وقف برای فناوری و نخبگان هم امکان‌پذیر است
کد خبر: 3764739
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

وقف برای فناوری و نخبگان هم امکان‌پذیر است

گروه اجتماعی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در گذشته نیات خوب و ارزنده‌ای برای وقف بود، ولی امروزه چرا برای علم، فناوری، نخبگان، مولفین، طلاب، دانشجویانی که کتب نفیس نوشته‌اند و توان چاپ آن را ندارند، وقف نباشد؟

وقف برای نخبگان و دانشجویان هم امکان‌پذیر است

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام رضا صادقی صبح امروز شنبه 26 آبان‌ماه درهفتمین همایش یاوران وقف،رسانه ونماز، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) واقف بزرگ جهان اسلام هستند. حضرت خدیجه نیز با وقف اموالشان برای اسلام، سبب ترویج این سنت حسنه در جامعه اسلامی شدند. در روایتی آمده است امام علی(ع) قناتی را حفر کردند و فرمودند: قنات را وقف فقرای مدینه کردم. جمعی از اصحاب امام فرمودند: یا علی! چرا سهمی از این قنات رابرای فرزندان خود نگذاشتید؟ حضرت فرمودند: وقتی به چشمان فقرا نگاه کردم خجالت کشیدم که قسمتی از قنات را برای فرزندان به ارث بگذارم».
وی افزود: کلمه وقف به صورت مستقیم در قرآن به کار نرفته است، ولی در جای جای قرآن عناوینی که به صورت مستقیم با این عمل حسنه ارتباط دارد به چشم‌ می‌آید؛ مثلا کلمه انفاق که۷۴مرتبه در قرآن به کار رفته و همچنین کلمه احسان و نیکی که این‌ها ارتباط مستقیمی با وقف دارند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان کرد: اصحاب رسانه در صدا وسیما و مطبوعات و دیگر رسانه‌ها با تولید اخبار ومستند‌های مختلف نقش بسیار موثری در ترویج این سنت حسنه در جامعه دارند.
صادقی افزود: امسال ما با حمایت و تلاش هیئت امنا و یاوران وقف، اصحاب رسانه ونمازکه برای رفع نیازهای روز جامعه تلاش کرده‌اند، توانستیم ۱۶۷وقف جدید به ثبت برسانیم و سند ۴هزار و۵۰۰ هکتار اراضی موقوفه را اخذ کنیم.
وی، نقش بانوان و همچنین روحانیت را در وقف بسیار برجسته دانست وگفت: امروزه قرآن در جامعه مهجور است، ما شرمنده حافظین و متسابقین قرآن هستیم، چرا در مجلس شورای اسلامی برای قرآن اعتبار قائل نیستند؟ چرا نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را فراموش کرده‌اند؟ و چرا در کمسیون فرهنگی ردیفی برای قرآن و نهج البلاغه قرار نمی‌دهند؟
صادقی ادامه داد: در گذشته نیات خوب و ارزنده‌ای برای وقف بود، ولی امروزه چرا برای علم، فناوری، نخبگان، مولفین، طلاب، دانشجویانی که کتب نفیس نوشته‌اند و توان چاپ آن را ندارند، وقف نباشد؟
وی افزود: اکنون نزدیک به ۶۰درصد موقوفات اراضی کشاورزی است که به دلیل کم‌آبی تعطیل شده‌اند، ولی نمی‌توانیم از کشاورزان اجاره بگیریم و اجازه تغییر کاربری هم داده نمی‌شود که بتوان آن‌ها را به مسکونی تغییر داد تا به طریقی مردم از آن بهره ببرند.
وی افزود: برای گسترش وقف از طریق بخش خصوصی، اعلام آمادگی کرده‌ایم، به صورتی که زمین از اوقاف باشد و سرمایه از بخش خصوصی؛ اما متأسفانه با این وضعیت اقتصادی و نوسانات بازار کسی مایل به همکاری در این عمل خیر نیست.
انتهای پیام

captcha