«ترنم ظهور» و زخم‌های شهرِ من
کد خبر: 3764346
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

«ترنم ظهور» و زخم‌های شهرِ من

گروه فرهنگی ـ تهیه‌کننده برنامه «ترنم ظهور» می‌گوید: به دلیل مسائل اقتصادی که در جامعه وجود دارد، گاهی مردم مشکلات خود را به دین نسبت می‌دهند، به همین دلیل از مردم خیلی حرف می‌شنوم؛ اما سعی می‌کنم سر برنامه مخاطبم را توجیه کنم.

ترنم

به گزارش ایکنا از خوزستان، یکی از برنامه‌های سیمای خوزستان که طی سه سال گذشته روزهای جمعه از این شبکه استانی پخش می‌شود برنامه‌ «ترنم ظهور» است؛ ویژه‌برنامه‌ای که هدف و دغدغه‌اش آشنایی مردم با امام عصرشان و نشان دادن امید برای ساختن جامعه‌ مهدوی و نقش هر یک از ما در این ساختن است. نویسندگی و تهیه‌کنندگی این برنامه بر عهده سمیه بادامی‌زاده بانوی جوان و هنرمند رسانه‌ای استان است. 

متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با این برنامه‌ساز تلویزیون در ارتباط با برنامه «ترنم ظهور» و ویژگی‌های فعالیت در زمینه مهدویت در استان خوزستان است.

چه شد که برنامه «ترنم ظهور» ساخته شد؟ هدف و انگیزه اولیه در شکل‌گیری آن چه بود؟

برنامه ترنم ظهور از بهار 94 شروع به کار کرد. پیش از شروع دو ماه کار تحقیقاتی درباره آن انجام دادم و متوجه شدم حوزه بحث مهدویت خیلی گسترده است. این موضوع آن قدر زاویه دیدهای متفاوت و زیبایی دارد که برای من که برای اولین بار روی این مقوله کار می‌کردم خیلی جالب بود.

من در ابتدا خبرنگار اخبار جوانه‌ها در استان بودم، در سال 94 با آغاز سال و نامگذاری جدید، سی سوژه در اختیار ما گذاشته شد و قرار شد هر کس طی دو هفته گزارشی درباره یکی از آنها تهیه کند. وقتی فهرست را به من دادند 29 سوژه انتخاب شده بود و تنها یک سوژه مانده بود و آن «مهدویت» بود. وقتی درباره آن تحقیق کردم دیدم کار گسترده‌تر از یک سوژه است. اولین برنامه که روی آنتن رفت مورد پسند قرار گرفت و به مرور من و همکارانم تأثیر و برکت آن را در محیط کار دیدیم.

در حال حاضر فصل سوم این برنامه از سیمای استان در حال پخش است؛ فصل اول آن که شامل 60 برنامه بود، در ارتباط با مباحث تخصصی و تاریخ مهدویت، موعود از نگاه مستشرقین، شرایط ظهور و ... ساخته شد که با حضور علمای استان در برنامه همراه بود. با توجه به اینکه مباحث در فصل نخست تخصصی بود، برقراری ارتباط عامه مردم با آن قدری دشوار بود. در فصل دوم به سبک زندگی مهدوی پرداختیم و در فصل سوم سعی کردیم خیلی از اتفاقات و آسیب‌هایی که امروزه با آن مواجهیم؛ مسائل روزمره مثل اخلاق و رفتار و احترام به پدر و مادر و ... را با موضوع مهدویت پیوند بدهیم؛ چراکه اگر من و شما اخلاق خوب داشته باشیم منتظر هستیم، اگر به پدر و مادر خود احترام بگذاریم، منتظر هستیم. در تحقیقات خودم متوجه شدم که امام عصر(ع) از ما انتظار ویژگی‌هایی را دارند که بتوانیم در میان یاران ایشان باشیم.

خوشبختانه مدیران سیمای استان از این مباحث حمایت می‌کنند و این از الطاف خود حضرت است که مانعی بر سر راه پخش این برنامه وجود ندارد و هر کس بخواهد ما را در مسیر تهیه و تدوین برنامه کمک کند با جان و دل می‌پذیریم.

میزان موفقیت برنامه در رسیدن به هدف تعریف شده را چه میزان می‌دانید؟

هدف ما از برنامه «ترنم ظهور» این بود که ذهن و اندیشه مردم ما با این موضوع ارتباط برقرار کند. در طول این مدت سازمان‌ها را هم درگیر کار کردیم. در مصاحبه‌هایی که با مردم انجام می‌دهیم هیچ وقت مطلبی را از قبل در اختیار آنها نمی‌گذارم؛ چون می‌خواهم ببینم مردم ما چه‌قدر نسبت به امام عصر(ع) شناخت دارند و چه‌قدر ندارند؟ تا بدانم برنامه‌ام را بر چه محوری اجرا کنم.

«ترنم ظهور» و زخم‌های شهرِ من(آمــــاده)

برای مصاحبه به میان مردم و در مناطقی مثل فلکه ساعت، نادری، فلکه شهدا و نقاطی که در آن از همه اقشار مردم تردد می‌کنند می‌روم تا ببینم بعد از اجرای برنامه در طول این سه سال سطح آگاهی مردم چه‌قدر بالا رفته است.

در یک سال اخیر می‌شود گفت دست‌رنج فعالیت خود را در این حوزه گرفتم؛ چون در اوایل ساخت برنامه، مردم شناختی که شایسته امام عصر(عج) باشد، از ایشان نداشتند. وظایف منتظران را نمی‌دانستند. پنجاه درصد افرادی که با آنها مصاحبه انجام می‌دادم با موضوع آشنایی نداشتند و پنجاه درصد دیگر هم که شناخت داشتند آن را بیان نمی‌کردند. خوشبختانه امروز وقتی به مناطق مختلف اهواز می‌روم مردم می‌دانند امام زمان(ع) وجود دارد، وظایف منتظران را می‌دانند و جای خرسندی است که مردم ما نسبت به سه چهار سال گذشته به سطح بالاتری از آگاهی در این زمینه رسیده‌اند.

نحوه انتخاب سوژه‌ها و پیوند مسائل مردم با جامعه مهدوی

خیلی‌ها به من می‌گویند خسته نمی‌شوی چندسال روی یک سوژه کار می‌کنی؟ به آنها می‌گویم مهدویت یک سوژه نیست، دنیایی از سوژه‌ها است. من به میان مردم می‌روم مشکلاتشان را جویا می‌شوم و همین مشکلات و مسائلی را که در جامعه فراگیر شده با موضوع مهدویت پیوند می‌دهم. برای مثال اگر امروز بی‌احترامی به پدر و مادر را می‌بینم، موضوع برنامه را بر همین اساس انتخاب می‌کنم.

تلاش برای پخش سراسری «ترنم ظهور»

تلاش کردم با شبکه‌های قرآن و دیگر شبکه‌ها ارتباط برقرار کنم و مجوز پخش «ترنم ظهور» را از شبکه‌های سراسری دریافت کنم ولی متأسفانه آنها می‌گویند باید برای آنها کار کنم، در حالی که خوزستان استانی است که در این زمینه نیاز به کار دارد. در فصل‌های مختلف روش‌های متفاوتی را در بیان آموزه‌های مهدوی به کار بردیم، در فصل اول تخصصی کار کردیم، اما این فصل برنامه «ترنم ظهور» ترکیبی از سخنان کارشناس برنامه و مصاحبه‌های مردمی بود. در فصل دوم به سبک زندگی مهدوی پرداختیم. در این فصل مهمان خانواده‌های مهدوی شدیم و درباره وظایف پدر و مادر و فرزندان در این خانواده‌ها صحبت کردیم. در حال حاضر که فصل سوم برنامه است سعی کردیم با طرح موضوعات اجتماعی خود را به مردم نزدیک‌تر کنیم.

آیا آماده هستیم؟

تلاش ما این بوده است که مهمانان برنامه و مردم مصاحبه‌شونده بدون آمادگی قبلی در ارتباط با مهدویت برای ما صحبت کنند تا خود آنها و ما بدانیم چقدر نسبت به این موضوع شناخت داریم. وقتی دوربین را به میان مردم می‌بریم، خیلی‌ها حاضر نمی‌شوند جلوی دوربین حرف بزنند اما پشت دوربین حرف‌های زیبایی درباره امام عصر(ع) می‌زنند. همیشه برای من سؤال است که چرا مردم ما از دوربین واهمه دارند؟ برخی می‌ترسند جلوی دوربین بیان خوبی نداشته باشند و با هیچ ترفندی حاضر به مصاحبه نمی‌شوند.

«ترنم ظهور» و زخم‌های شهرِ من(آمــــاده)

خوب است در ارتباط با امام عصر(ع) همیشه آماده و از هیچ چیز ترس نداشته باشیم. وقتی اخلاق و منش ما صحیح باشد و اخلاق خود را در ارتباط با پدر و مادر و سایر خانواده و دوستان و همکاران اصلاح کنیم، در روزی که امام ظهور کند، همه آماده هستیم. پس باید به دنبال وظایفی که بر عهده ماست، برویم.

چه مسائل یا محدودیت‌هایی پیش روی ساخت چنین برنامه‌هایی در استان وجود دارد؟

به دلیل مسائل اقتصادی که در جامعه وجود دارد، گاهی مردم مشکلات خود را در این زمینه به دین نسبت می‌دهند، به همین دلیل از مردم خیلی حرف می‌خورم؛ اما سعی می‌کنم سر برنامه مخاطبم را توجیه کنم. همکارانم گاهی به من می‌گویند چرا با اینها دهان به دهان می‌شوی؟ اما این دینِ من است، زخم‌های مهدویت است، زخم‌های شهر من است که اگر آن را به حال خود رها کنیم، ممکن است از این وخیم‌تر شود. الان که با مردم رو در رو هستم سعی می‌کنم آنها را توجیه کنم. شاید آنها نتوانند برنامه «ترنم ظهور» را ببینند. ما باید بین مردم باشیم.

تلاش کرده‌ام برنامه «ترنم ظهور» هر هفته، همان هفته تولید شود. من در لحظات آخر برنامه را تحویل می‌دهم؛ چون جامعه من هر لحظه در حال به روز شدن است، برنامه «ترنم ظهور» هم باید به روز باشد. در برنامه گاهی از آرامش و امید حرف زده‌‌ایم، چون احساس کردیم دل و ذهن مردم ما آشوب است و تلاش کردیم در «ترنم ظهور» به آنها آرامش بدهیم. این نمونه برنامه‌ها را در فضاهای مجازی هم بارگذاری و تبلیغ می‌کنیم. ما از سایر شهرهای کشور مثل تهران، مشهد، اصفهان و کرج هم بیننده داشتیم.

کارشناسانی که برای صحبت از امام زمان(عج) پول می‌گیرند

دشواری‌های تبیین موضوع مهدویت می‌تواند به منابع کم، نبود کارشناس مهدویت، سواد پایین، بی‌حوصلگی ما و ... برگردد. ما در استان خوزستان کارشناس مهدویت کم داریم. خوزستانی که آسیب‌پذیر است از کمبود کارشناس مهدویت رنج می‌برد. ما کارشناسانی داریم که در ازای حضور خود در برنامه انتظار دارند پول دریافت کنند! برخی از آنها ده دقیقه هم برای برنامه وقت نمی‌گذارند. آیا تبلیغ مهدویت وظیفه این مبلغان نیست؟ حتی خواهش کردم برای من کلاس برگزار کنند، من توجیه شوم تا بتوانم مخاطبم را توجیه کنم. این کار را هم نکردند و من مجبور می‌شوم خودم تحقیق کنم، مطالعه کنم، مردم را ببینم، صحبت کنم و آسیب‌ها را رصد کنم.

مهدویت در شهر، مساجد و حسینیه‌ها کم‌رنگ است

علاوه بر کمبود کارشناس مهدویت، مردم ما مطالعه خوب ندارند. کتاب به اندازه‌ای که باید در دسترس آنها نیست. من در مناطق مختلف اهواز با مردم مصاحبه انجام داده‌ام، مردم مناطق بالای شهر اطلاعات مهدویت دارند؛ اما بیشتر مردم شهر من مطالعه مهدویت ندارند. متأسفانه برنامه مهدویت در شهر برگزار نمی‌شود. به خیلی‌ها التماس کردم سه‌شنبه‌های مهدوی برگزار کنید تا آن را بازپخش کنیم و بازخورد مردم را ببینیم. چرا من به عنوان یک فرد عادی نمی‌بینم که برنامه فرهنگی مهدوی در سطح شهرم برگزار شود؟ آیا ارگان مهدویت وظیفه ندارد این آموزه‌ها را به مردم منتقل کند؟ وقتی مهدویت به من آموزش داده نمی‌شود چگونه نسبت به آن شناخت پیدا کنم؟

«ترنم ظهور» و زخم‌های شهرِ من(آمــــاده)

در آموزش مهدویت برای تمام اقشار کم کار کرده‌ایم

در مساجد و حسینیه‌ها این مباحث طرح می‌‌شود؛ اما کم رنگ است و آن طور که شایسته این مباحث است توضیح داده نمی‌شود. ما در تمام مدارس با نقص در آموزش مهدویت مواجه هستیم و به طور کلی در آموزش مهدویت برای تمام اقشار کم کار کرده‌ایم. مردم اگر اعتراض کنند، اعتراض آنها به جا است. مردم اگر در طی این یکی دو سال اخیر حاضر به مصاحبه نمی‌شوند یا حرف دلشان را نمی‌زنند، من حرف آنها را می‌فهمم. بی تفاوتی مسئولان نسبت به آسیب‌های اجتماعی یک معضل است.

در طول این سال‌ها اگر صدا و سیمای استان به طور صد در صد با من همکاری کرده است، سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی دیگر تنها ده درصد ما را یاری کرده‌اند. وقتی کسی با من همکاری نمی‌کند، طبیعی است که سطح برنامه من چنین می‌شود که مردم، شبکه استانی خود را نمی‌بینند. کار کیفی نیازمند یک تیم متخصص است؛ اما در «ترنم ظهور» تهیه کننده، محقق، هماهنگ‌کننده، مصاحبه‌کننده، گرافیک و موسیقیِ کار بر عهده یک نفر است. من باید ده تخصص داشته باشم که یک برنامه تولید کنم. آیا چنین برنامه‌ای آن طور که شایسته است خروجی پیدا می‌کند؟

وقتی بی‌مهری‌ها و حمایت نشدن‌ها را می‌بینم با خودم فکر می‌کنم من برای ساختن یک برنامه این همه تنها هستم، امام زمان چه قدر تنهاست؟ معتقدم امام عصر در قلب همه ما هست، فرقی نمی‌کند چه دینی داشته باشیم. مهم این است که همه ما یک امید داریم.

برنامه «ترنم ظهور» به هر طریقی تلاش می‌کند بتواند قدمی در راه شناخت امام عصر(ع) بردارد. تنها خواهشی که از مردم استانمان دارم این است که با ما همکاری کنند. هر چند اشتباه، بیایند و حرف بزنند تا بفهمیم در کجا دچار آسیب شده‌ایم. با تمام کم و کاستی‌هایی که می‌دانم این برنامه دارد تلاش می‌کنم «ترنم ظهور» پابرجا بماند، خواهشم از مردم این است که کمک کنند این برنامه به نحو احسن برگزار شود. از مسئولان و مدیران نهادهای مربوطه هم انتظار کمک دارم؛ مهدویت موضوعی نیست که متعلق به یک قشر یا نهاد خاصی باشد. چه اشکال دارد مبلغان و ائمه جماعات در کنار بیاناتی که در نماز دارند، روزی دو خط درباره امام عصر(ع) حرف بزنند؟ 

جامعه عادل ساختنی است

خواهشم از کارشناسان دینی این است که برنامه ما را ببینند، نقد کنند. این نقدها برای ما پله پیشرفت و ترقی است. ما همه به جامعه‌ای فکر می‌کنیم که پر از خوبی و عدالت باشد و این امر جز با تلاش خود ما محقق نمی‌شود. جامعه مهدوی، فضای آماده‌ای نیست که ما برویم آنجا زندگی کنیم، این جامعه را ما باید بسازیم و برای این ساختن نیاز به مطالعه و آموزش داریم.

انتهای پیام

captcha