۳۶ هزار بیمار شناسایی شده ایدز و سکوت مرگبار رسانه‌ها
کد خبر: 3765543
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹
ترکی بیان کرد:

۳۶ هزار بیمار شناسایی شده ایدز و سکوت مرگبار رسانه‌ها

گروه سلامت ــ رئیس شبکه HIV با اشاره به تغییر فراوانی نوع ابتلا به ویروس ایدز از اعتیاد تزریقی به رابطه پرخطر جنسی نسبت به کاهش سن ابتلا و سکوت مرگبار رسانه‌ها هشدار داد.

جوانان را آگاه نکنیم سن ابتلا به ایدز کاهش پیدا می‌کندابراهیم ترکی، رئیس شبکه HIV، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه وضعیت آموزش پیشگیری از ابتلا به ایدز در کشور مطلوب نیست اظهار کرد: متأسفانه افراد ۲۵ تا ۳۵ سال عموما در معرض خطر این بیماری عفونی قرار دارند و باید اعتراف بکنیم که در خصوص پیشگیری کم‌کاری شده است، جایی مانند آموزش و پرورش هنوز اعتقاد ندارند که باید نوجوان‌ها را آگاه کرد، نوجوان و جوانی که بدون آگاهی وارد جامعه می‌شود در معرض HIV و سایر آسیب‌های اجتماعی قرار دارد. رسانه‌های ما نیز مبتلا به یک سکوت مرگبار هستند و تنها در روز جهانی ایدز تبلیغاتی را انجام داده که عملا هیچ فایده‌ای ندارد.
وی بیان کرد: متأسفانه ابتلا از طریق رابطه جنسی پرخطر در کشور حرف اول را زده و با تلاشی که وزارت بهداشت و سایر مراکز، ارتباط از طریق سرنگ مشترک کنترل شد، اما مورد‌های جدید عموما از طریق رابطه جنسی مبتلا به این ویروس شده‌اند، این یک واقعیت است که جوانان پرهیز مدار نیستند و امکان دارد درگیر رابطه‌های زودگذر و غیر محافظت شده شوند که این سن ابتلا را پایین می‌آورد.
ترکی گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار بیمار شناسایی شده که تعدادی از آنان فوت کرده و تعدادی هم در حال دریافت خدمات هستند، برخی دیگر نیز ارتباط خود را با مراکز از دست داده و باید از طریق NGO‌ها آن‌ها را به سیستم درمانی کشور وصل کنیم.
وی با بیان اینکه نباید نگاه آماری به این بیماری و بیماران داشت تصریح کرد: وقتی ما آمار را تخمین می‌زنیم نمی‌تواند زیاد علمی باشد فقط خود را با آن سرگرم کنیم، باید به دنبال فرهنگ‌سازی پیشگیری بوده و نوجوانان و جوانانی که آگاهی نداشته و می‌توانند در معرض HIV باشند را آگاه کنیم و از درگیر کردن و اضافه شدن به تعداد مبتلایان کم کنیم.
رئیس شبکه HIV تأکید کرد: هر شخصی که احتمال می‌دهد که ممکن است در معرض این بیماری بوده برای سلامت خود باید به مراکز آزمایشگاهی که تست‌های HIV می‌گیرند مراجعه کرده و از وضعیت سلامت خود مطمئن شود، تا هم از سلامت خود مطمئن شوند و هم اینکه به خانواده و دیگران آسیب نزنند.
وی یادآور شد: متأسفانه موضوع انگ زنی به این بیماران اگرچه در کشور‌های دیگر نیز وجود دارد، اما در کشور ما بیشتر است، افراد مبتلا مانند ما انسان بوده و هیچ وظیفه‌ای در تجسس دلایل ابتلای آن‌ها نداریم اگر سطح آگاهی در کشور افزایش پیدا کند این مسائل هم از بین می‌روند.
ترکی در رابطه با خدمات ارائه شده به این بیماران بیان کرد: جمهوری اسلامی تنها کشوری در خاورمیانه است که خدمات بهداشتی درمانی برای افراد HIV مثبت کاملا رایگان بوده و کشوری را نداریم که توانسته باشد تمامی دارو‌های مورد نیاز این بیماران را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار دهد این اتفاق مبارکی است که دولت و وزارت بهداشت توانسته‌اند این کار را انجام دهند.
وی همچنین در رابطه با تأثیر تحریم‌های آمریکا بر این بیماران نیز گفت: تحریم‌ها عملا تأثیری بر روی دارو‌های HIV مثبت، ندارد به این دلیل که بخش عمده آن‌ها از طریق سازمان بهداشت جهانی به دست آنان رسیده و نگرانی چندانی از این بابت وجود ندارد. اما سایر خدمات دیگر آن‌ها را دچار مشکل می‌شود، افراد مبتلا به دلیل ضعف ایمنی زود بیمار شده و مشکلات جانبی پیدا می‌کنند و که داروی آن گران‌تر است.
انتهای پیام
captcha