فعالیت فرهنگی مؤثر در سایه هم‌افزایی و همراهی امکان‌پذیر است
کد خبر: 3765050
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰

فعالیت فرهنگی مؤثر در سایه هم‌افزایی و همراهی امکان‌پذیر است

گروه فرهنگی - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: فعالیت فرهنگی مؤثر در شهر پیچیده‌ای مانند مشهد جز در سایه همراهی و هم‌افزایی امکان‌پذیر نیست و باید تلاش کنیم تا بتوانیم بیش از پیش این همراهی را ایجاد کنیم تا موثر باشیم.

فعالیت فرهنگی موثر در سایه هم‌افزایی و همراهیی امکان‌پذیر استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجواد استادی امروز، 27 آبان ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دومین چله نمایش مردم انقلاب (ما) که در محل حوزه هنری خراسان رضوی، برگزار شد اظهار کرد: وقتی از جمهوری اسلامی سخن می‌گوییم باید فرهنگ و هنر آن نیز ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد که آن را از دیگر بخش‌ها متمایز کند زیرا انقلاب وقتی زنده می‌ماند که ما بتوانیم از امکانات و ظرفیت‌های خودمان برای انتقال آرمان‌های انقلاب به نسل بعد استفاده کنیم.
رئیس اداره ارشاد مشهد خاطرنشان کرد: ما با بحران مدنیت رویرو هستیم و برای حل این بحران باید نهادهای مدنی را تقویت کنیم و مثلا مسجد یک نهاد مدنی است که از آن غفلت شده است؛ اینکه ما در این طرح توجه ویژه‌ای به ساحت‌هایی مانند مسجد، محله و مدرسه داشته باشیم یعنی به کارکردهای قدیمی و اصیل این نهادها نزدیک شده‌ایم که باید قدر آن را بدانیم.
استادی عنوان کرد: ما باید نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم و به سمتی برویم که از قسمتی که آن‌ها می‌خواهند به ما ضربه بزنند به عنوان نقطه قوت بهره ببریم و از همین جهت می‌توان گفت که عنوان حماسه اقتصادی عنوان مناسبی برای این حرکت است.
در ادامه این نشست غلامرضا سالم دبیر علمی این جشنواره با بیان اینکه در دهه گذشته تئاتر به سمت مصرف‌گرایی حرکت کرده است؛ گفت: باید بکوشیم تا تئاتر را به نزد مردم برگردانیم و به جایگاه اصلی آن برگردانیم.
وی اظهار کرد: هنرمندان تئاتر باید بکوشند تا رابطه هنری خود را با جامعه تقویت کنند و این جشنواره بستر مناسبی برای این اتفاق است.
سالم ادامه داد: باید یاد شهید مسعود سهیلی را گرامی بداریم که همیشه با وضو به روی صحنه می‌رفت و بدانیم که این عزیزان برای تئاتر تلاش زیادی کردند و ما باید قدردان آن‌ها باشیم.
در بخش دیگری از این نشست مصطفی‌زاده پیش‌کسوت تئاتر مشهد طی سخنانی تصریح کرد: آرزویی که ما برای تئاتر داشته‌ایم این بوده است که این هنر به جایگاه اصلی خود برسد و من معتقد بوده‌ام که تئاتر نیازمند حمایت دستگاه‌های قدرتمند است تا بتواند به جایگاه اصلی خود برسد.
وی خاطرنشان کرد: نمایش پر هزینه است و برای تامین امکانات خود نیاز به حمایت دارد که این مساله قابل حل است اما مشکل بعدی ما این است که گاهی با فقدان اخلاق‌گرایی روبرو هستیم که باید بکوشیم تا بتوانیم این مساله را حل کنیم.
این پیشکسوت تئاتر افزود: چله از نظر عرفانی و اسلامی نمادی از مسیر کمال است و هنگامی که برای این جشنواره از عنوان چله استفاده می‌شود یعنی این جشنواره فرصتی است برای حل مشکلات و معضلات اخلاقی حوزه تئاتر است و در واقع زمانی است برای رشد و ارتقای شخصی اهالی تئاتر.
در ادامه همچنین راه‌چمنی معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) طی سخنانی عنوان کرد: امیدوارم این قدمی که برداشته شده است باز هم به خوبی پیش برود و نقایص کوچک سال قبل هم مرتفع شود و ما بتوانیم به عنوان خدمت‌گزاران فرهنگ و هنر بتوانیم آنچه‌ که هنر به عنوان فضیلت و پاکی و نیکی به همراه دارد برای مردم به نمایش بگذاریم.
وی با بیان اینکه رفتن تئاتر بین مردم اتفاق خوبی است؛ اضافه کرد: تئاتر حرفه‌ای در جای خود بسیار ارزشمند است اما تئاتر خیابانی و تئاتر مردمی نیز می‌تواند آثار خاص خود را داشته باشد که در همین راستا ما امیدواریم این چله نمایش بتواند به خوبی در حوزه خود نقش آفرینی کند.
در بخش دیگری از این نشست محمد ملتجی دبیر علمی سابق این جشنواره طی سخنانی اضافه کرد: سال گذشته ما در راستای این جشنواره متوجه شدیم که این حرکت به اصل هنر تئاتر در شهر مشهد کمک می‌کند و ما باید بکوشیم تا هنر را به جایگاه اصلی آن که بین مردم است برگردانیم.

انتهای پیام

captcha