جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور قله فعالیت‌های دانشجویی است
کد خبر: 3765230
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
حجت‌الاسلام رستمی:

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور قله فعالیت‌های دانشجویی است

گروه فعالیت های قرآنی - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور قله فعالیت‌های دانشجویی است.

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور قله فعالیت‌های دانشجویی استبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در آیین اختتامیه سی‌وسومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که شامگاه گذشته، 27 آبان‌ماه، در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره یکی از پایدارترین و دیرینه ترین مراسمات دانشگاهی است که بیش از 300 هزار مشارکت‌کننده در سطوح مختلف را شامل می‌شود. نه تنها باید گفت گسترده‌ترین جشنواره دینی و مذهبی کشور که گسترده‌ترین جشنواره فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: جریان استکبار و نظام مسلط و یا سلطه‌جوی فرهنگی غرب به دنبال معرفی و شناساندن دانشگاه‌های ما به عنوان محل ترویج فرهنگ غربی و نیز محل تسلیم به فرهنگ غرب است تا دانشگاه‌ها را به عنوان محیطی که فرهنگ مسلط غرب را پذیرفته، معرفی کند.

رستمی تصریح کرد: اما آنچه که ما از دانشگاه‌‌ها مشاهده می‌کنیم، این است که گاهی دشمن حرکت چند نفری در یک دانشگاه که در فضای عمومی کشور پراکنده است را به عنوان یک اتفاق مهم می‌پندارد. آنچه که در دانشگاه‌های ما واقعیت دارد این نوع مراسمات و اقبال از قرآن است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: کدام مراسم را سراغ دارید که اقبال 300نفره در آن اتفاق بیافتد. در کدام مجموعه و در کدام قسمت از کشور حتی در سایر مراکز فرهنگی آموزشی غیردانشگاهی با این اقبال رو به رو می‌شویم. ما دانشگاه‌های خود را دانشگاهی می‎دانیم که بدنه اکثریت دانشگاهیان آن اهل انس با قرآن و علاقه به معنویات هستند.

وی افزود: اکثریت جامعه دانشگاهی ما انسان‌های معتقد و خداباور، انسان‌های اهل گرایش به معنویات فارغ از ظاهری که ممکن است در شکل متفاوت دانشجویان ببینیم، هستند اما باید گفت کدام مجموعه فرهنگی، مراسم و کدوم موضوع می‌تواند 300 هزار دانشجو را گردهم آورد.

رستمی با بیان اینکه این جشنواره قله فعالیت‌های دانشجویی است اما این قله دامنه‌های وسیعی دارد که به این قله می‌رسد، عنوان کرد: مجموعه فعالیت‌های موجود در عرصه قرآنی و اهل بیتی دانشگاه‌ها برآمده از کانون‌ها و مجموعه‌های کوچکتر داخل دانشگاه‌ها هستند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها بیان کرد: این فعالیت‌ها باید توسعه پیدا کند و انتظار ما این است که عزمی برای جهش در فعالیت‌های قرآنی و توسعه بنیادین فعالیت‌های قرانی، بازخوانی آنچه تا به امروز اتفاق است و طرحی نو برای ایجاد فضاهای جدید و تنفس فعالیت دانشگاه‌ها شکل بگیرد. باید دید آیا این رویداد مبارک نیازمند به ارتقا و بازتعریف قالب‎ها است و یا خیر.

وی گفت: همچنین ظرفیت استقبال از این جمعیت بزرگ دانشجویی مسئولیت بزرگی را برای متولیان فرهنگی نظام آموزش کشور به همراه دارد و در دوره‌های بعد باید شاهد فعالیت‌های گسترده‌تر و ایده‌های بدیع و متناسب‌تر باشیم.

رستمی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص آداب تلاوت و همراهی انس با قرآن گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «کسی که قرآن بخواند، خاضع نشود، دلش رقت نگیرد و حزن و خوف خداوند در دلش ننشیند، شان قرآن را رعایت نکرده است. کسی که قرآن می‌خواند به دلی خاشع، بدنی آرام و مکانی خالی از هر غیری نیازمند است. دلی که خاشع خداوند باشد شیطان از آن فرار می‌کند، زمانی که عوامل مخل کم شد و محیط از او دور شد، دلش آماده قرائت می‌شود. موقعی که جای خلوتی پیدا کرد و از دیگران به خاطر قرائت قران فاصله گرفت، موقعی که این ویژگی‌ها را یافت، روح و درونش با خدا انس می‌گیرد و شیرینی گفت‌وگو و گفته‌های خداوند را در درون خود می‌یابد و لطف خداوند را احساس خواهد کرد و موقعی که کسی این حالت را درک کند این حال را به هیچ حالی ترجیح نخواهد داد و این وقت را با هیچ وقتی عوض نخواهد کرد. چرا که این حالت حالت گفت‌وگو با خداوند بدون واسطه است.»

در ادامه این مراسم دکتر حمید طاهری، دبیر این جشنواره و همچنین معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد طی سخنانی اظهار کرد: سی‌وسومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. این جشنواره بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی، دینی و مذهبی دانشگاه‌های کشور است که سی و سومین دوره آن در چهار مرحله دانشگاهی، منطقه‌ای، سراسری و ملی در کلیه دستگاه‌ها اعم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد.

وی ادامه داد: این جشنواره که نقطه عطف فعالیت‌های دینی و قرآنی دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود با هدف نشر و گسترش فرهنگ قرآن و عترت در دانشگاه‌های سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است و همه ساله به میزبانی یکی از دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها است.

طاهری عنوان کرد: مرحله ملی این جشنواره از 25 تا 28 آبان ماه با حضور برگزیدگان مرحله سراسری دستگاه‌ها و سازمان‌ها با مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: مرحله ملی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در 6 بخش آوایی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری در سی و چهار رشته، در دو بخش برادران و خواهران و با حضور 20 داور برجسته و صاحب نام کشور در طی دو روز رقابت سالم مورد ارزیابی قرار گرفت و برگزار شد.

طاهری افزود: در بخش معارفی جشنواره نیز 205 دانشجو در 9 رشته آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با احادیث اهل‌بیت(ع)، آشنایی با سیره معصومین(ع)، حفظ موضوعی، احکام و سبک زندگی ایرانی اسلامی در روز شنبه 26 آبان‌‍ماه در مسابقه کتبی شرکت کردند.

وی تصریح کرد: در مجموع، 345 دانشجو دختر و پسر در بخش‌های چهارگانه پژوهشی، فناوری، هنری و ادبی شرکت کردند که پس از داوری آثار در روزهای 14 تا 18 آبان ماه، از 48 برگزیده این بخش در آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره تقدیر به عمل آمد.

معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: امید است در راستای سیاست گذاری‌های انجام شده در حوزه ترویج معارف دینی و با بهره‌مندی از دیدگاه‌های ارزشمند امام(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری با مشارکت همه دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در جهت حرکت به سمت تدبر در قرآن، ارتقای سطح فرهنگ قرآنی و اسلامی و اعتلای اخلاق قرآنی و دینی برای دانشگاه‎ها و موسسات آموزش عالی کشور گام برداریم.

انتهای پیام

captcha