وقف ریشه در فطرت انسانی دارد
کد خبر: 3764274
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
معاون ارتباطات آستان قدس:

وقف ریشه در فطرت انسانی دارد

گروه فرهنگی - معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: مساله وقف منحصر به شرایط امروز نیست بلکه پدیده‌ای است که ریشه در فطرت انسانی دارد که این یکی از ویژگی های انسانی برای تمایل به کارهای خیر است. در واقع می‌توان گفت، وقف یک پدیده تاریخی بشمار می آید.

وقف ریشه در فطرت انسانی داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی سید نظام‌الدین موسوی شب گذشته، 23 آبان ماه، در نشست وقف و رسانه که در موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، صحبت‌های خود را در خصوص محوریت خدمات متقابل وقف و رسانه قرار داد و خاطرنشان کرد: در عصر غلبه بر گفتمان‌های فرد محوری که ما امروز شاهد آن هستیم، امر وقف قابل انکار نیست. در کنار این مساله، بزرگترین افرادی که در جمع آوری پول، ثروت، سرمایه گذاری و... تلاش کرده‌اند، متوجه این موضوع شدند که باید این حجم از سرمایه‌ها را مجددا به جامعه بازگردانند تا گام‌های موثری با این ثروت‌ها برداشته شود؛ این اقدام می‌تواند از طریق وقف صورت گیرد.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه وقف امری غیر قابل انکار است چرا که در همه دنیا به این امر مهم توجه و اهمیت داده می‌شود، عنوان کرد: بنابراین این امور نشان دهنده این است که در کشورها و تمدن‌هایی که فردیت محور اصلی آن‌ها را شکل می‌دهد، امر مهم وقف و کار خیر در محورهای اصلی زندگی مردم قرار دارد و به آن توجه ویژه‌ای دارند و خود را موظف می‌دانند که باید کار خیری برای اعتلای جامعه انسانی خویش انجام دهند چرا که احساس می‌کنند جامعه انسانی نیازمند این امر خیر و پسندیده است.

موسوی خاطرنشان کرد: مساله وقف منحصر به شرایط امروز نیست بلکه پدیده‌ای است که ریشه در فطرت انسانی دارد که این یکی از ویژگی های انسانی برای تمایل به کارهای خیر است. در واقع می‌توان گفت، وقف یک پدیده تاریخی بشمار می آید.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد که در ایران وقف وجود داشته اما در دین اسلام این پدیده، شکل  گسترده تر و تکامل یافته تری یافته است؛ به گونه‌ای که مورد تاکید دائمی در دین اسلام، شیعه و ائمه(ع) قرار گرفته و در دنیای امروز نیز امری مرسوم است اما هر دین و یا کشوری بر اساس اعتقادات خود به آن پایبند بوده و به اشکال مختلف آن را اجرا می‌کند.

موسوی عنوان کرد: در جامعه‌ای مانند ایران، علاوه بر فطرت انسانی پاداش اخروی نیز مورد اهمیت است و افراد احساس می‌کنند امر خیری که امروز انجام می‌دهند، در پاداش اخروی آن ها تاثیر دارد. بر همین اساس برای ما مقوله وقف مساله‌ای با ارزش و مهم بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: امری که در تعامل با انسان‌ها در جهت تامین نیازهای انسان‌ها مورد تاکید قرار گرفته و امروز هم کشور ما نیازهای مختلفی در تمام عرصه‌ها دارد که باید واقفین در این زمینه پای کار آیند و این نیازها را بسنجند و گام‌های موثری را در این راستا بردارند.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اظهار کرد: تولیت آستان قدس رضوی مدعی است که همه تاسیسات، اموال و... خارج از محدوده وقف نیست و در این راستا شکل گرفته است.

موسوی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از موقوفات آستان قدس و سایر نهادها مربوط به امر زیارت و زائر است. در واقع بسیاری از سود حاصل از موقوفات آستان قدس صرف مردمی می‌شود که نیازمند هستند.

وی با بیان اینکه حرم امام رضا(ع) به عنوان امین مردم برای وقف قرار دارد، عنوان کرد: به طور کلی بارگاه رضوی و آستان قدس مکانی است که مردم وقف‌های زیادی را انجام داده‌اند که در زمینه‌های مختلف کشاورزی، اقتصادی، علمی و... وجود دارد و مردم این حرم را امین خود قرار داده‌اند.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تصریح کرد: در آستان قدس تاکید بر این است که نیت واقف تا جایی باید مد نظر قرار گیرد که اگر در یکی از شرکت‌ها با پول واقفی ساختمانی را ایجاد کردند، آن ساختمان باید در جهت نیت واقف صرف شود.

موسوی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین مبنی بر اینکه نقش رسانه‌ها در زمینه وقف در نهادهایی مانند آستان قدس و سایر نهادها نیز در خاطرنشان کرد: وقف به عنوان پدیده عام و آستان قدس هم به عنوان یک نهاد قرار می‌گیرد که در کنار این دو مقوله رسانه‌ها می‌توانند در افکار عمومی تاثیرگذار باشند و به گسترش و ترویج این امر کمک کنند.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی افزود: بنابراین اگر حوزه‌های جدید وقف در آستان قدس توجه داده شود، قطعا شاهد گسترش وقف و مشخص شدن سازه‌ها در این زمینه خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha