لزوم بازنگری طرح جامع توسعه امامزاده محمد عابد(ع) اراک
کد خبر: 3764817
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
زندوکیلی مطرح کرد؛

لزوم بازنگری طرح جامع توسعه امامزاده محمد عابد(ع) اراک

گروه معارف - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: چهار سال قبل نیز ضرورت ایجاد طرح جامع برای توسعه احساس شده و مورد بررسی قرار گرفت. طرح جامع با شرایط روز یعنی قبل از سال 90 تهیه شده است که به نظر بنده نیاز به بازنگری دارد.

لزوم بازنگری طرح جامع توسعه امامزاده محمد عابد(ع) اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مهدی زندیه‌وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی، امروز، 26 آبان در جلسه بررسی و رفع موانع اجرایی طرح توسعه آستان مقدس امامزاده محمد عابد(ع) اراک که در این امامزاده برگزار شد گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه آستان امامزاده محمد عابد(ع) از 4 سال قبل آغاز شده است و با همت هیئات امنا بخش‌های قابل توجهی پیشرفت داشته است.
وی بیان کرد: چهار سال قبل نیز ضرورت ایجاد طرح جامع برای توسعه احساس شده و مورد بررسی قرار گرفت. طرح جامع با شرایط روز یعنی قبل از سال 90 تهیه شده است که به نظر بنده نیاز به بازنگری دارد. این طرح جامع بدون توجه به هر گونه مالکیتی بر اراضی تدوین شده است. بلکه بر اساس اینکه زمین‌هایی در اطراف امامزاده وجود دارد طرح تهیه شده است.
زندوکیلی ادامه داد: اراضی در وهله اول برای اجرای طرح توسعه باید تعیین تکلیف شود. تملک باید در چارچوب طرح و قانون بررسی شود تا حقی ضایع نشود. ممکن است بخشی از طرح‌ها غیر‌انتفاعی باشد که با واگذاری به بخش خصوصی اجرایی شود، اما با وجود استقبال گسترده از امامزاده در طول ایام سال به ویژه ایام خاص لازم است نسبت به ایمنی و عمران امامزاده کوشاتر از قبل باشیم.
وی گردشگری مذهبی را از دیگر دستاوردهای امامزاده و حضور زائران در این مکان مقدس بیان کرد و افزود: یکی از تفریحات مردم در طول هفته زیارت امامزادگان است، چراکه با عزیمت به امامزادگان علاوه بر تفریح به آرامش نیز می‌رسند. امروز مهم‌ترین مسأله اراضی است که برای اجرای طرح نیاز داریم.
زندوکیلی ادامه داد: شرایط طرح توسعه باید متناسب با اقدامات امروز در نظر گرفته شود، چراکه 4 سال پیش شاهد چنین اقدامات خوبی در راستای توسعه امامزاده نبودیم. برای توسعه هرچه بیشتر طرح تدوین شده قبلی باید اصلاح شود. 6هزار متر زمین در حال حاضر تملکش با انجمن حمایت از زندانیان است که این زمین باید به منظور اجرای طرح جامع توسعه امامزاده در اختیار آستان قرار گیرد. اینکه زمین واگذاری به انجمن در زمره زمین‌های مستثنیات هست یا خیر در مباحث حقوقی و قضایی می‌گنجد که لازم است پیگیری شود. طرح توسعه امامزاده به این زمین نیاز دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: پل زیرگذر رو‌به‌روی امامزاده بسیار اهمیت دارد. برای توسعه این طرح مباحثی همچون تقویت گردشگری مذهبی نیز در نظر گرفته شود. جهت احداث پارک با امکانات موجود اعتباراتی را در قالب اجرای طرح هادی به بنیاد مسکن واگذار شده است به نظر می‌رسد اگر وضعیت زمین و طرح مشخص شود می‌توان در قالب طرح هادی اعتبارات لازم را بگذارند.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، به سخن رهبری که فرمودند بقاع متبرکه قطب فرهنگی شوند استناد کرد و افزود: خوشبختانه این امامزاده توسط عوامل فرهنگی متولی فعالیت‌های ویژه در این خصوص است.
وی ادامه داد: زیرساخت برنامه‌های فرهنگی مذهبی باید در بقاع به ویژه بقاع شاخص فراهم شود، بقاع می‌توانند قطب گردشگری مذهبی باشند به شرط آنکه زیرساخت‌ها و امکانات فراهم شود. حداقل‌های رفاهی و .. باید برای زائران و مجاورین امامزاده تهیه شود.
دلاوری اضافه کرد: ایجاد مرکز آموزشی، بهداشتی، درمانی، امنیتی، خدماتی، تفریحی که مورد توقع مردم است مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مردم تا پاسی از شب در این مکان حضور دارند که برای حفظ مسائل ایمنی و امنیت آنان باید تمهیدات در نظر گرفته شود.
وی گفت: روشنایی مسیر تردد اراک به امامزاه، ایجاد پارکینگ، پارک، پل زیر‌گذر و پل عابر بسیار حائز اهمیت است. هر سال شاهد حضور جمع کثیری از مردم اراک جهت پیاده‌روی اربعین هستیم برای حرکت مردم در این مسیر باید امنیت جان آنان لحاظ شود. برای ساخت بقعه دچار مشکل هستیم که امید است با کمک استانداری و مرکز برنامه و بودجه استان این مشکل رفع شود. امامزاده 350 خادم افتخاری دارد. امید است با تخصیص اعتبارات و کمک خیرین این امامزاده به عنوان پنجمین حرم اهل‌بیت(ع) در کشور مطرح شود.
انتهای پیام

captcha