چرایی رشد معنوی در قرآن
کد خبر: 3765221
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶

چرایی رشد معنوی در قرآن

گروه معارف- یکی از موضوعات قابل‌توجه در مورد انسان، موضوع رشد معنوی اوست. از آنجایی که انسان خواهان خوشبختی و سعادت در آخرت و نیز در دنیا است، نیازمند ابزاری برای رسیدن به این سعادت است؛ این ابزار چیزی جز رشد معنوی نیست.

چرایی رشد معنوی در قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یکی از موضوعات قابل‌توجه در مورد انسان، موضوع رشد معنوی اوست. از آنجایی که انسان خواهان خوشبختی و سعادت در آخرت و نیز در دنیا است، نیازمند ابزاری برای رسیدن به این سعادت است؛ این ابزار چیزی جز رشد معنوی نیست.
یکی از موضوعات محوری در قرآن انسان است که در مقایسه با سایر موجودات، از استعدادها و امتیازهایی برخوردار است. این وجوه ممتاز به ساحت معنوی و بعد غیر جسمی او معطوف است. پیش فرض بنیادین در تحلیل شاخص‌های رشد انسانی و معنوی الگوی رفتاری اسوه‌های قرآنی است. پیامبران به مثابه انسان‌های رشدیافته شاخص‌هایی چون خردورزی، ایمان، شرح صدر، اخلاص و اعتدال را واجد بوده اند. این فضایل والای انسانی در حکم مقدماتی اند که انسان‌ها را در نیل به هدف غایی شان که مرتبه قرب و عبودیت است، یاری می بخشد.
در قرآن و حدیث، ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل دنیایی خود، ایجاد رابطه درست فرد با دیگران و ایجاد رابطه فرد با خالق و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است. اهمیت رشد معنوی در رسیدن آدمی به سعادت آخرت و دنیا است. تفکر، ایمان و انجام خوبی‌ها و ترک زشتی‌ها، از عوامل رشد معنوی است؛ جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات نیز از موانع رشد معنوی است.
رشد معنوی یک فرآیند درونی است که عادات و نگرش‌های کهنه و غریزی، مفاهیم غلط و باورهای اشتباه ما در مورد زندگی را از بین می‌برد. این فرآیند افق‌های آگاهی انسان را گسترش می‌دهد و امکان درک برخی از حقایق درونی را برایمان ممکن می‌سازد.
اگرچه تمام ادیان در مورد معنویت صحبت می‌کنند اما این مفهوم ربطی به دین خاصی ندارد. لزوماً برای رشد معنوی نباید معتقد به دین یا سنت خاصی باشید. فکر نکنید برای پرورش معنویت خود نیاز به آداب و مراسم دینی و مذهبی دارید. همین‌که انسان هستید کافی است و معنویت متعلق به شماست.
هدف خلقت، رشد معنوی انسان است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: هدف خلقت، رشد معنوی انسان و رسالت انبیاء نیز برای تحقق این هدف است.
وی، افزود: رشد در لغت به معنای هدایت شدن و در قرآن و حدیث به دو معنای «رشد عقلی در زمینه اداره امورمالی» و «رشد معنوی» است.
وی با استناد به آیه 7 سوره حجرات خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دل‌هایتان زينت بخشيده و بالعکس كفر، فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ كسانى كه داراى اين صفاتند، هدايت يافتگانند.
حجت‌الاسلام غفاری، از ابزار سعادت انسان گفت و ادامه داد: آدمی خواهان سعادت دنیا و آخرت است، لازم است ابزار سعادت خود را شناسایی کند تا در پرتو آن به سعادت برسد؛ این ابزار همان رشد معنوی است.
امام جمعه شهر بخشایش، یادآور شد: داشتن خاطری آرام و ذهنی آسوده آرزوی هر انسانی است. بسیاری از تلاش‌های بشریت نیز برای رسیدن به این هدف است.
وی با اشاره به فرموده مولا علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: شما را از دنيا پرستی می ترسانم، زيرا منزلگاهی است برای کوچ کردن، نه منزلي براي هميشه ماندن، دنيا خود را با غرور، زينت داده و با زينت و زيبايی می‌فريبد، خانه‌ای که نزد خداوند، بی مقدار است زيرا که حلال آن با حرام و خوبی آن با بدی و زندگی در آن با مرگ و شيرينی آن با تلخی ها در آميخته است.
حجت‌الاسلام غفاری، تاکید کرد: در آموزه‌های دینی، رسیدن به این هدف تنها در گرو رشد معنوی است؛ برخلاف بسیاری از مکاتب مادی که رسیدن به آرامش را در گرو رسیدن به ثروت بیشتر و مقام بالاتر و...، می‌دانند، اما وجود اضطراب فراوان و بیماری‌های روانی در افرادی که به این ثروت‌ها و زیبایی‌هایی ظاهری رسیده‌اند، نشان‌گر بی‌اساس بودن نظرات مادی‌گراهاست؛ بنابراین راه‌حل درست برای داشتن آرامش واقعی همان رشد معنوی است.

رسیدن به قرب الهی، بالاترین نعمت آخرت است
حجتالاسلام جلیل حاج پورتقی، رئيس اداره تبلیغات اسلامی شبستر در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: بالاترین نعمت آخرت رسیدن به قرب الهی و در واقع هدف خلقت انسان رسیدن او به قرب الهی است، رسیدن به این مقام با رشد معنوی محقق می‌شود.
وی افزود: معنویت جویی، کمال گرایی و اعتقاد به اصل فطرت انسانی از مبانی مهمی‌اند که شاخص‌های تعالی انسان تراز قرآنی بر آن مبتنی می‌شوند.
وی با استناد به آیه 56 سوره ذاریات خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند و از اين راه تكامل يابند و به من نزديک شوند.
حجت‌الاسلام پورتقی، ادامه داد: رشد معنوی با بی‌اهمیت شمردن مسائل دنیایی که بخش اعظم اضطراب افراد به سبب توجه به این امور کم‌اهمیت دنیاست که افراد اهمیت زیادی به آنها داده‌اند و تعیین هدف درست برای انسان(خداپرستی) عامل مهمی در ایجاد آرامش آدمی است، بدیهی است وقتی آرامش واقعی به دست آید، زندگی دنیا سهل می‌شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شبستر، ضمن بازگو نمودن گام اوّل برای رسیدن به رشد معنوی یادآور شد: گام اوّل برای رسیدن به رشد معنوی، «تفکّر» است؛ تفکّر نوعی عبادت است.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: كتاب خدا را محكم بگيريد، زيرا رشته‌ای بسيار مستحكم است و نوری آشكار است‌، دارويی شفابخش و پربركت است و آب حياتی است كه عطش تشنگان حق را فرو می‌نشاند، هركس به آن تمسک جويد او را حفظ می‌كند، و آن كسی كه به دامنش چنگ زند نجاتش می‌بخشد.
حجت‌الاسلام پورتقی، از تامین شدن سعادت هر دو دنیای فرد درپی رشد معنوی گفت و تاکید کرد: رشد معنوی سعادت هر دو دنیای فرد را تأمین می‌کند و این‌گونه نیست که تنها برای سعادت اخروی باشد، ولی سعادت دنیا را تأمین نکند؛ رشد معنوی با تغییر نگرش‌های فرد، سعادت دنیای او را نیز تأمین می‌کند و او را از افکار نادرستی که سبب اندوه و اضطراب‌های دنیایی او می‌شود، نجات می‌دهد؛ بنابراین از آنجایی که خوشبختی در دنیا و آخرت با رشد معنوی به دست می‌آید، لازم است آدمی با شناسایی عوامل و موانع رشد معنوی، سعادت خود را به دست آورد.

انتهای پیام

captcha