توسعه روابط ایران و عراق ضریب امنیت منطقه را ارتقا می‌دهد
کد خبر: 3765387
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
محمدحسن آصفری:

توسعه روابط ایران و عراق ضریب امنیت منطقه را ارتقا می‌دهد

گروه سیاسی ــ تأثیر توسعه روابط ایران و عراق بر تقویت امنیت دو کشور و به تبع آن ارتقای سطح امنیت منطقه و راهکاری برای کاهش آثار تحریم‌های امریکا مهم‌ترین دستاورد سفر برهم صالح، رئیس‌جمهور جدید عراق، به ایران است که از نگاه محمدحسن آصفری باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور جدید عراق به ایران و پیام‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در شرایط اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: این سفر محاسن زیادی داشت و اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور جدید عراق طبق روال پیشین به ایران بوده است. مرز مشترک 1252 کیلومتری، ارتباطات دیرینه و مشترکات فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی میان ایران ایران و عراق زمینه این را فراهم می‌کند که سطح روابط دو کشور به بالاترین سطح خودش افزایش پیدا کند.

پیوندهای مشترک فرهنگی و عقیدتی؛ مانع اصلی اثرگذاری توطئه دشمنان در تخریب روابط ایران و عراق

وی افزود: در این میان برخی دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همواره به دنبال شیطنت و توطئه‌ بوده‌اند تا سطح روابط دو کشور کاهش پیدا کند و حتی به سمت و سوی خصومت برود اما با توجه به علاقمندی ملت‌های ایران و عراق به یکدیگر و میزبانی و پذیرایی فوق‌العاده دو ملت از همدیگر در مناسبت‌های مختلف، این توطئه‌ها نمی‌تواند خللی در روابط دو کشور ایجاد کند.

آصفری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز علاقه‌مند است که روابط خود را با عراق به بالاترین سطح که در حد 20 میلیارد دلار است برساند. ایران می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های عراق کمک شایانی به این کشور کند و نیازمندی‌های عراق را در بخش‌های مختلف تأمین کند. امروز سطح روابط اقتصادی دو کشور با توجه به ظرفیت‌های و مشترکات فراوان قابل قبول نیست که امیدواریم با سفر آقای برهم صالح مقدمات سفر نخست‌وزیر عراق به ایران هم فراهم شود تا توسعه روابط اقتصادی و تجاری در زمینه‌های مختلف از جمله توریسم، شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

نقش توسعه روابط دو کشور در تقویت امنیت منطقه‌ای

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه توسعه روابط ایران و عراق به تقویت امنیت دو کشور نیز کمک خواهد کرد، گفت: امریکایی‌ها می‌خواهند که پایگاه‌های خودشان را در عراق فعال کنند تا هم منابع عراق را به غارت ببرند و هم امنیت جمهوری اسلامی ایران را مورد تهدید قرار دهند اما خوشبختانه همه دولت‌های عراق که پس از صدام روی کار آمدند این نقشه امریکایی‌ها را ناکام گذاشته و تقویت روابط با ایران را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی تأکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که عراق یک همسایه و و برادر خوب برای ایران است و این نگاه نیز در میان عراقی‌ها وجود دارد و امیدواریم این سطح روابط روز به روز توسعه پیدا کند و مردم دو کشور از آثار مثبت آن بهره‌مند شوند.

کاهش تأثیر تحریم‌های امریکا با جایگزینی ارزهای ملی با دلار

آصفری درباره اهمیت توسعه روابط با عراق و کشورهای همسایه بر کاهش تأثیر تحریم‌های امریکا گفت: همانطور که خود مقامات عراقی اعلام کردند اگر مبادلات ارزی دو کشور از دلار به ارزهای ملی تغییر پیدا کند فرصت خوبی فراهم خواهد کرد که ارزش افزوده بیشتری نصیب دو ملت شود و با ایجاد صنایع تبدیلی از سوی متخصصین ایرانی در عراق هر دو طرف از مواهب آن بهره‌مند شوند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: مطمئنا گسترش روابط و جایگزین کردن ارزهای ملی با دلار نقش مهمی در کم کردن آثار تحریم بر کشورمان دارد. البته عراقی‌ها واقف هستند که با کمک جمهوری اسلامی ایران بود که جریان تروریستی تکفیری داعش که امنیت عراق را با خطر جدی مواجه ساخته بود، نابود و ریشه‌کن شد و حتی تعدادی از ایرانیان در مبارزه با داعش در عراق به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد ایران به عراق هیچ چشم‌داشتی ندارد بلکه به واسطه مشترکات فراوان اعتقادی و فرهنگی نگاه برادرانه و دوستانه به ملت و دولت عراق دارد و تعمیق روابط اقتصادی و سیاسی می‌تواند به تحکیم این پیوند انجامیده و نه تنها امنیت دو کشور بلکه در سطحی فراتر به ارتقاء ضریب امنیت منطقه‌ای منجر شود.   

انتهای پیام

captcha