ایران؛ جزیره‌ای امن برای سرمایه‌گذاری خارجی
کد خبر: 3765466
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳

ایران؛ جزیره‌ای امن برای سرمایه‌گذاری خارجی

گروه اقتصادی- رایزن بازرگانی سفارت افغانستان از ایران به عنوان جزیره امن سرمایه‌گذاری خارجی یاد کرد و گفت: وجود امنیت در ایران راه تجار افغانستانی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور هموار کرده است.

ایران؛ جزیره‌ای امن برای سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش ایکنا از البرز، جابرانصار، رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در ایران، 28 آبان در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری افغانستان که با محوریت توسعه صادرات غیرنفتی برگزارشد، اظهارکرد: ایران یکی از امن ترین کشورها در حوزه سرمایه گذاری خارجی است و افغانستان از ایران به عنوان جزیره امن سرمایه‌گذاری یاد می‌کند.
وی افزود: امنیت یکی از ارکان اساسی سرمایه‌گذاری است و وجود امنیت در ایران راه تجار افغانستانی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور هموار کرده است اما متاسفانه وجود قوانین سختگیرانه در این حوزه دست بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای حضور در بازارهای ایران بسته است.
این مسئول تصریح کرد: قوانین سختگیرانه باعث شده که ایران نتواند از پتانسیل‌های خود در زمینه جذب سرمایه‌گذاراستفاده کند به عنوان مثال در سال 2016 تجار افغانی یک میلیارد و 70 میلیون دلار در ترکیه، یک میلیارد دلار در امارات سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما به دلیل نبود شرایط مناسب در چهارسال گذشته میزان سرمایه‌گذاری تجار افغانی در ایران فقط 200 میلیون دلار بوده است.
انصار تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به سمتی پیش برود که شرایط برای حضور تجار کشورهای خارجی در ایران فراهم شود که تحقق این هدف تنها با تعدیل کردن قوانین ایران در حوزه تجارت خارجی امکان‌پذیر می‌شود.
وی در ادامه از ظرفیت صادرات محصولات ایرانی سخن به میان آورد و گفت: کالاهای ایرانی در بحث کیفیت حرف اول را می زنند، هرقدر کیفیت کالاهای ایرانی بیشتر شود در بازارهای افغانستان بهتر به فروش می رسد.
این مسئول گفت: متاسفانه صادرات محصولات ایرانی فقط به غرب و جنوب غرب افغانستان محدود شده است اما در بازارهای شرقی افغانستان و حوزه شمال کالاهای ایرانی به ندرت پیدا می شود.
انصار در ادامه به معامله تجاری با پاکستان اشاره کرد و گفت: افغانستان از معاملات تجاری با پاکستان خسته شده است چون هرروز قوانین تجاری خود را تغییر می دهند و معامله با آن ها امنیت ندارد. اگر ایران بتواند شرایط صادرات محصولاتش را به افغانستان بهبود بخشد ما ترجیح می دهیم کالاهای مصرفیمان را از ایران بخریم نه پاکستان.
این مسئول تاکید کرد: افغانستان مشترکات فرهنگی، زبانی و مذهبی بسیار زیادی با ایران دارد و این مزیت باعث می شود که کالاهای ایرانی در بازار افغانستان خریدار بیشتری داشته باشد پس بهتر است که شرایط صادرات محصولات ایران به افغانستان را فراهم کنیم.
انصار گفت: ما با اطمینان کامل می‌گوییم که تحریم ها در روابط تجاری بین ایران و افغانستان تاثیری نمی گذارد چون تجارت بین ایران و افغانستان تجارتی سنتی و دیرینه است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ایران از بازار صادرات افغانستان دو میلیارد و 800 میلیون تومان سهم دارد که امیدواریم این سهم بیشتر شود.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های ویژه البرز اشاره کرد و گفت: البرز با توجه به پتانسیل‌های ویژه‌ای که دارد، یکی از استان‌های کلیدی و استراتژیک ایران است.
وی گفت: فعالیت 150 برند کشوری در این استان بیانگر ظرفیت بالا در حوزه صادرات است و افغانستان آمادگی کامل دارد تا با حمایت از تجار البرزی زمینه صادرات محصولات آن‌ها را فراهم کند.
انتهای پیام

captcha