آیتالله سیداحمد میرعمادی، امام جمعه خرمآباد در گفتوگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با تاریخچه نماز جمعه، گفت: آنچه از تاریخ بهدست میآید این است که فریضه نماز جمعه در مکه در لیلةالاسرا(شبی که پیامبر(ص) به معراج رفت) تشریع گردید اما در مکه به دلیل مهیا نبودن شرایط، نماز جمعه قبل از هجرت برگزار نگردید ولی بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه اولین نماز جمعه در مدینه برگزار شد.
وی افزود: ماجرای اقامه نماز جمعه بدین صورت بوده که پیامبر(ص) روز دوشنبه دوازدهم ربیعالاول وارد محله قبا که در چند کیلومتری مدینه است شدند و بر قبیله بنیعمر و بن عوف وارد شد و مسجد قبا از آنجا پایهگذاری شد. پیامبر(ص) پساز چند روز توقف در محله قبا روز جمعه بهسوی مدینه حرکت کرد و بر قبله بنیسالم بن عوف وارد شد و در آنجا در مکانی شکل مسجد ایجاد کرد و در آن با جماعت مسلمین اولین نماز جمعه را برپا نمود که پس از آن در همین مکان مسجدی ساختند به نام «مسجد الجمعه» که هماکنون در مدینه وجود دارد.
این مفسر قرآنکریم در رابطه با سیره پیامبر اعظم(ص) در نماز جمعه، گفت: سیره پیامبراکرم(ص) در اقامه نماز جمعه این بوده است که آن حضرت قبل از نماز جمعه غسل میکردند و بوی خوش استعمال میکردند و خود را معطر مینمودند و بهترین لباسها را میپوشیدند و عمامهای بر سر میگذاشتند، آنگاه در حالیکه ذکر میگفتند وارد مصلی میشدند و برای مردم ایستاده خطبه میخواندند.
وی با بیان اینکه خطبه پیامبراکرم(ص) مشتمل بر چهار نکته مهم بود اول: حمد و ثنای الهی، دوم: شهادتین و درود بر پیامبر، سوم: موعظه دستور به تقوا و بیان مسائل و موضوعات عبادی و سیاسی لازم و تعیین وظایف مسلمین، چهارم: قرائت سورهای از قرآن، ادامه داد: در سیره آن حضرت آمده است که نماز جمعه و دو خطبه آن را بهگونه میانه و معتدل(نه طولانی و نه کوتاه) اقامه میفرمودند کمااینکه در بعضی از نقلها امده است که ان حضرت خطبهها را کوتاه میخواند.
اهمیت نماز جمعه
آیتالله میرعمادی در رابطه با اهمیت نماز جمعه در سیره نبوی، گفت: درباره اهمیت و نقش نماز جمعه مطالب فراوانی در رفتار و گفتار پیامبراعظم(ص) هست از جمله اینکه امام محمدباقر(ع) در حدیثی فرموده است: «به خدا سوگند به من خبر رسیده است که اصحاب پیامبر از روز پنجشنبه برای انجام مراسم جمعه آماده میشدند، زیرا جمعه برای مسلمانان فرصتی کوتاه و مغتنم است(کافی، ج 3، ص 415 و وسایلالشیعه، ج 7، ص 229).
وی افزود: در روایت دیگر پیامبراکرم(ص) فرموده است: «هرکس روز جمعه غسل کند، مسواک بزند و از عطری که دارد استعمال بکند و بهترین جامهاش را بپوشد و سپس از خانه بیرون بیاید تا به مصلی نماز جمعه برسد و سپس خطبهها را گوش دهد، این عمل او کفاره گناهان است که در فاصله میان آن جمعه تا جمعه قبل از وی سرزده است.(مستدرک الوسائل، ج 6، ص 23)
امام جمعه خرمآباد با بیان اینکه شرکت در نمازجمعه بهقدری پُراهمیت است که طبق روایات، کارفرمایان در جامعه اسلامی وظیفه دارند هنگام برپایی نماز جمعه، کارگران را برای شرکت در نمازجمعه آزاد بگذارند، اضافه کرد: رسول خدا(ص) فرمود: «اگر کسی کارگری را برای کار در روز جمعه اجیر کند نباید او را از شرکت در نماز جمعه باز دارد که اگر چنین کند گناهکار است و اگر مانع وی نشد و به او اجازه شرکت در نماز جمعه را داد هر دو در نماز شریکاند».
آیتالله میرعمادی گفت: نهتنها کارگران بلکه حتی در منابع روایی امده است که زمامدار مسلمین باید دستور دهد، زندانیان بدهکار را برای نماز جمعه و نماز عید بیاورند سپس به محل خودشان برگردانند کمااینکه از سوی دیگر، در روایات تارکین نماز جمعه بهشدت توبیخ و مذمت شدهاند تا جاییکه آمده است.«کسیکه سه جمعه پشت سر هم بدون عذر در نماز جمعه شرکت نکند خداوند بر قلب او مُهر میزند» و در حدیث دیگر آمده است که: «نام وی در شمار منافقان ثبت میشود».(مستدرک الوسائل، ج 6، ص 9)
انتهای پیام