جوادی: اهالی کتاب و رسانه، هر دو در یک جبهه هستند/کمک رسانه به حوزه کتاب برای رفع ایرادات
کد خبر: 3765157
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
حال خوش خواندن؛

جوادی: اهالی کتاب و رسانه، هر دو در یک جبهه هستند/کمک رسانه به حوزه کتاب برای رفع ایرادات

گروه ادب ــ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهالی کتاب و اهالی رسانه هر دو در یک جبهه هستند و طبق توصیه‌های دین مبین اسلام که بهترین دوست را فردی می‌داند که همنوعش را مرتب به ایراداتی متذکر شود و درصدد اصلاح او برآید لذا اهالی رسانه نیز می‌توانند اهالی کتاب را کمک کنند تا به رفع ایرادات و نواقص حوزه کتاب پرداخته و در آن کوشا باشند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره «کتاب و رسانه»، بعداز ظهر امروز یکشنبه 27 آبان ماه و در چهارمین روز از بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ و قلم در سرای کتاب مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.

جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: بی‌تردید کتاب در جایگاه رفیع خود از جمله مؤلفه‌های اصلی زندگی خوب و توسعه است با این وجود متأسفانه در تمام مراحل تولید کتاب، از تألیف تا نشر و توزیع آن اشکالاتی وجود دارد که به نظر برای رفع این مشکلات نیاز مبرم به کمک اهالی رسانه داریم.

وی ادامه داد: اهالی کتاب و اهالی رسانه هر دو در یک جبهه هستند و طبق توصیه‌های دین مبین اسلام که بهترین دوست را فردی می‌داند که همنوعش را مرتب به ایراداتی متذکر شود و درصدد اصلاح او برآید لذا اهالی رسانه نیز می‌توانند اهالی کتاب را کمک کنند تا به رفع ایرادات و نواقص حوزه کتاب پرداخته و در آن کوشا باشند.

جوادی تصریح کرد: براین اعتقادم که اساساً درهم تنیدگی دو حوزه کتاب و رسانه آنچنان قوی است که حتی در بسیاری از موارد رسانه می‌تواند مؤلف و نویسنده کتاب را به شهرت برساند و یا شاید بهتر بگوییم؛ رسانه محلیست که نخستین جرقه‌های فکری و کشف استعداد یک فرد برای اینکه بتواند در آینده دور یا نزدیک نویسنده شود، زده می‌شود.

معاون فرهنگی ارشاد افزود: اینکه این جشنواره به دوره هفدهم خود رسیده است نشان از ارتباط عمیق میان دو حوزه کتاب و رسانه است، پس باید از این اتفاق مبارک نهایت استفاده را برد تا بتوانیم هم بر کیفیت حوزه نشر و هم بر ارتقای کیفی این حوزه امیدوار باشیم.

جوادی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقبال از یک کتاب و افزایش میزان درخواست برای خریداری آن ارتباط مستقیم با رسانه دارد یعنی ابتدا فرد با مراجعه به رسانه در جریان نقد و تحلیل و بررسی کتاب قرار می‌گیرد و از برآیند آرا و نظرات صورت گرفته در مورد آن مجاب می‌شود که آن کتاب را خریداری و اختیار کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: خوشبختانه در دوره جدید ساختار مدیریت وزارت ارشاد با توجه به اهتمامی که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتاب و کتابخوانی دارد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه افزایش سرانه کتاب صورت گرفته است که تعامل بیشتر میان دو حوزه کتاب و رسانه قطعاً می‌تواند نویدبخش افزایش روزافزون سرانه مطالعه در کشور باشد.

این گزارش حاکی است پیش از سخنان معاون فرهنگی ارشاد، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل خانه کتاب به ایراد سخن پرداخت و ضمن تشکر از تلاش و همکاری ساعی معاونت فرهنگی ارشاد به منظور برگزاری هر چه مطلوب بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: جشنواره «کتاب و رسانه» پس از برگزاری هفده دوره، از یک نهال کوچک تبدیل به یک درخت تنومند شده است که سیاست‌ها در مورد نگهداری و آبیاری از این درخت باید بیش از پیش شود.

وی ادامه داد: در جریان برگزاری این جشنواره با دو مقوله کتاب و رسانه روبرو هستیم و البته کتاب تنها به عنوان کالبد دانش و اندیشه محسوب نمی‌شود بلکه کتاب خود نیز رسانه است و با تکثیر و گسترش فرهنگ کتابخوانی می‌توان آن را تبدیل به رسانه‌ای پویا و فراگیر در جامعه کرد.

حسینی‌پور تصریح کرد: ارزش و اعتبار کتاب تا به آنجاست که حتی تأثیر آن را در سلطه بر یک فرهنگ و موقعیت جغرافیایی بیشتر از سلطه یک نیروی قهری است و گسترش فرهنگ کتابخوانی  به تسخیر فرهنگ و اذهان منجر می‌شود و آداب و رفتار جامعه تحت تأثیر گسترش کتابخوانی متحول خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب  افزود: این میان رویکرد و تأثیر رسانه‌های جمعی در گسترش  و توسعه کتابخوانی در جامعه اجتناب‌ناپذیر است و رسانه نقش بسزایی در نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه دارد که ترغیب مردم به کتابخوانی باید با توجه به نیازهای آنان در هر برهه بسته به مقتضیات زمان صورت گیرد و رویکردهای روانشناختی و مسائلی که جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود گفتمان‌سازی را از جمله ویژگی‌های رسانه در امر کتاب و کتابخوانی برشمرد و گفت: مقولاتی که به عنوان آسیب و آفت در حوزه کتاب مطرح است اعم از قاچاق کتاب، کتاب‌سازی باید مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفته و آنها در حوزه‌هایی همچون دیپلماسی کتاب و کمک به اقتصاد نشر پُررنگ‌تر وارد شوند.

همچنین در ادامه این مراسم علیرضا بهرامی؛ دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه به ایراد سخن پرداخت و گفت: رشد کمی این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل مشهود بود و 175 نفر در این دوره با ارائه 535 اثر شرکت کردند که جای خوشحالی دارد ضمن آنکه تنوع شهرهایی که از آنها متقاضی برای حضور در این جشنواره نیز داشتیم بسیار چشمگیر بود.

وی ادامه داد: بخش عکس سال گذشته به این جشنواره اضافه شد وامسال هم بخش‌های دیگری همچون طنز رسانه‌ای را به این جشنواره اضافه کردیم  و تصور می‌کنم اگر بخش کاریکاتور مطبوعاتی و گرافیک رسانه را در ادوار آتی این جشنواره شاهد باشیم، مجموعه کاملی را در قالب برگزاری یک رویداد فرهنگی رقم زده‌ایم.

دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه تصریح کرد: سال قبل که من خود مسئولیت دبیری این جشنواره را برعهده داشته در خدمت فردی دیگری به عنوان مدیرعامل خانه کتاب و کارفرما مشغول به خدمت بودیم و جای خرسندی است که مدیرعامل جدید همان برنامه های مدیر قبلی را نیز در این دوره از جشنواره پی گرفت که قطعاً این روند به پختگی و قوام لازم بخش هایی که برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفته شده است کمک شایان توجهی خواهد کرد.

بهرامی افزود: از جمله دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره انجام تمام مراحل آن از ثبت‌نام تا داوری آثار به شیوه الکترونیکی بود که من همینجا از اینکه سهمی هر چند کوچک در حفظ محیط زیست و جلوگیری از رفت و آمدهای بی‌مورد شهری داشتیم به خود و همکارانم می‌بالم.

وی در پایان سخنان خود با انتقاد از حذف صفحه کتاب در برخی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها به دلیل شرایط بد اقتصادی گفت: تمایل داشتیم از برخی از این دوستان در رسانه‌های منطقه‌ای و استانی در این دوره از جشنواره تقدیر کنیم که متأسفانه به دلیل اتخاذ این تصمیم از ناحیه آنها این امر میسر نشد  و امیدوارم در آینده نزدیک  شاهد بازگشت صفحه کتاب به این رسانه‌ها باشیم.

در ادامه این مراسم حمید ضیایی‌پرور؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی با توجه به شرایط بغرنج اقتصادی گفت: متأسفانه وضعیت رسانه ای حال حاضر کشور چندان بسامان نیست و ما امثال مجبور به تعطیلی نمایشگاه مطبوعات شدیم.

وی ادامه داد: با این حال تمام تلاش خود را به انجام رساندیم که آثار منتشر شده این دفتر را سامان بخشیده و در سال جاری انتشار 12 عنوان کتاب را در دستور کار قرار دادهی ایم که تاکنون 2 مجلداز آن منتشر شده است و 10 مجلد دیگر تا پایان امسال به زیر چاپ خواهد رفت.

ضیایی پرور تصریح کرد: به نظرم برای دوستان فعال در رسانه کتاب چیزی با ارزشتر از تولید محتوای کاربردی که کار آنها را دراطلاع رسانی و تنظیم اخبار و گزارشات تسهیل کند وجود ندارد و لذا به دوستان دبیرخانه این جشنواره اعلام آمادگی می کنم که به برگزیدگان این جشنواره تا 5 سال می‌توانند اشتراک رایگان کتاب های منتشر شده در این دفتر را ارائه نمایند.

وی در پایان سخنان خود گفت: پیشنهادی نیز به دوستان در معاونت فرهنگی ارشاد دارم و آن ارائه تسهیلات لازم به برگزیدگان این جشنواره و موارد مشابه است تا با انجام سفر در متن رویدادهای بزرگ فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب فرانکفورت قرار بگیرند که این امر در ارتقای کیفی آثار رسانه‌ای آنها بسیار ارزشمند خواهد بود.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم از آلبرت کچویی؛ گوینده باسابقه رادیو به پاس نزدیک به 6 دهه فعالیت در رسانه رادیو با حضور سیدمجتبی حسینی؛ معاون هنری ارشاد تجلیل شد و پیش از اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره، گروه موسیقی "گرین دریم" چند قطعه موسیقی اجرا کردند.

اما از برگزیدگان این دوره از جشنواره «کتاب و رسانه» به شرح زیر تقدیر شد:

رسانه نوشتاری

تقدیری؛ حسن دهقان(روزنامه افسانه)/استان فارس

گفت‌و‌گو

برگزیده؛ محمد آسیابانی(ایبنا)

تقدیری؛ مریم شهبازی(روزنامه ایران)، صادق وفایی(خبرگزاری مهر)

جایزه ویژه بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی

حسام آبنوس(خبرگزاری فارس)

گزارش

برگزیده؛ هادی حسینی نژاد(ایبنا)

تقدیری؛ مصطفی وثوق یار(خبرگزاری فارس)، ساره گودرزی(ماهنامه صنعت چاپ)

یادداشت و مقاله مطبوعاتی

برگزیده؛ مهدی ابراهیمی لامع(فصلنامه نقد کتاب)

تقدیری؛ افشین داورپناه(هفته‌نامه کرگدن)

گزارش تصویری

برگزیده؛ عبدالله حیدری(ایرنا)

تقدیری؛ مهدی بلوریان(خبرگزاری فارس)

تولید محتوا در فضای مجازی

برگزیده؛ سیدرضا شکراللهی(خوابگرد)

تقدیری؛ احسان رضایی(احسان نامه)

رسانه‌های شنیداری

برگزیده بخش گزارش؛ محمدصادق آزادی(صدا و سیمای کهکیلویه و بویراحمد)، مرضیه رحیمی(صدا و سیمای خراسان رضوی)

برگزیده برنامه ترکیبی؛ محمد کیانی(رادیو ایران)، تقدیری این بخش؛ تینا کریمی(رادیو ایران)

برگزیده طنز؛ میرطاهر مظلومی(رادیو نمایش)

برگزیده داستانی، نمایشی و کتاب صوتی؛ محمدرضا علی(کتاب صوتی شباویز) و تقدیری این بخش؛ مریم گودرزی(نمایش روزهای بی‌آینه)

رسانه‌های دیداری

برگزیده؛ الهام گوران(شبکه خبر)

تقدیری؛ محمد الماسی(شبکه خبر)

بخش ویژه استانی و منطقه‌ای

برگزیده؛ حبیب‌الله بهرامی(توسعه جنوب خوزستان)

تقدیری؛ حسین زندی(رسانه همشهری همدان و همدان نامه)

حاشیه ای بر این گردهمایی فرهنگی؛ اما انتقادی نیز می‌توان به مکان برگزاری اختتامیه این جشنواره داشت، با وجود اماکن مناسبی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعم از سالن و مراکز فرهنگی در مرکز پایتخت دارد با این وجود باید گله‌مند از مکان برگزاری این مراسم بود که هیچ مناسبتی با حجم برنامه نداشت و در فضای کوچکی که در خور شأن اهالی رسانه و کتاب نیست، شاهد برگزاری مراسماختتامیه هفدهمین جشنواره «کتاب و رسانه» بودیم.

یادآور می‌شود، بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تا اول آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha