«مسجد جامع کرمان» بنایی ارزشمند از دوران صفوی
کد خبر: 3764674
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

«مسجد جامع کرمان» بنایی ارزشمند از دوران صفوی

مسجد جامع کرمان در زمان صفویه به مسجد جامع مظفری شهرت داشت، جزو چهار مسجد چهار ایوانی است که دارای سر در رفیع صحن ایوان و شبستان است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری در کنار «میدان مشتاق» و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان قرار گرفته است.

این مسجد از چهار مسجد چهار ایوانی است که دارای سر در رفیع صحن ایوان و شبستان است، مسجد جامع کرمان در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا  شده است و در کتیبه سر در اصلی آن تاریخ بنای این مسجد سال ۷۵۰ هجری قمری ذکر شده است.

مسجد جامع کرمان دارای سه در ضلع های شمالی و شرقی و غربی است و طول صحن مسجد ۵/۶۶ متر و عرض آن ۴۹ متر است.

این مسجد در طول تاریخ، شاهد حوادث متعددی بوده است که برخی از آ‌ن ها به عنوان مقطعی از تاریخ به شمار می روند به همین دلیل دچار آسیب های مختلف شده و بارها نسبت به بازسازی آن اقدام شده است.

به موجب خطوطی که در بالای مناره و گلدسته این مسجد منقوش است، محمد تقی خان درانی حاکم کرمان در عصر زندیه به سال ۱۱۷۶ هجری قمری قسمت هایی از این مسجد را تعمیر کرده است.

ارزشمندترین قسمت این بنا کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی آن است، این بنا سردری رفیع و عظیم در ضلع شرقی دارد که با کاشی کاری هایی زیبا تزیین یافته و برج ساعت آن زینت بخش سردر رفیع آن است.

انتهای پیام

captcha