وظیفه خانواده‌ها آشنایی فرزندان با کتاب است/ پیامبر اسلام(ص)؛ بزرگ کتابدار بشریت
کد خبر: 3765008
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

وظیفه خانواده‌ها آشنایی فرزندان با کتاب است/ پیامبر اسلام(ص)؛ بزرگ کتابدار بشریت

گروه فرهنگی - استاندار مرکزی گفت: استعداد کودکان با کتاب خواندن شکوفا شده و زمینه رشد آنان در جوانی را مهیا می‌کند به همین منظور وظیفه خانواده‌ها آشنایی فرزندان با مقوله کتاب و کتابخوانی است و نباید از این امر مهم غافل شوند.

وظیفه خانواده‌ها آشنایی فرزندان با کتاب و کتابخوانی است/ پیامبر اسلام(ص)؛ بزرگ کتابدار بشریت

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی امروز، 27 آبان‌ماه در همایش تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی که در کانون امام خمینی(ره) اراک برگزار شد، ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، پیامبر اسلام (ص) را بزرگ کتابدار و‌ کتابخوان تاریخ بشریت خواند و گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون شمار کتابخانه‌های استان مرکزی ۱۲برابر شده است.
وی با بیان اینکه در طی ۴۰ سال انقلاب بر شمار کتابخوان‌های کشور نیز افزوده شده است، اظهار کرد: انقلاب ما قبل از سیاسی بودن انقلابی فرهنگی است و با اشاعه فرهنگ نه تنها در کشور و منطقه بلکه سطح بین‌الملل را تحت تاثیر قرار داده است. انتظار امام راحل، رهبری و دیگر شخصیت‌های فرهنگی افزایش تعدد کتابخوان‌هاست.
استاندار مرکزی ادامه‌داد: هنوز کشور ما جوان است و می‌تواند به نیروها و استعدادهای درخشان افتخار کند. اگر جوانان در عرصه‌های مختلف علمی پزشکی و ... با قدرت حضور داشته باشند می‌توانند علوم بسیار مهمی را در سطح بین‌المللی به منصه ظهور رسانند. استعداد کودکان با کتاب خواندن شکوفا شده و زمینه رشد آنان در جوانی را مهیا می‌کند به همین منظور وظیفه خانواده‌ها آشنایی فرزندان با مقوله کتاب و کتابخوانی است و نباید از این امر مهم غافل شوند. کودکان باید کتاب را دوست صمیمی خود بدانند.
آقازاده هشدار داد: برای انتخاب کتاب باید بر محتویات آنان دقت کرد، گاه کتاب می‌تواند مضر باشد و می‌تواند باعث نشر اباطیل در جامعه شود. تنها با کتاب خوب و با محتویات عالی می‌توان به جنگ کتاب‌های ناسالم رفت، سلمان رشدی با نشر کتاب آیات شیطانی دنیا را تحت تاثیر قرار داد.
وی بیان کرد: با گسترش فضای مجازی و خیلی از موضوعات دیگر همچون بازی، شبکه‌های اجتماعی امکان دور شدن نوجوانان و‌ جوانان از کتاب و کتاب‌خوانی وجود دارد اما در واقع چنین نیست هنوز با توسعه فضای مجازی شاهد چاپ کتب با تیراژ بالا هستیم. لذت خواندن کتاب یکی از مواردی است که باید در جوانان و نوجوانان نشر داد. برخی از کشورها با وجود اینکه ساعات زیادی را در فضای مجازی هستند اما از خواندن کتاب‌های مفید غافل نیستند و خواندن کتاب یکی از سرگرمی‌های مفید به شمار می‌رود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: مهم این است که همه ما در حوزه کتاب و کتابخوانی تلاش کرده و زمینه نشر و گسترش این فرهنگ را فراهم آوریم. در استان مرکزی ۵۰ هزار نفر عضو رسمی کتابخانه‌ها هستند و همچنین ۸۰ هزار نفر مراجعه کننده به کتابخانه‌ها. بیش از یک میلیون و دویست عنوان کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد که رقم خوبی است اما با وجود جمعیت استان و کتب موجود باید تعداد عضو‌های کتابخانه‌ها بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر باشد. لازم است در یکی از جلسات فرهنگ عمومی استان باید راهکارهای افزایش اعضای کتابخانه‌ها بررسی شود.
آقازاده تصریح کرد: به‌رغم همه تلاش‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی به تنهایی از عهده این نهاد بر نمی‌آید. همه مسؤلان از جمله ارشاد، تبلیغات اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها باید در این عرصه کمک کنند. حداقل ۲۵ درصد جمعیت استان باید عضو کتابخانه باشند.
وی عنوان کرد: با اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تفکر جوانان به سمت اعتلای باور دینی حرکت می‌کند. در حوزه علمی پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما باید در زمینه‌های رفتار اجتماعی، سبک زندگی منطبق با آموزه‌های دینی و ملی نیز در همه جای دنیا سرآمد باشیم. امید است با برنامه‌های اعمال شده جزو ۵ استان برتر کشور مطرح شویم.
انتهای پیام

captcha