ایکنا شاخه بابرکت شجره طیبه جهاددانشگاهی است/ به همه ترجمه‌های قرآن مراجعه دارم
کد خبر: 3764776
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
علی‌اکبر صالحی در بازدید از ایکنا:

ایکنا شاخه بابرکت شجره طیبه جهاددانشگاهی است/ به همه ترجمه‌های قرآن مراجعه دارم

گروه سیاسی ــ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تلاش‌ها و همت عزیزان جهاددانشگاهی در نزد خداوند محفوظ است، تأکید کرد: ورود شما به این حوزه‌ها با اخلاص و صداقت بوده است و این بسیار مهم است. یکی از شاخه‌های بابرکت این شجره طیبه، همین ایکنا است و خداوند متعال را شاکرم که در این خبرگزاری حضور پیدا کرده‌ام.

به گزارش ایکنا، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، عصر امروز 26 آبان‌ماه در جریان بازدید از تحریریه ایکنا، طی نشستی با حضور بهروز کمال‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان، ضمن تشکر از دکتر طیبی و همچنین متولیان خبرگزاری برای این دعوت اظهار کرد: خوشا به سعادت شما که خدمتگزار قرآن هستید و خود این مسئله سعادت بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است. از ابتدا که این مجموعه به وجود آمد، این توفیق را داشتم که مدتی مسئول جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف بودم و با این نهاد ارتباط داشتم. همین پژوهشکده رویان کار بسیار عظیمی است. همچنین بخش قابل توجهی از صنایع موشکی ما در ابتدا توسط جهاد دانشگاهی انجام شد.

ایکنا شاخه بابرکت شجره طیبه جهاد دانشگاهی است/ همه ترجمه‌های قرآن را در منزل دارم/ تمجید از استاد شهیدی
صالحی افزود: نیروهای جهاد دانشگاهی کارهای بزرگی در حوزه گیرنده‌ها و فرستنده‌های رادیویی انجام دادند و این در حالی بود که خیلی‌ها گمان می‌کردند انجام چنین کاری سخت است، اما جوانان با همت ما با اعتماد به نفس چنین کاری را انجام دادند.
رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: اکنون دستاوردهای زیادی داریم و مسیری طولانی را طی کرده و صاحب تجربه‌های متراکم هستیم، بنابراین اعتماد به نفس پیدا کرده‌ایم، اما آن زمان که قادر نبودیم کاری انجام دهیم، این عزیزان، همت والای خود را عرضه کردند و همین هم حاصل نفس گرم امام(ره) بود که به جوانان فرموده بودند اگر تلاش کنید، به هر آنچه بخواهید، می‌رسید.
وی گفت: وقتی در دانشگاه بودم، حدود دو سال از جنگ تحمیلی گذشته بود، ارتش از ما خواست پروسه تولید لوله خمپاره‌انداز را برای آنها کشف کرده و در اختیارشان بگذاریم تا آنها این لوله را تولید کنند. این از ساده‌ترین تجهیزات نظامی بود که نمی‌توانستیم آن را تولید کنیم. در دانشگاه صنعتی شریف، شش ماه طول کشید تا لوله‌ای را طراحی کنند و مواد مورد نظر آن را تولید کنند که وقتی گلوله رها می‌شد، این لوله متلاشی نشود. بنابراین ما از چنین جایگاهی شروع کردیم.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش‌ها و همت عزیزان جهاددانشگاهی در نزد خداوند محفوظ است، تأکید کرد: ورود آنها به این حوزه‌ها با اخلاص و صداقت بوده است و این بسیار مهم است. یکی از شاخه‌های بابرکت این شجره طیبه، همین ایکنا است و خداوند متعال را شاکرم که در این خبرگزاری حضور پیدا کرده‌ام.
صالحی ادامه داد: قرآن کریم معجزه پیامبر گرامی ماست و اگر بتوانیم به کنه آن وارد شویم و روح قرآن را درک کنیم، این بالاترین اتفاق است؛ چراکه باور به خداوند متعال، باور به غیب است؛ بدین معنی که خداوند ظاهر نمی‌شود. در قرآن آمده است که حضرت موسی در کوه طور به خداود متعال فرمود: خود را به من نشان بده، اما خداوند فرمود که تو مرا نخواهی دید، ولی به درخت بنگر که من در آن تجلی پیدا می‌کنم.

ایکنا شاخه بابرکت شجره طیبه جهاد دانشگاهی است/ همه ترجمه‌های قرآن را در منزل دارم/ تمجید از استاد شهیدی
وی گفت: بنابراین قرار نیست خداوند را ببینیم. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره بقره فرموده است: الم. ذلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ. الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ الف لام ميم. اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است. آنان كه به غيب ايمان مى‌‏آورند و نماز را بر پا مى‌دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏‌ايم انفاق مى‌كنند». (البقره/ 1 تا 3). بنابراین این غیب بسیار مهم است.
معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: در ذات بشر که اشرف مخلوقات خداوند است، همواره جست‌وجوگری وجود دارد و می‌خواهد تا آنجا که ممکن است، خدای خود را ببیند. بنابراین شما به جای اینکه رؤیت ظاهری داشته باشید، بلاتشبیه باید عرض کنم اگر راجع به فردی بخواهید روحیه وی را بدانید، اگر کتاب وی را بخوانید، به فکر و ذهن او آشنا می‌شوید و می‌فهمید که در ذهن او چیست.
صالحی ادامه داد: خداوند متعال قرآن را عرضه کرده است و این بزرگترین معجزه الهی است. قرآن بدین معنی است که خداوند در حال حرف زدن با ماست و این بسیار عجیب است. خداوندی که علی‌القاعده باید در غیب باشد، اما به ما لطف کرده است و ما را یک قدم به جلو برده و تنها نگذاشته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: خداوند حجاب میان ما و خودش را برداشته و این قرآن را واسطه کرده است؛ لذا اگر قرآن را به خوبی درک کنیم و واقعا بتوانیم آن را آن‌گونه که هست، بدون پیچیده کردن قضایای قرآنی که بسیار هم زیباست، بتوانیم مزه دلنشین قرآن را بچشیم، هیچ کس نمی‌تواند از قرآن جدا شود؛ بنابراین شما عهده‌دار کار بزرگی هستید که چگونه طعم معنوی قرآن را در دل‌ها بنشانید.
وی با بیان اینکه این کار شما نیازمند استفاده از ابزارهای لازم است، ادامه داد: امروزه که دنیا با پیشرفت‌های سمعی و بصری رو به‌ رو است، شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها طعم قرآن را به مردم بچشانید. زیبایی خواندن قرآن در این است که آن را به عربی بخوانیم و کسی که عربی را نمی‌داند، نمی‌تواند لذت ترکیبات کلامی و آیات الهی را درک کند، اما بسیاری از مردم عربی نمی‌دانند، بنابراین نقش شما در این زمینه تعیین‌کننده است.
صالحی با بیان اینکه در منزل خود انواع ترجمه‌های قرآن را دارد، افزود: ترجمه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، ابوالفضل بهرام‌پور، ترجمه تفسیری روح‌الله حسینیان، خرمشاهی، ترجمه انگلیسی و .... را دارا هستم و در این میان، سه ترجمه روح‌الله حسینیان که بسیار کوتاه و گویا، آیات را تفسیر کرده‌ است،، ترجمه خرمشاهی و ترجمه بهرام‌پور را بیشتر می‌پسندم و علت اینکه آنها را جمع کرده‌ام، این است که با توجه به اینکه با زبان عربی آشنا هستم، آنها را در تقابل قرار می‌دهم و برداشت خودم را با برداشت مترجم مقایسه می‌کنم.
معاون رئیس جمهور در ادامه از استاد شهیدی، مترجم نهج‌البلاغه یاد کرد و گفت: خداوند وی را رحمت کند که فرد فاضل و بزرگی بود. وی نهج‌البلاغه را چنان ترجمه کرده است که واقعا وقتی آن را می‌خوانم، انگار این کتاب را به زبان عربی می‌خوانم. این ترجمه یکی از استثنایی‌ترین ترجمه‌هایی بوده است که بنده مشاهده کرده‌ام که با کلمات رسا و گویا، معنای جملات را بیان کرده است.
وی افزود: یکبار به استاد شهیدی گفتم که شما چرا قرآن را ترجمه نمی‌کنید؟ ایشان در جواب گفتند که بنده سال‌ها با خودم کلنجار رفتم تا به خودم این جرئت را بدهم که به سمت ترجمه نهج‌البلاغه بروم، حال شما به بنده می‌گویید به سمت ترجمه قرآن بروم؟. بنده چنین کاری را نمی‌توانم انجام دهم.
صالحی با بیان اینکه کار ارزشمندی در خبرگزاری ایکنا انجام می‌شود، اظهار کرد: سنگینی کار شما روی ابتکار، نوآوری و ابداع است که چگونه این قرآن را بتوانیم عرضه کنیم که به دل مستمع بنشیند. اکنون جوانان ما در مدارس علاقه‌ چندانی به حضور در کلاس قرآن ندارند، چون نه معلم، نه شیوه تدریس و نه سایر موارد لازم را به درستی انتخاب نکرده‌ایم. بنابراین باید با شیوه‌های گوناگونی که مبتکرانه باشد، چنین کاری را پیش ببریم تا کودکان و نوجوانان را جذب قرآن کنیم.
همچنین حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به علی‌اکبر صالحی، اظهار کرد: باور جدی داریم که توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه و توسعه آموزشی از عوامل اصلی پیشرفت در کشور هستند و یکی از فلسفه‌های اصلی تشکیل جهاددانشگاهی هم این است که در این سه حوزه الگوسازی کند.

ایکنا شاخه بابرکت شجره طیبه جهاد دانشگاهی است/ همه ترجمه‌های قرآن را در منزل دارم/ تمجید از استاد شهیدی
وی ادامه داد: ما در هر سه حوزه، برای انجام کارهای بزرگ توان خوبی داریم و به طور طبیعی در حوزه فرهنگی، پرداختن به کارهای قرآنی شاخص، یکی از فعالیت‌های اصلی جهاد دانشگاهی است و بخشی از فعالیت سازمان ما به انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه قرآنی اختصاص دارد.
طیبی افزود: همچنین در حوزه علمی و فناورانه و حوزه آموزشی معتقدیم که علم و فن در بستر درست در حوزه فرهنگی می‌تواند باعث پیشرفت جامعه شود وگرنه همانند تیغ تیزی در دست زنگی مست خواهد بود.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: تلاش ما بر این است که الگوسازی‌های خوبی داشته باشیم و الگوسازی‌های خوبی هم در همه زمینه‌ها انجام شده است. البته این گله‌مندی را هم داریم که به علت اینکه کشور هنوز به درستی در مسیر پیشرفت خود قرار نگرفته است، از توانمندی خود به خوبی استفاده نمی‌کند؛ چراکه کشور ما توانمندی‌های بسیاری دارد که می‌تواند در خدمت کشور قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: خوشبختانه دو هفته پیش به همراه گلچینی از اعضای جهاد جلسه خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتیم و فعالیت‌های ما بسیار مورد استقبال ایشان قرار گرفت و دستور اکید دادند که با تمام سازمان‌های مرتبط مذاکره کنید که از توانمندی جهاددانشگاهی استفاده کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: البته بیشتر فعالیت ما در حوزه پژوهش و فناوری بوده است، اما امکان الگوسازی برای فعالیت‌های مناسب در کشور وجود دارد؛ بنابراین باید با برنامه‌ریزی در این راستا گام برداریم. بنده با 37 سابقه کار معتقدم اگر واقعا برنامه‌ریزی کنیم، با دو برنامه پنج ساله به بسیاری از اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.
طیبی با بیان اینکه باعث افتخار ماست که امثال جنابعالی از مدیران ارشد کشور هستند، یادآور شد: یکی از مشکلات بزرگی که با آن مواجه هستیم، این است که برنامه برای توسعه فرهنگی در کشورمان نداریم. ما از قبل و بعد از اسلام، منابع بسیاری داریم، اما از این ظرفیت بهره زیادی نبرده‌ایم. سعی ما بر این است که در حد امکانات خودمان، آنچه از دستمان برمی‌آید، برای انقلاب انجام دهیم.
در پایان این نشست، یک جلد قرآن کریم و همچنین کارت خبرنگاری افتخاری ایکنا از سوی حمیدرضا طیبی به علی‌اکبر صالحی اعطا شد.

ایکنا شاخه بابرکت شجره طیبه جهاد دانشگاهی است/ همه ترجمه‌های قرآن را در منزل دارم/ تمجید از استاد شهیدی
یادآور می‌شود، صالحی، قبل از این نشست، ضمن حضور در تحریریه خبرگزاری ایکنا، از گروه‌های مختلف خبری بازدید کرد. صالحی در سرویس سیاست و اقتصاد، از ویژه‌نامه رایحه که به مناسبت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر شده بود، تمجید کرد. وی همچنین به بیان نکاتی درباره اهمیت بررسی وضعیت بانکداری اسلامی در کشور پرداخت.
معاون رئیس‌جمهور همچنین دلایل مخالفت عده‌ای با لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را جویا شد و بر ضرورت بررسی امکان شکل‌گیری بازار پول در اسلام تأکید کرد.
وی در سرویس معارف این خبرگزاری گفت: پیغمبر اسلام(ص) به دو نفری که فعالیت تبلیغی انجام می‌دادند، گفت: «یسروا ولا تعسروا» منظور از این جمله این است که دین را سخت نکنید. وی همچنین گفت: امام موسی صدر می‌دانست که چگونه دین را معرفی کند. بنده خاطرات زیادی درباره ایشان نوشته‌ام. وی یکشنبه‌ها به کلیسا می‌رفت و همانند یک کشیش برای مسیحیان موعظه می‌کرد و وقتی وارد کلیسا می‌شد، تمام فضای داخل و اطراف آن کلیسا مملو از جمعیت می‌شد که نشان از مخاطب‌شناسی او داشت.

گزارش از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام

captcha