مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اجرای طرح ملی حفظ قرآن در بخش کارکنان دولت
کد خبر: 3765422
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اجرای طرح ملی حفظ قرآن در بخش کارکنان دولت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر «آغاز اجرای طرح ملی حفظ قرآن در بخش کارکنان دولت»، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز، 28 آبان‌ماه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف طی امروز دوشنبه، 28 آبان‌ماه اخبار قرآنی متنوعی را مخابره کردند که یکی از مهم‌ترین این اخبار، خبری با عنوان آغاز اجرای طرح ملی حفظ قرآن در بخش کارکنان دولت است که خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی خود بدان پرداخته است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز دوشنبه، 28 آبان‌ماه و تا ساعت 14 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
«برگزاری کنفرانس بین‌المللی تفسیر در آلمان»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که در رابطه با برگزاری کنفرانس بین‌المللی تفسیر و هرمنوتیک متون مقدس با حضور قرآن‌پژوهان ایران و آلمان بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کنفرانس بین‌المللی تفسیر و هرمنوتیک متون مقدس (scriptural Hermeneutics and Exegesis)، با حضور قرآن‌پژوهان ایرانی و آلمانی در دانشگاه پادربورن آلمان برگزار شد.
محمدکاظم شاکر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از سخنرانان این کنفرانس در گفت‌وگو با تسنیم، اهمیت این نشست را در گفتگومحور بودن آن توصیف کرد و افزود: مقدمات این کنفرانس از یک سال قبل و با مدیریت علمی پروفسور «فون‌اشتوش» استاد الهیات تطبیقی دانشگاه پادربورن و دکتر محمدحسن احمدی عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران آغاز شده بود.
وی ابراز کرد: در این کنفرانس ابتدا قرآن‌پژوهان ایرانی مقالات خود را در زمینه هرمنوتیک و تفسیر قرآن، به دبیرخانه این کنفرانس در آلمان فرستادند سپس دانشمندان آلمانی، مقالاتی بر محور موضوعات مشابه با محوریت هرمنوتیک کتاب مقدس آماده کردند. از نکات قابل توجه این کنفرانس آن بود که مقالات طرفین پیش از کنفرانس، مورد دقت نظر طرفین قرار گرفته بود، از این رو در روزهای برگزاری کنفرانس، بیشترین زمان صرف گفت‌وگوی دوسویه بر موضوعات مورد بحث بود.
«وظایف فرزندان نسبت به والدین فوت شده»، «شعرخوانی محدثی خراسانی در مدح پیامبر(ص)»، «فراخوان جشنواره حکمت و نیایش منتشر شد»، «یادواره شهدای بسیج مسجد الحسین(ع)‌ برگزار می‌شود»، «رهبری وحدت از ماجرای سقیفه تا انقلاب اسلامی»، «مسجد، حلقه وصل کتاب با مدرسه، خانواده و محله است» و «رئیس جدید دانشگاه المصطفی را بشناسید» نیز عناوین دیگر اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف قرار دارند.
فارس
از دو خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «ترتیل صفحه ۵۱۰ قرآن با صدای استاد پرهیزکار» قرآنی است که این خبر نیز طبق روال معمول خبرگزاری فارس هر روز بر روی خروجی قرار می‌گیرد.
«جشن‌های هفته وحدت در حرم امام رضا(ع) آغاز می‌شود» نیز عنوان دیگر خبر این صفحه را تشکیل می‌دهد که در حوزه عترت قرار دارد و قرآنی نیست.
تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری فارس که عنوان «برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ باید ۵۰۰ برابر امروز کار کنیم/ طرح ملی حفظ، افراد با‌انگیزه می‌خواهد» دارد، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
مهر
شش خبر با عناوین «سرپرست شبکه قرآن سیما معرفی شد»، «جشنواره حکمت و نیایش با رویکرد ویژه به عترت برگزار می شود»، «اعلام فراخوان مسابقات سراسری قرآن بسیج با عنوان «صراط»»، «رشته‌های جشنواره حکمت و نیایش اعلام شد»، «آغاز اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم در بخش کارکنان دولت» و «برپایی آزمون مدرک بین‌المللی حفظ از سوی جامعه القرآن» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منعکس شده که اغلب این اخبار قرآنی هستند.
این صفحه از خبرگزاری مهر نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «آغاز اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم در بخش کارکنان دولت» کرده که مربوط به طرح ملی حفظ قرآن کریم «بشارت ١٤٥٢» بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «طرح ملی حفظ قرآن کریم «بشارت ١٤٥٢» که از تابستان سال جاری با محوریت حفظ و مفاهیم سوره‌های جزء ٣٠ قران کریم و با همکاری نهادها و سازمان‌های فرهنگی و قرانی کشور کار خود را شروع کرده بود، فعالیت خود را در بخش کارکنان دولت، از روز شنبه، ٢٦ آبان‌ماه اغاز کرد.
چنانچه بنا بر هماهنگی‌های صورت گرفته بین معاونت قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری و استخدامی کشور آموزش حفظ و مفاهیم جزء ٣٠ قرآن کریم به عنوان آموزش عمومی ضمن خدمت برای تمامی کارکنان دولت از ٢٦ آبان به مدت یک ماه بر روی پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir ارایه می‌شود.
طبق اعلام ستاد اجرایی این برنامه در دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت کنندگان در این برنامه علاوه بر لحاظ ٨ ساعت آموزش ضمن خدمت، هزاران جایزه برای برگزیدگان آزمون پایانی این طرح قرآنی در نظر گرفته است».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صحه نیز که عنوان «15 نهاد دینی و دانشگاهی عراق تحریم های آمریکا را محکوم کردند» دارد، مربوط به روز گذشته است.
ایسنا
«جزییات تولید عطر حرم طبیعی در ایران/آمادگی تامین عطر حرم کربلا و بقاع متبرکه»، ‌««پیوند آسمانی» در حرم کریمه اهل بیت(س)»، «خیریه از نظر جایگاهی، عملیاتی، نظارتی و ارتباطاتی ارتقا یابد»، «مسجد؛ حلقه وصل کتاب با مدرسه، خانواده و محله می‌شود»، «آغاز به‌کار همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری»» و «اطاعت از ولی‌فقیه، تجلی اطاعت از امام زمان(عج) است»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه شش خبر با عناوین «حدیث امام حسن عسکری(ع) درباره انسان دو رو»، «نماز جمعه تهران از دوم آذر در مصلی اقامه می شود»، «زندگی‌نامه شهید مهدی زین الدین»، «دانلود سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی با موضوع حکمت»، «مسجد حلقه وصل کتاب با مدرسه، خانواده و محله می‌شود» و «فراخوان جشنواره حکمت و نیایش منتشر شد» را بر روی خروجی خود قرار داده که این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
ایبنا
«نقد «تراژدی جهان اسلام» در بنیاد دعبل» و «برپایی نمایشگاه‌های کتاب در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت انعکاس یافته‌اند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این لحظه دو خبر را با عناوین «اگر انسان، جهان و ارتباط انسان و جهان را می شناختیم شاهد جنگ نبودیم» و «فلسفه دانستن نیست حرف تازه داشتن است» بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز در حوزه قرآن کریم قرار ندارند.
آنا
طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «آیه‌های ۲۱۶ تا ۲۲۰ سوره بقره را با هم بشنویم/ جنگ در ماه‌های حرام»، «کمیسیون تولید محتوا گروه‌های تبلیغی راه‌اندازی می‌شود» و «قرآن شناخت؛ ترجمه تفسیر قرآن به روایت سید حسین نصر» بر روی خروجی صفحه معارف اسلامی خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) منعکس شده که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری آنا خبری با عنوان «قرآن شناخت؛ ترجمه تفسیر قرآن به روایت سید حسین نصر» را طی امروز منتشر کرده که خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: ««The Study Quran» عنوان کتابی است که زیر نظر سید حسین نصر اندیشمند معاصر جهان اسلام تألیف شده، اثری که با عنوان «قرآن شناخت» بناست با ترجمه فارسی در ویترین کتاب‌فروشی‌های کشور عرضه شود، وظیفه خطیری که انشاءالله رحمتی* آن را بر عهده گرفته و بخشی از کار را نیز به انجام رسانده است؛ از این رو برای دانستن کم و کیف کار، گفتگویی را با این نویسنده و مترجم آثار فلسفی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
رحمتی در آغاز سخن با بیان اینکه «The Study Quran» را گروهی از محققان و اسلام‌شناسان غربی مسلمان تدوین کرده‌اند، گفت: یکی از کارهایی که شروع کرده و امیدوارم توفیق اتمام آن را پیدا کنم ترجمه کتاب «The Study Quran» است که توسط یک ناشر معتبر در ایالات متحده آمریکا به نام «HarperOne»منتشر شده است؛ این انتشارات به صورت تخصصی روی متون دینی کار می‌کند و این اثر در گستره جهانی و در بین آثار پژوهشی که درباره قرآن انجام شده است، جایگاه ویژه‌ای دارد.
سردبیر نشریه اطلاعات حکمت و معرفت گفت: این کتاب، ترجمه و تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و کار متفاوت و ویژه‌ای است؛ به خاطر این که هم روشمند و آکادمیک است و هم خود دکتر نصر یک دیدگاه مشخص درباره قرآن و قدسیت آن دارد و با همان دید به قرآن کریم پرداخته است. ایشان در این اثر به دنبال این است تا نشان دهد که این تفسیر، لزوماً یک تفسیر مدرن از قرآن نیست، اما یک تفسیر معاصرانه است به این معنا که قرآن برای انسان معاصر چه حرف و پیامی دارد و انسان معاصر چگونه می‌تواند از آن استفاده کند».
انتهای پیام

captcha