پایین‌ترین میزان طلاق در ازدواج‌های دانشجویی است
کد خبر: 3765364
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

پایین‌ترین میزان طلاق در ازدواج‌های دانشجویی است

گروه فرهنگی - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص میزان طلاق در ازدواج‌های دانشجویی بیان کرد: مطالعه جالبی روی پایداری ازدواج دانشجویی صورت گرفته و براساس آمارهایی که از سازمان ثبت احوال دریافت شده است، بسیاری از ازدواج‌های دانشجویی در 21 دوره اخیر با موفقیت همراه بوده و بالاتر از میزان پایداری خانواده‌های عادی بوده است.

برگزاری جشن ازدواج دانشجویی در محضر امام رضا(ع)/ آمار پایین طلاق در ازدواج‌های دانشجوییبه گزارش ایکنا از خراسان‌ رضوی حجت‌الاسلام مصطفی رستمی شامگاه گذشته، 27 آبان‌ ماه، در نشست خبری بیست و دومین نشست طرح ملی ازدواج دانشجویی که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: براساس فرهنگ اسلامی، جامعه سالم جامعه‌ای است که جوانان در اولین دوره‌ها و مقاطع سنی که احساس نیاز به ازدواج و توانایی اداره یک زندگی کردند، به ازدواج روی بیاورند. دانشگاه‌های امروز محل حضور نسل جوان ماست. امروز نزدیک به 4 میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند که عمده آن ها در سنین جوانی قرار دارند. بر این اساس فرصت ازدواج در همین سنینی رخ خواهد داد که جوانان در دانشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های اجتماعی که موجب نگران دلسوزان جامعه نیز شده است، مساله افزایش میزان طلاق در جامعه است. در حل این مشکل، یکی از راهکارها، ایجاد فرصت و شوق در جوانان برای ازدواج است. در این زمینه نهاد مقام معظم رهبری وظیفه خود می‌داند که در قالب‌های مختلف برای تسهیل ازدواج جوانان تلاش کند.

رستمی بیان کرد: مجموعه نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برنامه‌های فرهنگی به فراخور امکاناتی که در اختیار دارند، تدارک دیده‌اند. برگزاری دوره‌های مهارتی، دوره‌های ازدواج آسان و برگزاری جشن ازدواج دانشجویی از مواردی بوده که در سال‌های گذشته انجام می‌شده است. امسال نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با همکاری با سایر نهادها و مجموعه‌های مرتبط، بناست که فضای ازدواج دانشجویی را بسیار مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: دانشجویان در کنار فعالیت‌هایی که در دانشگاه خودشان انجام خواهد شد، می‌توانند در سامانه «همسفر تا بهشت»، سامانه جشن ازدواج دانشجویی که در مشهد برگزار می‌شود، شرکت کنند. دانشجویان تا دی‌ ماه فرصت ثبت نام دارند و پس از آن، از اسفند ماه به صورت دوره‎‌های سه روزه به مشهد مقدس خواهند آمد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: این دانشجویان پس از ثبت‌نام، توسط دبیران ازدواج دانشجویی استان، سازماندهی خواهند شد. ترجیح ما آن است که این دانشجویان به صورت کاروانی از یک دانشگاه و یا از یک استان عازم مشهد مقدس شوند. در این اردوها اساتید مجربی برای آموزش و برگزاری کارگاه‌ها حضور دارند و از سوی دیگر اساتید محبوب دانشجویان نیز در این اردوها شرکت خواهند داشت. در نهایت این عزیزان جشن ازدواج خود را در محضر حضرت امام رضا(ع) برگزار خواهند کرد.

وی در خصوص میزان طلاق در ازدواج‌های دانشجویی بیان کرد: مطالعه جالبی روی پایداری ازدواج دانشجویی صورت گرفته و براساس آمارهایی که از سازمان ثبت احوال دریافت شده است، بسیاری از ازدواج‌های دانشجویی در 21 دوره اخیر با موفقیت همراه بوده و بالاتر از میزان پایداری خانواده‌های عادی بوده است.

رستمی ادامه داد: دو پایش برای ازدواج دانشجویی صورت گرفته است. پایش اولی به صورت مستقیم بوده و با 1061 زوج تماس گرفته شده که براساس آن کمتر از 2 درصد ازدواج‌ها به طلاق منتهی شده بود و بالای 30 درصد نیز دارای فرزند هستند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بیان کرد: در دومین پایش نیز از طریق سازمان ثبت احوال صورت گرفته و اطلاعات 300 هزار زوج مورد بررسی قرار گرفته است. این زوج‌ها در حدفاصل سال‌های 85 تا 96 ازدواج کرده‌اند و در این نمونه تنها 7 درصد ازدواج‌ها به طلاق منتهی شده است.

وی در خصوص میزان بودجه برگزاری جشن ازدواج دانشجویی تصریح کرد: از آنجایی که بودجه جشن‌های دانشجویی از چندین محل تامین می‌شود و بخشی از اعتبارات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بخشی از بودجه سایر نهادها مانند عنایت رهبر معظم انقلاب به دانشجویان است، نمی‌توان آمار دقیقی در این خصوص ارایه داد.

رستمی خاطرنشان کرد: در دو یا سه سال گذشته، با توجه به محدودیت بودجه، شاهد افت زوج‌های شرکت‌کننده در جشن ازدواج دانشجویی بوده ایم. امسال به دنبال آن هستیم که دوباره میزان مشارکت دانشجویان را به اندازه سال‌های گذشته برسانیم. در دور اول ازدواج دانشجویی تعداد 15 هزار زوج را در نظر گرفته‌ایم که بسته به میزان مشارکت دانشجویان در دور اول، تعداد دور دوم را در نظر خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: در این دوره دوباره ستاد کشوری را با حضور تمامی نهادهای دخیل در امر دانشگاه‌ها دوباره فعال شده‌اند و استان‌ها نیز به صورت جدی‌تری دعوت به فعالیت شده‌اند. در گذشته به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای مقداری میزان برگزاری جشن ازدواج در استان‌ها کمرنگ شده بود که امسال این مشکل رفع خواهد شد.

انتهای پیام

captcha