میزبانی اهواز از جشنواره قصه‌گویی منطقه ۳ کشور/ قصه‌ها و رفع نگرانی هویت‌بخشی به کودک و نوجوان
کد خبر: 3765007
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

میزبانی اهواز از جشنواره قصه‌گویی منطقه ۳ کشور/ قصه‌ها و رفع نگرانی هویت‌بخشی به کودک و نوجوان

گروه فرهنگی ـ مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان اعلام کرد: بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور با حضور ۳۰ قصه‌گو از ۶ استان کشور از ۳۰ آبان‌ماه در اهواز برگزار می‌شود.

میزبانی اهواز از جشنواره قصه‌گویی منطقه 3 کشور/قصه‌ها و رفع نگرانی هویت‌بخشی به کودک و نوجوان

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست رسانه‌ای بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 3 کشور صبح امروز یکشنبه 27 آبان‌ماه در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان خوزستان برگزار شد.

وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان در این نشست با اشاره به جایگاه قصه‌گویی در تاریخ کهن انسان‌ها گفت: قصه‌ها به دلیل اینکه در یک محیط گرم و پویا اتفاق افتاده‌اند در شکوفایی ذهن مخاطب و ایجاد خلاقیت و اشتراکات فرهنگی همیشه نقش آفرین بوده‌اند.

وی با بیان اینکه قصه‌ها برای تأثیرگذاری باید روزآمد باشند، گفت: قصه‌ها پویا هستند. آنها موجودات زنده‌ای هستند که همواره در کنار ما رشد می‌کنند و بالنده می‌شوند. بیشتر نمود این کُنش فرهنگی در حوزه ادبیات و به ویژه شعر و نثر کهن فارسی رخ نموده است. قصه‌ها بیشتر نقلی و روایی هستند و این حُسن آنها است. قصه وقتی مکتوب می‌شود، شکلش تغییر می‌کند. تأثیرگذاری قصه از زبان راوی بیشتر و ماندگارتر است.

قصه‌ها و رفع نگرانی هویت‌بخشی به کودک و نوجوان
کیانی بیان کرد: در قصه ما با نوعی تفاوت روبه رو هستیم؛ تفاوت بین انسان‌های بدسگال و بدعهد  با آدمیان نیک‌اندیش. این مرز در قصه روشن است و انسان‌ها را به سمت نیک‌اندیشی سوق می‌دهد. قصه‌ها فرصت‌هایی برای کودک و نوجوان به وجود می‌آورند که اگر آن را جدی بگیریم می‌توانیم زندگی خود را جدی بگیریم و نگران هویت‌بخشی به کودک و نوجوان خود نباشیم. ما به واسطه ظرفیت‌های قومی که در ایران داریم می‌توانیم آفریننده روایت‌های نو باشیم و آن‌ها را به آن سوی مرزها صادر کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان با بیان اینکه ما ظرفیت‌های بسیار غنی داریم که از خاستگاه‌‌های اجتماعی بسیار قوی سر برون آورده‌اند، افزود: اگر بتوانیم با اجرای برنامه‌های مرتبط با قصه و کتاب اهداف فرهنگی خود را پیش ببریم، حتماً برنده خواهیم بود. کانون پرورش فکری کودک و نوجوان یکی از مجموعه‌های قوی کشور است و استان خوزستان به لحاظ تعداد مراکز رتبه دوم را در کشور دارد. ما با 54 کانون ثابت و 8 مرکز سیار به کودکان و نوجوانان خوزستان ارائه خدمت می‌کنیم.

قرآن کریم از منابع مهم برای ظهور فرصت قصه‌گویی در روزگار امروز
این فعال فرهنگی با اشاره به جایگاه قصه در قرآن کریم گفت: ما در قرآن کریم با حجم زیادی از سوره‌هایی که در قالب قصه بیان شده‌اند روبرو هستیم. این قصه‌ها روایتی از زندگی آدمیانی است که در زندگی به نیک‌اندیشی و صلح‌طلبی شهره بوده‌اند و قرآن کریم یکی از منابع مهم ماست که می‌توان با کمک علوم قرآنی فرصتی برای بروز و ظهور قصه در روزگار امروز باشد.

وی حکمت قصه را اخلاق‌محوری و انتشار آن در جان کودک دانست و گفت: در طول سال کانون پرورش فکری جشنواره‌های مختلفی با محوریت قصه برگزار می‌کند و ما بعد از فعالیت‌های کتابخانه‌ای بیشتر در حوزه قصه‌خوانی و قصه‌نویسی کار می‌کنیم. به همین مناسبت جشنواره ملی قصه‌گویی از بیست سال پیش هر ساله در سطح کشور برگزار می‌شود. امسال این جشنواره ابعاد بین‌المللی به خود گرفته و 35 کشور به زبان‌های خود در آن شرکت خواهند کرد.

میزبانی از قصه‌گویان 5 استان کشور در خوزستان
کیانی با اشاره به برگزاری مرحله استانی این جشنواره در تاریخ 25 و 26 مهرماه گفت: در جشنواره منطقه‌ای 30 نفر از قصه‌گویان شش استان کشور(کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری) به قصه‌گویی می‌پردازند. این رویداد در روزهای 30 آبان و 1 آذر در گیت بوستان(سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان آب و برق خوزستان) برگزار خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان گفت: علی خان جانی، حسن دولت‌آبادی و خانم روستاپور از قصه‌پردازان مطرح کشور داوری این جشنواره را بر عهده دارند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره پیشینه فعالیت کانون در استان گفت: این مرکز از سال 44 با تأسیس کتابخانه فعالیت خود را در تهران آغاز کرد. کانون پرورش فکری یک مجموعه کتابخانه‌دار است که دو وظیفه داشت؛ یکی فعالیت کتابخانه‌ای برای کودک و نوجوان و دوم ارائه خدمت فرهنگی به روستاها. کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از سال 46 در استان خوزستان  افتتاح شد و در ادامه به تکثیر شعبه‌های خود در سطح استان پرداخت. ما بیش از 20 هزار عضو در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری داریم و در کنار فعالیت‌های کتابخانه‌ای، برنامه‌هایی در حوزه قصه‌گویی، نوشتن خلاق و هنرهای تجسمی نیز داریم.

به گفته کیانی، کانون پرورش فکری یک شرکت دولتی است که هیأت امنا دارد و اعضای آن شامل وزارت ارشاد، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیما و سازمان پژوهش و برنامه ریزی هستند. رئیس هیأت امنای کانون در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش است.

سه مأموریت کلان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان ادامه داد: کانون سه مأموریت کلان دارد. اولین وظیفه کانون این است که فعالیت‎‌های کتابخانه‌ای خود را با پیوست فرهنگی و هنری انجام دهد. دو مأموریت دیگر کانون، کانون‌های زبان ایران و حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی هستند.

وی درباره مأموریت کانون پرورش فکری در حوزه اسباب‌بازی گفت: ما سه مبدأ مهم ورود اسباب‌بازی به کشور را داریم که یکی از این مبادی ورودی بنادر خوزستان هستند. متأسفانه در ایران صنعت اسباب‌بازی در مقابل صنعت جهانی قوی نیست؛ اما نمایشگاه اسباب بازی ملی را که دیروز در تهران برگزار شد، به فال نیک می‌گیریم. اگر کسی مایل به سرمایه‎گذاری در حوزه اسباب بازی باشد، ما آمادگی همکاری در این حوزه را داریم.

کیانی در ادامه با تأکید بر فعالیت در بخش حاشیه‌ای اهواز گفت: تلاش می‌کنیم به مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار توجه کنیم. اهواز شهری است که در متن خود هم حاشیه دارد و این رنج بزرگی برای استان است. خودروهای سیار مجهز ما برای فعالیت‌های فرهنگی خود در حاشیه شهر اهواز حضور پیدا می‌کنند و با اهدای کتاب، اسباب‌بازی و پخش فیلم در خدمت کودکان این مناطق خواهند بود.

وی بر استفاده از ظرفیت قصه‌گویی در سایر مناسبت‌ها تأکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما برای سالروز چهل سالگی انقلاب، اعزام قصه‌گویان به مناطق کم‌برخوردار و مراکز متقاضی است. ما آمادگی داریم قصه‌گویان بیشتری را برای نیاز مراکز آموزش دهیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان در پایان ضمن گرامیداشت هفته کتاب گفت: کانون پرورش فکری با طرحی به نام «کتابنوش» به استقبال این هفته رفته است و موضوع آن تجهیز کتابخانه‌های مناطق حاشیه و محروم استان است.

انتهای پیام

captcha