کودکان در فضای مجازی چه می‌کنند؟
کد خبر: 3764479
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰

کودکان در فضای مجازی چه می‌کنند؟

گروه فرهنگی - گسترش اینترنت و فضای مجازی در جامعه به گونه‌ای است که دنیای کودکان را نیز تحت تأثیر قرار داده است، به طوری که امروزه از هر سه کاربر اینترنت در جهان، یک نفر کودک است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گسترش اینترنت و فضای مجازی در جامعه به گونه‌ای است که دنیای کودکان را نیز تحت تأثیر قرار داده است، به طوری که امروزه از هر سه کاربر اینترنت در جهان، یک نفر کودک است.
کودکان زمان زیادی را در روز صرف بازی‌های آنلاین، استفاده از اپلیکیشن‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی می‌کنند؛ فعالیت‌هایی که اغلب به دور از چشم والدین است و در نتیجه نظارتی هم بر آنان وجود ندارد.
والدین معمولاً با افتخار از هوش و مهارت کودکان خود یاد می‌کنند و می‌گویند «فرزندم با موبایل و تبلت بهتر از من کار می‌کند»؛ البته برخی خانواده‌ها هم هستند که رابطه‌ای با فضای مجازی ندارند و به هیچ وجه به استفاده از این فناوری رضایت نمی‌دهند.
برخی از بزرگترها برعکس معتقد هستند که اصولاً «بچه باید آپدیت بار بیاد» و به این ترتیب آنان را به حضور در فضای مجازی تشویق می‌کنند؛ این گروه معتقد هستند که در این دوره و زمانه، بچه باید بلد باشد چگونه از تبلت و گوشی هوشمند استفاده کند.

کودکان در فضای مجازی چه می‌کنند؟!

محجوب پارسی، مربی و کارشناس کودک شهرستان زابل در این خصوص به خبرنگار ایکنا گفت: فضای مجازی این روزها به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است و در مدارس هم به عنوان نوعی ابزار آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: خانواده‌ها معمولا از این بابت که فرزندان آن‌ها خوب با گوشی یا تبلت کار می‌کنند، خرسند هستند و حتی موجب ایجاد حس رقابت شده است تا جایی که اگر توان مالی هم نداشته باشند، سعی می‌کنند یک گوشی هوشمند برای فرزند خود تهیه کنند.
این کارشناس کودک بیان کرد: استفاده از این ابزارها تا اندازه‌ای خوب است، زیرا ذهن کودک را فعال می‌کند، اما در اکثر اوقات نمی‌توان جلوی اعتیاد را گرفت؛ در این صورت انواع بیماری‌ها سراغ فرزند ما می‌آید.
وی ادامه داد: فضای مجازی اگر همان نقش کتاب و منبع آموزشی را ایفا کند، مفید خواهد بود، اما اگر جای آن را پر کند و کودک بجای آموزش دیدن یا تفریحات فیزیکی سالم، ذهن خود را درگیر فضای مجازی کند، سم است.
پارسی اظهار کرد: کودک به‌طور غریزی و یا از سر کنجکاوی، ممکن است روی لینک‌هایی کلیک کند که مناسب سن او نباشد؛ مخصوصاً در خانواده‌هایی که یا بی‌بند و بار هستند و یا آنقدر درگیر مسائل مالی هستند که از تربیت کودک غفلت می‌کنند.
این مربی کودک بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی ما باید نسبت به تولیدات فرهنگی آنلاین توجه ویژه داشته باشند؛ باید برنامه بسازیم و محیط مجازی مورد استفاده را پاک و مفید کنیم.

کودکان در فضای مجازی چه می‌کنند؟!

فضای مجازی چاقوی دو لبه است
نرگس کریم‌زاده، محقق و مدرس حوزه و دانشگاه تهران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: فضای مجازی مانند یک چاقوی دو لبه است که هم می‌تواند خطرناک باشد و دست ما را ببرد، هم می‌تواند برای بریدن مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: توسعه فضای مجازی یک واقعیت انکارناپذیر است و نمی‌توان آن را کاملاً نادیده گرفت یا کودکان خود را به طور کامل از آن دور نگه داشت، اما استفاده درست از فضای مجازی نیازمند آگاهی و آموزش است.
این محقق و مدرس دانشگاه بیان کرد: پدر و مادر باید تیزهوشی داشته باشند و مراقب نحوه استفاده فرزندانشان از فضای مجازی باشند؛ فرزندانشان چند ساعت پای اینترنت هستند، با چه کسانی در ارتباطند و به چه سایت‌هایی وارد می‌شوند.
کریم‌زاده با تأکید بر اینکه والدین باید بر نحوه استفاده فرزندان از فضای مجازی نظارت داشته باشند، افزود: باید به آن‌ها آموزش بدهیم که روی هر گزینه‌ای کلیک نکنند، جاهایی که سم‌زدایی نشده، وارد نشوند و هر جا شک و شبهه‌ای داشتند با بزرگتر خود در میان بگذارند.

گزارش از هادی محمدی

انتهای پیام

captcha