مهدویت؛ تنها نظریه استراتژیکِ مدیریت جهان/کارکردهای دولت کریمه در ایجاد وحدت
کد خبر: 3765611
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

مهدویت؛ تنها نظریه استراتژیکِ مدیریت جهان/کارکردهای دولت کریمه در ایجاد وحدت

حجت الاسلام قائمی با بیان اینکه از آدم(ع) تا خاتم(ص) همه زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) هستند، گفت: در شرایطی که کمونیسم سقوط کرده و لیبرال دموکراسی در مسیر زوال است، مهدویت تنها نظریه دارای استراتژی برای حکومت جهان و ایجاد وحدت است.

به گزارش ایکنا،‌ شبستان نوشت: نهم ربیع الاول، نه تنها سالروز روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ بشریت نیز به شمار می آید، اعتقاد به منجی در آخرالزمان نه تنها در دین اسلام بلکه در دیگر ادیان الهی نیز مورد تاکید قرار گرفته است لذا تاکید بر این موضوع می تواند موجب همگرایی و وحدت پیروان مختلف ادیان الهی شود همان گونه که امام زمان (عج) نیز بعد از ظهور خود تمام پیروان الهی را در زیر یک پرچم گرد هم می آورد، از این رو، در ایام آغاز امامت حضرت حجت(عج) و هفته وحدت برای بررسی ابعاد مختلف وحدت گرایانه موضوع مهدویت و ظهور منجی در آخرالزمان گفت وگویی با حجت الاسلام «حسن قائمی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

مهدویت و اعتقاد به منجی آخرالزمان در ادیان مختلف دارای چه جایگاهی است؟

امام زمان (عج) منجی تمام امت هاست که این مهم عامل وحدت ها میان تمامی پیروان ادیان الهی محسوب می شود، تمام ادیان در رابطه با آخرالزمان صحبت کرده اند و آن را دورانی خوانده اند که منجی می آید و تاریکی ها و ظلم و ستم را از بین می برد و انسان های ظالم را ریشه کن می کند.

روز 9 ربیع که آغاز امامت امام زمان (عج) یگانه منجی عالم بشریت است، در حقیقت روز آغاز امامت کسی است که قرار است جهان را با نور وجود و هدایت خود و برپایی گستره ای از عدل و داد، یکپارچه کند .

 

آیا این منجی فقط به مسلمانان یا شیعیان تعلق دارد؟

در آیه 105 سوره مبارکه انبیاء خداوند می فرماید: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد» این اشاره قرآن تنها به مسلمانان تعلق ندارد بلکه قرآن می فرماید که در زبور گفته شده است، یا قبل از آن در تورات نیز آمده که سرانجام، حکومت زمین را به صالحان خواهند داد و اشاره به این دارد که همه ادیان به نحوی از این منجی بهره مند می شود لذا در تمام ادیان از این منجی سخن به میان آمده است و مسئله مهدویت و منجی عالم بشریت صرفاً به شیعه یا مسلمانان محدود نمی شود.

 

کیفیت اعتقاد اهل سنت به امام زمان (عج) چگونه است؟

امام زمان(عج) در دین اسلام تنها مختص شیعیان نیست بلکه روایت هایی که اهل سنت درباره امام زمان(عج) دارند از روایت های شیعی بیشتر است و در بسیاری موارد بین شیعه و سنی پیرامون مباحث مهدوی اشتراک نظر وجود دارد که یکی از آنها گسترش عدالت توسط منجی است و هر دو در کتاب هایشان ذکر کرده اند که امام زمان(عج) می آید و زمین را پر از عدل و داد می کند بعد از آن که پر از ستم شده باشد.

 

امام زمان (عج) چگونه میان ادیان مختلف الهی وحدت و یکپارچگی ایجاد می کنند؟

در حقیقت می توان گفت: گسترش عدالت خواسته فطری تمام بشریت است  که ادیان مختلف نیز همه به آن اشاره داشته اند. طبیعی است زمانی که امام زمان(عج) بیایند و این عدالت را ایجاد کنند، وحدتی فراگیر میان تمام امت های جهان ایجاد می شود.

البته در دوران غیبت نیز می توانیم حول محور امام عصر(عج) جریان وحدت را ایجاد کرد تا تمام مردم جهان در راه آمدن او، قدم بردارند و به زمینه سازی بپردازند.

برای این امر باید تمام جهان را اصلاح و آماده کنیم تا منجی سریع تر ظهور و برنامه های خود را عملیاتی و پیاده کند.

 

مهدویت در دیگر ادیان الهی مانند مسیحیت، زرتشت و ... چگونه مطرح شده است؟

در دین مسیحیت به صورت مفصل پیرامون منجی آخرالزمان(عج) بحث شده و گفته اند که حضرت عیسی(ع) (برخی نیز به اسم «فارقلیت» به عنوان شفاعت کننده و یاری دهنده در آخرالزمان اشاره کرده اند) می آید و جهان را پر از عدل و داد می کند.

اگرچه اکنون دین غالب در جهان از لحاظ کثرت پیروان، مسیحیت است اما پس از ظهور زمانی که مسیحیان مشاهده کنند، حضرت عیسی(ع) پشت سر امام زمان(عج) به نماز ایستاده و از یاران و سربازان ایشان است، به امامت امام زمان(عج) ایمان می آورند.

یهودی ها نیز در مورد منجی آخرالزمان بحث «ماشی» را مطرح می کنند، که این ماشی در آخرالزمان می آید و جهان را پر از عدل و داد می کند و در پایان تورات نیز مفصل ذکر شده است که او می آید و به فقرا احترام می گذارد و آنها را به اقناع می رساند.

زرتشتی ها معتقد به سوشیانت هستند و می گویند که او فرزند دختر پیامبر آخرالزمان است و قرین کوه های مکه ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد می کند که مشابه آن را ما نیز در روایات خود داریم؛ حتی گفته اند ایشان عدالتی را برپا می کند که گرگ و میش سر یک جوی آب می خورند اما ترس و وحشتی از هم ندارند که این تشابهات در آمدن یک منجی در آخرالزمان می تواند وحدتی بین تمام ادیان الهی ایجاد کند.

بودائیان نیز معتقدند که منجی سوار بر اسب سفیدی می آید، شمشیر تیزی دارد و جهان را از ظالم ها پاک می کند و عدالت را گسترش می دهد .

بنابر این، تمام ادیان درباره منجی بشریت سخن گفته اند و این وحدت کلمه می تواند عامل وحدت باشد لذا همه منتظر آمدن او هستیم، پس باید برای آمدنش دعا کنیم و در راه او قدم برداریم .

زمانی که در زیارت ائمه اطهار(ع) می خوانیم: ««السَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ آدَمَ صَفوَةِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ نوحٍ نَبى اللهِ، السَّلامُ عَلَيكَ يا وارثَ إبراهيمَ خَليلِ اللهِ» یعنی در حقیقت ثمره و چکیده حرکت تمام انبیاء و ائمه  در حرکت امام عصر ارواحنا له الفداء جمع می شود. یعنی از آدم(ع) تا خاتم(ص) همه زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) هستند و اهداف و راهبرد همه شان قطعات پازلی است که با حکومت امام زمان(عج) تکمیل می شود .

 

از فرصت هایی همچون 9 ربیع الاول و ایام هفته وحدت به عنوان سالروز به امامت رسیدن امام زمان (عج) چگونه می توان برای ایجاد این وحدت استفاده کرد؟

حال که همگان، دنیا را پر از صلح، عدالت، محبت و برابری می خواهند ما می توانیم 9 ربیع را با این عناوین مطرح کنیم که به اعتقاد ما آغاز امامت چنین امامی است که قرار است همه گرد او جمع شوند تا جهان پر از عدل و داد شود.

روی نام منجی دعوایی نداریم، هر دینی به هر نامی که می خواهد ایشان را خطاب کند زیرا در روایت هم داریم که امام عصر ارواحنا له فدا زمانی که ظهور می کنند با همه ادیان با زبان و کتاب خودشان  احتجاج می کنند و دلیل می آورند که همان منجی آخرالزمان هستند و زمانی که ادیان مختلف این مهم را درک می کنند، طبق روایت امام صادق (ع) اکثریت مردم دنیا از یهودیان، مسیحیان و ... به حضرت(عج) ایمان می آورند و وحدتی فراگیر بر جهان حاکم می شود .

 

تفکر مهدویت چگونه می تواند جهان را از بن بست نجات دهد و امید را به جهانیان تزریق کند؟

امروز جهان در دوره ای به سر می برد که تمام مکاتب مختلف امتحانشان را پس داده اند و تمامی نظام های قبیله گری و عشیره ای نتوانستند هیچ گونه نظریه ای برای رهایی جهان از مشکلات ارائه دهند، سلاطین و پادشاهان مختلف در این جهان نتوانستند اهداف و برنامه هایشان را پیاده کنند و کنار زده شده اند، نظام کمونیست با شعار برابری هم نتوانست دوام بیاورد و سقوط کرد .نظام لیبرال دموکراسی غربی نیز در حال سقوط است. تنها نظریه ای که باقی می ماند و دارای استراتژی است، نظام امامت و مهدویت است و در حقیقت این نظام می تواند جهانی را که امروز تشنه صلح است، سیراب کند .

مکاتب مختلف دایه دار بودند و ادعا داشتند که می توانند جهانی پر از عدل را تاسیس کنند اما نتوانستند به همین خاطر این جهان تشنه همچین نظریه پاک و زلالی است که مطابق با فطرت انسان هاست و در نتیجه این عطشی را که ایجاد شده، سیراب می کند.

انتهای پیام

captcha