوص فصل وارد شده وجود دارد که تمامی این آیات متضمن احکام کار است.
وی با اشاره به معضلات بیکاری و اشتغال جوانان از جنبه‌های متفاوت به ویژه مشکلات این معضل سد راه ازدواج جوانان پرداخت و عنوان کرد: امروز یکی از دغدغه‌های مهم جوانانی که تن به ازدواج نمی‌دهند عدم اشتغال آنان است و این خود یک دغدغه معیشتی است.
حجت‌الاسلام مرادی در ادامه افزود: جوانی که شغل ندارد نمی‌تواند ازدواج کند و چون ازدواج تکامل روحی از دید اسلام است و جوانی که به استقلال فکری در این رابطه(کار) نمی‌رسد به هر علت از ازدواج سرباز می‌زند.

معجزه کیمیای کار و معظل بیکاری/تبدیل مس وجودی جوان به طلا
بیکاری؛ علل عدم رسیدن به امنیت و آسایش
این کارشناس دینی گفت: جامعه بیکار، جامعه‌ای سرشار از معضلاتی است که مانع از رسیدن به امنیت و آرامش می‌شود.
حجت‌محمودی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علمی کاربردی واحد کرمانشاه نیز با اشاره به معضلات بیکاری، اظهار کرد: آنچه که در رشد آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر و تأثیرگذار است مسئله و معضلات بیکاری است و امروز کرمانشاه با این دغدغه رو به رو است.
وی به برخی از معضلات این حیطه اشاره و عنوان کرد: از جمله مواردی که به صورت مستقیم در ایجاد فقر و نرخ بالای طلاق مؤثر است بیکاری است.
گسست طبقاتی، شکاف ناعادلانه و معضل طلاق
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علمی کاربردی واحد کرمانشاه تصریح کرد: اگر بخواهیم تنها یکی از معضلاتی که استان به دلیل بیکاری با آن دست و پنجه نرم می‌کند را نام ببریم طلاق است و یکی از 3 عامل اصلی طلاق بیکاری و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در جامعه بیکار است و این امر خود بسترساز آسیب‌هاست.
محمودی افزود: افزایش نرخ بیکاری فرد را از بازسازی شخصیتی محروم می‌کند چراکه بیکاری یک شکاف ناعادلانه را ایجاد و این خود گسست طبقاتی در جامعه را منجر خواهد شد.
وی اظهار کرد: وقتی فردی بیکار است برای خود شأنی قائل نیست و در این خصوص نباید نگاه تک بعدی داشت.
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علمی کاربردی واحد کرمانشاه گفت: طلاق تنها جزئی از نتایج بیکاری است و ماحصل آن ثمره خوبی به اجتماع تقدیم نمی‌کند.
با نگاهی به بازتاب‌های بیکاری، مطمئنا جامعه ما به ویژه استان کرمانشاه تبعات منفی آن را لمس کرده از این روی بر دولت مردان و سیاست‌مداران هر کشوری واجب است که با درک نیازهای جوانان جامعه در این خصوص در مسیر پیشرفت و توسعه اجتماع و اقتصاد گام بردارند تا ثمره نهایی این تلاش را با احیاء جامعه‌ای شاد، سالم و به دور از معضلاتی که از آن یاد شد لمس کنیم.
انتهای پیام

captcha