حضور ۲۰۰ رزمنده لرستانی در عملیات آزادسازی سوسنگرد
کد خبر: 3764494
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴

حضور ۲۰۰ رزمنده لرستانی در عملیات آزادسازی سوسنگرد

گروه اجتماعی ـ نقش رزمندگان لرستانی در عملیات سوسنگرد تاحدودی ناشناخته مانده است و علی‌رغم این‌که نزدیک به ۲۰۰ رزمنده لرستانی در این عملیات حضور داشتند، اما تنها یک‌صد نفر شناسایی شده‌اند.

حضور 200 رزمنده لرستانی در عملیات آزادسازی سوسنگرد/تنها 100 رزمنده شناسایی شده‌اند

به گزارش ایکنا از لرستان، عملیات سوسنگرد از عملیات جنگی ایران در جریان جنگ ایران و عراق بود. این عملیات در محور سوسنگرد به‌صورت نیمه گسترده در تاریخ 26 آبان‌ماه سال 59 انجام شد.این عملیات قرار بود با مشارکت پاسداران وتیپ 2 لشکر 92 زرهی خوزستان و نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم انجام شود. کلیه هماهنگی‌ها برای انجام عملیات و نجات مدافعان توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید چمران انجام گرفته بود.
بلافاصله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تماس تلفنی این مساله را با حضرت امام خمینی(ره) میان می‌گذارند وامام هم می‌فرمایند تیپ باید شرکت کند و نیازی به اجازه بنی‌صدر نیست حضرت آقا هم فوراً نامه‌ای به فرماندهی لشکر دو زرهی می‌نویسند که تیپ باید در عملیات شرکت کند و هر کس از این دستور سرپیچی کند مسئول است شهید چمران نیز در زیرنامه متنی را اضافه می‌کند با این مضمون که اگر تیپ فردا عمل نکند پانصد نفر از مدافعان فردا به شهادت می‌رسند و اگر من زنده باشم با مسئول متخلف برخورد خواهم کرد.(منظور بنی‌صدر بود) ازآن طرف فرماندهی متعهد لشگردو هم که علاقه خاصی به رهبر معظم انقلاب داشتند تیپ را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهند و فردا صبح عملیات به فرماندهی شهید چمران و امیر قاسمی‌نو در مورخه 26 آبان 59 آغاز می‌شود و با حمایت چند فروند بالگرد توپ‌دار کبری محاصره سوسنگرد شکسته می‌شود.
در این عملیات که شهید چمران در خط مقدم شرکت داشتند از ناحیه پا به شدت مجروح می‌شوند و یکی‌از محافظانش هم به شهادت می‌رسد ولی شهید چمران با کشتن راننده یک کامیون عراقی و به همراه دیگر محافظش با کامیون به عقب برمی‌گردند و شهید چمران را برای مداوا به تهران منتقل می‌نمایند. این عملیات با فرماندهی مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای وشهید چمران با موفقیت به پایان می‌رسد و سوسنگرد برای همیشه آزاد می‌گردد مناطق مرزی بستان و چزابه در اشغال دشمن باقی می‌ماند تا این‌که عملیات طریق‌القدس در نیمه شب دی‌ماه سال 60 به فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به اجرا درآمد و 650 کیلومتر مربع از سرزمین‌های جمهوری اسلامی ایران و مناطق بستان و چزابه آزاد گردید و برای اولین‌بار نیروهای جمهوری اسلامی ایران به مرزهای بین‌المللی رسیدند.
در عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد در 26 آبان‌ماه سال 1359 که به شکست حصر سوسنگرد منجر شد، 24 خلبان نیروی هوایی شرکت داشتند که از این تعداد «هوشنگ کیان‌آرا»، «سید محمدتقی حسینی»، «محمد کام‌بخش ضیایی»، «نعمت‌الله اکبری سامانی»، «یونس خوش‌بین» و «ابراهیم‌ امیدبخش» به شهادت رسیدند.
هم‌چنین «استوار دوم شهید حسین سلمان‌زاده»، «گروهبان یکم شهید ابراهیم قهوه‌چی‌زاده»، «استوار دوم شهید غلامعلی حلاج قدوی»، «سروان فنی شهید عبدالله عیسی‌پور»، «ستوان دو شهید سیدعلی اکبر حیدری» نیز از دیگر شهدای نیروی هوایی در جریان عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد می‌باشند.
بعد از شکست نخستین تلاش دشمن در اوایل مهرماه جهت اشغال سوسنگرد، بعد از سقوط خرمشهر در اواسط آبان، دشمن یک بار دیگر برای تصرف شهر اقدام و آن‌را محاصره کرد. در شرایطی‌که مدافعان شهر آخرین مقاومت‌ها را انجام می‌دادند، دو گردان زرهی از ارتش با همراهی نیروهای سپاه، بسیج و ستاد جنگ‌های نامنظم دکتر چمران، در امتداد جاده سوسنگرد-حمیدیه دست به حمله زده و ضمن شکستن خط محاصره، عراقی‌ها را از داخل شهر عقب راندند.
آیت‎الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با گرامی‌داشت 26 آبان سالروز آزادسازی سوسنگرد، گفت: آزادسازی سوسنگرد به دو دلیل اهمیت فراوانی دارد، اول این‌که این شهر اولین شهری بود که توسط رزمندگان ما از اشغال صدامیان خارج شد و دوم این‌که نقش فعالانه و مدیریت مدبرانه مقام معظم رهبری در این آزادسازی بسیار حائز اهمیت بود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهید آیت‌الله مدنی با لبیک گفتن به فرمان امام راحل و علی‌رغم مخالفت‌های زیاد بنی‌صدر تلاش زیادی برای آزادسازی سوسنگرد انجام دادند لذا ما بایستی همواره تاریخ جنگ را برای آیندگان یادآور شویم.
یادآور می‌شود، در عملیات آزادسازی سوسنگرد بین 180 تا 200 نفر از لرستان شرکت داشتند و این در حالی‌است که تنها نام و اطلاعات مربوط به 100 رزمنده را در اختیار داریم و مابقی هنوز شناسایی نشده‌اند.
متأسفانه شرایط آن دوران به‌گونه‌ای نبود که آثار مربوط به سوسنگرد و نقش رزمندگان لرستانی در این عملیات ثبت شود، به همین جهت نقش رزمندگان لرستانی‌ در این عملیات تا حدودی ناشناخته مانده است.

انتهای پیام

captcha