اولین کتابخانه وقفی در تربت‌جام افتتاح شد
کد خبر: 3765504
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی؛

اولین کتابخانه وقفی در تربت‌جام افتتاح شد

گروه شهرستان‌ها - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تربت‌جام گفت: در نشست تخصصی وقف که با حضور دانش‌آموزان دبیرستان نمونه دولتی عباد عسکری به مناسبت دهه وقف و هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اولین کتابخانه وقفی این شهرستان افتتاح نیز شد.

اولین کتابخانه وقفی در تربت‌جام افتتاح شد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد محمدیان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تربت‌جام در این مراسم و در جمع دانش‌آموزان در خصوص اهمیت علم و دانش بیان کرد: ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) که در واپسین لحظات عمر مبارک خویش سر داد، کمک برای هدفش بود نه نجات جان خودش و در زیارت اربعین هدف امام حسین(ع) را می خوانیم "بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله وحیره الضلاله". امام حسین(ع) جان خود و فرزندانش را فدا کرد تا بشریت را از جهل و نادانی نجات دهد و این مهم اهمیت علم و دانش را می‌رساند.

وی جهالت را مشکل بزرگ بشریت دانست و افزود: راه کمک به امام‌حسین(ع) علم آموزی وکسب معرفت است و این مدرسه‌ها سنگری برای لبیک گفتن به ندای سیدالشهدا(ع) است. همچنین درس خواندن و علم آموختن یک واجب الهی است.

اولین کتابخانه وقفی در تربت‌جام افتتاح شدمحمدیان در ادامه و با اشاره به حدیث پیامبر(ص) اظهار کرد: ایشان فرمودند، کسب علم و دانش بر هر زن و مرد مسلمان واجب است و از مسلمانان خواسته از گهواره تا گور بدنبال علم و دانش بروند. همچنین رسول اکرم(ص) در جایی دیگر فرمودند «به دنبال علم و دانش برو حتی تا دورترین نقطه. مدرسه و دانشگاه سنگرهای مبارزه با جهل و مکانی مقدس برای انجام تکلیف الهی است».

وی عنوان کرد: یادگیری مطالعه و علم آموزی به قدری مهم است که خداوند متعال در اولین آیات وحی به مسئله خواندن ونوشتن تاکید و قرآن را با یک حرکت علمی و فرهنگی شروع کرده و پایه اسلام را بر علم و قلم گذارده است.

وی جایگاه علم و دانش را مقدس دانست و گفت: اولین سوره‌ای که بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل شد، سوره علق بود و در دومین سوره نازل شده به قلم و آنچه می‌نویسد سوگند یاد کرده است و این آیات نشان از آن دارد که عرصه خدمت به علم و دانش جایگاهی مقدس و رفیع است.

اولین کتابخانه وقفی در تربت‌جام افتتاح شد
رئیس اوقاف تربت‌جام اظهار کرد: در این میان عده‌ای از بندگان نیکوکار خداوند، با احساس تکلیف برای خدمت به علم‌آموزی که یک امر واجب است، با گذشتن از دارایی خود و ثبت موقوفاتی مرتبط با ساخت مدرسه وکتابخانه و... ضمن ماندگاری نامشان فرصتی را برای آموختن علم و دانش بسیاری از دانش آموزان را فراهم می‌کنند.

وی به دانشگاه‌های بنامی همچون، هاروارد در آمریکا، آکسفورد در لندن، نظامیه بغداد، الازهر مصر و... اشاره کرد و افزود: هزینه‌های این مراکز آموزشی توسط وقف تأمین می‌شود. وقفِ علم و فن آوری از نیازهای ضروری جامعه است و در همین راستا اولین کتابخانه وقفی شهرستان تربت جام به جهت اهمیت علم و یادگیری و نیز آشنایی عملی دانش آموزان با سنت حسنه وقف همزمان با دهه وقف و هفته کتاب و کتابخوانی با وقف 250 نسخه کتاب  افتتاح شد.

انتهای پیام

captcha