مشکلی برای تأمین ارز دانشجویی نداریم
کد خبر: 3764579
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
وزیر علوم:

مشکلی برای تأمین ارز دانشجویی نداریم

گروه فرهنگی - در مورد تأمین ارز دانشجویان وزارت علوم با بانک مرکزی به توافق رسیده‌ایم و مشکلی در این زمینه نداریم تنها کمی پرداخت این ارز به تأخیر افتاده بود.

مشکلی برای تامین ارز دانشجویی نداریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌‎های سراسر کشور که امروز، 26 آبان در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مورد تأمین ارز دانشجویان وزارت علوم با بانک مرکزی به توافق رسیده‌ایم و مشکلی در این زمینه نداریم؛ تنها کمی پرداخت این ارز به تأخیر افتاده بود.
وی افزود: تعداد متقاضیان ارز دانشجویی کم هستند ولی ما همین تعداد اندک را پشتیبانی می‌کنیم؛ در سال‌های آینده نیز اگر لازم باشد در رشته‌های مختلف دانشجویان را اعزام کنیم، حتما این کار را خواهیم کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه‌های وزارت علوم برای برگزاری مراسم‌ روز دانشجو در دانشگاه‌ها، تأکید کرد: معمولاً دانشگاه‌ها خودشان برنامه‌های خاص خود را به مناسبت روز دانشجو برگزار می‌کنند و ما در برگزاری آن دخالت نمی‌کنیم، مگر اینکه بخواهیم پشتیبانی‌های لازم را در این زمینه از آن‌ها داشته باشیم اما انتظار ما این است که امسال نیز مانند سال گذشته بتوانیم فضای پرشوری را از فعالیت‌های دانشجویی در ایام نزدیک به 16 آذر داشته باشیم.
غلامی با بیان اینکه ما پیشنهاد کردیم رئیس جمهور به مناسبت 16 آذر در دانشگاه تهران حضور پیدا کنند، اما در نهایت مکان حضور ایشان به اختیار خودشان است، افزود: دعوتی با امضای من و دکتر هاشمی وزیر بهداشت از رئیس‌جمهور در این زمینه صورت گرفته که امیدوار هستیم ریاست جمهوری و مجموعه تحت نظر ایشان این خبر را به ما بدهند اما هنوز پاسخی داده نشده است.
وی در خصوص خط مشی و همچنین خط قرمزهای فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در ایام روز دانشجو عنوان کرد: خط قرمز مشخصی در این زمینه تعیین نشده است و دانشجویان با رعایت خط مشی‌های سال‌های گذشته می‌توانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تعیین تکلیف وضعیت سرپرستان دانشگاه‌های کشور طی فردا خبر داد و یادآور شد: تایید صلاحیت وضعیت سرپرست دانشگاه‌ها فردا در کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها بررسی می‌شود و وضعیت سرپرست دانشگاه تهران نیز به این صورت است که به احتمال زیاد دکتر محمدمهدی طهرانچی از طرف هیات امنای این دانشگاه به عنوان رئیس دانشگاه معرفی خواهد شد.
غلامی با اشاره به سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌‎های سراسر کشور گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم، نهاد مقام معظم رهبری و جهاد دانشگاهی در کنار یکدیگر از حامیان این جشنواره هستند. امیدواریم با همکاری از یکدیگر بتوانیم به علاقه‌مندی دانشجویان مان در این زمینه پاسخ کامل دهیم.
وی تأکید کرد: معمولا دانشگاه‌ها برای دانشجویان زمینه تحصیل را فراهم می‌کند و چندان در حوزه تناسب رشته با اشتغال آنان برنامه ندارند اما به تازگی طرحی با عنوان مهارت افزایی و اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تعریف کردیم تا کارگاه‌های آموزشی متناسب با رشته‌شان تعریف شود. همچنین در مراکز رشد دانشگاهی، مهارت‌های کارآفرینی و پشتیبانی از ایده‌های جدید را به صورت کارگاه برای دانشجویان تعریف می‌شود تا از فناوری‌هایی که به اشتغال می‌انجامد، حمایت شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد:  43 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که همه این‌ها در جهت توسعه و اشتغال تلاش می‌کنند و توانسته‌اند 42 هزار شغل پایدار ایجاد کنند.
غلامی با اعلام اینکه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته عدم اشتغال در سطح دانشجویان مقاطع کارشناسی بیشتر است و در مقاطع ارشد و دکتری کمتر است، خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر تعداد فارغ التحصیلی دکتری افزایش یافته و از آن طرف جذب در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها کاهش یافته ولی در مجموع تعدادشان نسبت به کل فارغ‌التحصیلان کمتر از 10 درصد است.

انتهای پیام

captcha