به گزارش ایکنا از قم، در مکتب اسلام و در کلام معصومین بهویژه پیامبر اعظم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) مقوله کارآفرینی و کسب درآمد حلال بخش مهمی از زندگی آدمی را به خود اختصاص داده است؛ از منظر اسلام، کارآفرین، فردی تلاشگر است که با اتکاء به نفس خود و توکل بر خدا از حداکثر توانایی جسمی و تخصصی خود در راه کسب حلال برای خود و اطرافیان استفاده کرده است.
پیامبر گرامی اسلام(ص) با چوپانی و یا با مال و سرمایه حضرت خدیجه(س) تجارت میکرد و حضرت موسی(ع) و حضرت ابراهیم(ع) نیز گوسفندچرانی میکردند؛ حضرت ادریس(ع) خیاط بودند و امیرالمؤمنین(ع) در زمینه کار و اشتغال از هرکس متواضعتر بود و در طول عمر خویش علاوه بر رسالت امامت به کار زراعت و باغبانی مشغول بود. در اسلام و در سیره پیامبران اشتغالزایی از راه کسب روزی حلال جایگاه ویژهای دارد و هر مالی که انسان از راه حرام کسب کند گناه بزرگی است و دارای عقوبتهای دنیوی و اخروی از جمله اینکه مال حرام برکت را از مال میبرد و باعث قساوت قلب میشود.
در دو سه سال اخیر در مطبهای دندانپزشکی مشاهده میشود که علاوه بر فتوگرافی تخصصی، با دوربینهای دیجیتالی از چهره بیماران نیز عکسبرداری میکنند و بیماران باید علاوه بر پرداخت هزینههای سرسامآور دندانپزشکی، هزینههای دیگری نیز برای فتوگرافی دندانپزشکی پرداخت کنند. این فتوگرافی به اذعان بسیاری از متخصصان امر هیچ تأثیری در فرایند درمان ندارد و غالباً هم بدون رضایت بیمار انجام میشود از این رو ممکن است درآمد به دست آمده از این طریق، شبههناک و یا حرام باشد.
اعمال سلیقه با پول مردم
محمود پرهام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتوگو با ایکنا، گفت: فتوگرافی دندانپزشکی برای بیماران از اصول خاصی پیروی نمیکند و به سلیقه و نظر و تشخیص پزشک بستگی دارد و در نهایت با توافق طرفین فتوگرافی صورت میگیرد و اگر بیمار نمیخواهد از چهرهاش عکس بگیرند میتواند رضایت ندهد.
وی اظهار کرد: زمانی که بیمار برای عمل زیبایی به مطب دندانپزشکی مراجعه میکند باید از چهره او قبل از عمل و بعد از عمل عکسبرداری انجام شود تا با مقایسه عکسها بتواند روند بهبودی و تغییر در صورت خود را تشخیص دهد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: سال گذشته در نظام پزشکی شکایتهای بسیاری از بیماران داشتیم که از چهره خود بعد از عمل راضی نبودند و متوجه تغییر در صورت خود نمیشدند و دندان پزشکان به دلیل نداشتن سند و مدرک از چهره افراد نمیتوانستند در دادگاه از حقوق خود دفاع کنند.
البته این سخنان در حالی بیان میشود که عمده عملهای دندانپزشکی چندان در زیبایی فرد اثرگذار نیستند البته عملهایی مانند جراحی فک، تأثیر مستقیمی در زیبایی فرد دارد.
پرهام با بیان این که عدم رضایت بیمار از فتوگرافی دندانپزشکی از حقوق طبیعی او به شمار میرود، افزود: بیمار میتواند با فتوگرافی و پرداخت هزینه آن موافقت نکند اما باید فرم رضایت در اختیار او قرار دهند تا با رضایت خود اجازه عکسبرداری ندهد به این شرط که بعد از عمل حق هیچگونه اعتراض و شکایتی از چهره و عمل خود را نداشته باشد.
پرهام تصریح کرد: در بیمارستانها برای عمل درمانی و اورژانس فرم رضایتنامه به بیمار میدهند تا امضا کند اما فرم رضایتنامه برای عملهای زیبایی دندانپزشکی در اختیار بیماران قرار نمیدهند، در شرایطی که فوتوگرافی از چهره باید با رضایت مکتوب بیمار صورت بگیرد و دندانپزشک نمیتواند بیمار را الزام به پرداخت هزینه عکسبرداری کند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: فتوگرافی ممکن است در روند بهبودی بیمار تأثیر داشته باشد و شاید دلیل اصلی این که پزشکان، عکسبرداری از چهره بیمار را انجام میدهند این است که باید نقشه درمانی از چهره فرد داشته باشند تا بتوانند بر اساس نقشه تشخیص بدهند که چه عملی باید انجام شود.
پرهام در پایان گفت: نظام پزشکی باید از انجمن جراحان دندانپزشک در مورد فتوگرافی در عملهای زیبایی دندانپزشکی توضیح بخواهد که آیا فتوگرافی در روند درمان بیمار تأثیر دارد یا خیر.
عکسبرداری در مطب نباید انجام شود
همچنین عادلی، رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم در ادامه گفت: عمل فتوگرافی را برای مقایسه قبل و بعد از عمل بیمار انجام میدهند و البته اطلاعات من در این زمینه محدود است اما احتمال میدهم که علاوه بر عکسبرداری تخصصی، فتوگرافی با دوربینهای دیجتیالی نیز در روند بهبودی بیمار تأثیر داشته باشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم ادامه داد: عکسبرداری در مطب نباید انجام شود و عکاس باید از صنف عکاسان مجوز فعالیت در مطبهای دندانپزشکی را دارا باشد لذا بدون مجوز حق انجام کار در مطب دندانپزشکی را ندارد.
عادلی افزود: اگر بیماری برای فتوگرافی رضایت نداشته باشد میتواند به سازمان نظام پزشکی استان مراجعه کرده و شکایت کند تا ما این موضوع را بررسی کنیم اما تاکنون شکایتی از طرف بیماران نبوده است.
حال جای این پرسش وجود دارد که آیا تحمیل هزینههای اضافی و بعضا غیرضروری بر بیمارانی که غالبا در تامین هزینههای سنگین دندانپزشکی کمر خم کردهاند نمیتواند مصداق مال حرام و یا حداقل شبههناک باشد؟.
انتهای پیام