کرناچی؛ شهرکی فاقد کلاس قرآن
کد خبر: 3765774
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

کرناچی؛ شهرکی فاقد کلاس قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ فعال فرهنگی در کرمانشاه با اشاره به معضلات و فقر فرهنگی مناطق حاشیه‌ای در این استان اظهار کرد: شهرک حاشیه‌ای کرناچی با ۲۰ هزار نفر جمعیت حتی یک کلاس قرآن ندارد.

شهرک حاشیه‌ای کرناچی با 20 هزار نفر جمعیت کلاس قرآن ندارد

حجت‌الاسلام مهدی تیموری‌کیا، فعال فرهنگی در کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، گفت: بحث کلاس‌های قرآنی از جمله بحث‌هایی است که باید جدی‌تر گرفته شود و باید به لحاظ مادی و معنوی مورد حمایت قرار گیرد و اگر بخواهیم این بحث را به حیطه مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر کرمانشاه ببریم زمانی در این مناطق کلاس‌های قرآن اسم و رسمی داشتند و در بحث فعالیت‌های قرآنی بسیاری از قراء قرآن و بزرگان قرآنی استان از مناطق حاشیه‌ای به جایی رسیدند.
وی افزود: اما امروز به دلیل عدم توجه مسئولین به این مناطق در بحث برگزاری محافل قرآنی که از خیلی وقت پیش وجود داشت این محافل جمع شده‌اند. سابق در سطح شهر کرمانشاه در طول هفته هر روز یک محفل قرآنی در سطح شهر کرمانشاه وجود داشت و هرکسی که به هر محفل نزدیک‌تر بود در آن محافل شرکت می‌کردند اما دیگر خبری از محافل در سطح شهر نیست.
‌تیموری‌کیا اظهار کرد: اولین قدم برای فهم قرآن، خواندن آن است اما مسئولان می‌گویند قرآن برای خواندن نازل نشده بلکه برای فهم مطالب و محتوا و معارف آن است و ما می‌گوییم قدم اول برای فهم معارف قرآن برگزاری کلاس‌های قرآنی و خواندن صحیح قرآن است و باید جوانان از رحل‌نشینی قرآن شروع کنند تا به معارف آن دست یابند و با قرآن مأنوس شوند.
دور شدن از قرآن؛ دلیل اصلی بی‌فرهنگی در جامعه امروز
مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید در قدم اول فرهنگ قرآن را به کودکانمان منتقل کنیم و این فرهنگ قرآنی در کنار تلاوت قرآن انتقال پیدا می‌کند و ما می‌بینیم مقام معظم رهبری هر ماه یک محفل قرآنی برگزار می‌کنند آیا این محافل پیامی برای مسئولان نیست، امروز مسئولان در استان کرمانشاه چند محفل قرآن برگزار می‌کنند؟
مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از مشکلات جامعه قرآنی به ویژه قراء، افزود: برخی از قراء برای برگزاری کلاس‌های قرآنی در استان با مراجعه به مسئولان با مشکل مواجه هستند و اگر در این زمینه از آن‌ها کمک بخواهند متأسفانه با در بسته روبه‌رو خواهند شد.
‌تیموری‌کیا اظهار کرد: باید در این زمینه تصمیم کلانی اتخاذ شود چرا که دلیل اصلی بی‌فرهنگی در جامعه امروز ما دور شدن از قرآن است و اگر بخواهیم فرهنگ در جامعه جا بیافتد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
این فعال فرهنگی در شهر کرمانشاه تصریح کرد: مسئولان استان از امام جمعه، استاندار باید با برگزاری محافل ماهانه قرآن در سطح شهر با دعوت از اساتید قرآن در زمینه گسترش این فرهنگ بیش از پیش تلاش کنند.
وی گفت: باید مسئولان در این مسیر هزینه کنند به عنوان مثال در شهرک کرناچی چند کلاس قرآن وجود دارد که بتواند در مسیر آموزش جوانان و نوجوانان در مسیر فرهنگ قرآنی کمک کند تا بتوانند معارف قرآنی را انتقال دهند.
هزینه برای کار فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای
‌تیموری‌کیا افزود: امروز حتی تمام کلاس‌های خودجوش برداشته شده چون توانی برای اداره این کلاس‌ها نیست اما متأسفانه می‌بینیم پول‌های بسیاری خرج می‌شود برای جمع کردن بی‌فرهنگی و آسیب‎‌‌های اجتماعی که اگر این پول‌ها در مسیر گسترش فرهنگ قرآنی هزینه شود بسیاری از آسیب‌ها در جامعه رخت برمی‌بندد.
این فعال فرهنگی در شهر کرمانشاه اظهار کرد: راه نجات قرآن است چرا که قرآن برای هدایت است پس چرا مسئولین ما به قرآن توجهی ندارند. اصل را ویران کرده‌ایم و به فرع چسبیده‌ایم و از فرهنگ قرآن دور شده‌ایم، چگونه می‌خواهیم برای جوانان الگوسازی کنیم.
وی تصریح کرد: شهرک حاشیه‌ای کرناچی با 20 هزار نفر جمعیت کلاس قرآنی ندارد و بی‌فرهنگی در این مناطق موج می‌زند و باید در این مناطق برای کار فرهنگی هزینه کنیم.
‌تیموری‌کیا در پایان تأکید کرد: قرآن معجزه خداست و عقل می‌گوید آنچه که خالق گفت به آن توجه کنید بر این مبنا باید زندگی برمبنای قرآن باشد و برطبق آن باید عمل کنیم.
انتهای پیام

captcha