«نشان دهخدا» شایسته‌های خود را شناخت
کد خبر: 3765851
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰

«نشان دهخدا» شایسته‌های خود را شناخت

گروه ادب ــ چهارمین دوره کتاب سال اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور ویژه علوم انسانی و اهدای «نشان دهخدا» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اهدای نشان دهخدا ظهر امروز ۲۹ آبان‌ماه در تالار جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی فرهنگی و دبیر علمی این جشنواره در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت برای درگذشت مدیران سازمان تأمین اجتماعی گفت: 933 اثر جمع‌آوری و 577 اثر حائز شرایط جشنواره شدند و 62 اثر طی ۳ دوره داوری به مرحله نهایی رسیده و سه اثر نهایتا در حوزه ادبیات، روانشناسی و مدیریت برگزیده و 13 اثر نیز شایسته تقدیر شدند.
وی افزود: امسال نیز یک جایزه قلم برتر را داریم که از سال گذشته آن را آغاز کرده و به یکی از اساتید علوم انسانی اهدا می‌شود. امسال کتاب نقد جشنواره دهخدا نیز منتشر شد.
در ادامه، منصور لاریجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه ۵ علم وجود دارند، گفت: نخست علم مسموع یعنی علم بیرونی است که از راه گوش به وجود می‌آید و دیگری علم مطبوع است که از طریق علایق انسان به وجود آمده و اگر این علم نباشد، علم مسموع نیز وجود نخواهد داشت.
لاریجانی بیان کرد: علم دیگر علم عندالله است و اهل بیت ذیل آیه ۷ آل عمران روایات زیادی فرموده و تأکید دارند که تمامی علوم در نزد خداوند است. دیگری نیز علم لدنی است که از راه علم عندالله حاصل می‌شود.
وی یادآور شد: علم دیگر علمی است که از آن به علم «مکنون» یاد می‌شود که نزد اهل بیت(ع) است، شیخ اشراق فرمود حکمت ایرانی قابلیت جذب علم مکنون را داشته و به این دلیل حکمت علوی شکل گرفته است.
وی یادآور شد: ما این پنج علم را داریم و اگر مسئولان جمهوری اسلامی بخواهند در همه زمینه‌ها موفق باشیم، باید در این پنج علم سرمایه‌گذاری کنیم.
در ادامه، احمد مسجدجامعی نیز با بیان اینکه باید در این جشنواره موضوعات جدیدی اضافه کنیم، اظهار کرد: حلقه مفقوده‌ای بین علوم انسانی وجود دارد و آن این است که باید در جهت کاهش آلام انسانی باشد؛ مانند کاری که مرحوم قانعی‌راد در حوزه بحران آب انجام داد.
وی با اشاره به آثار و کتب ارسالی به این جشنواره عنوان کرد: چیزی حدود هزار عنوان به این جشنواره ارسال شده و اگر آمار خانه کتاب مبنی بر انتشار 84 هزار کتاب را در سال در نظر بگیریم، از هر هزار کتاب، یکی به این جشنواره ارسال شده است.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه نسبت ناشرها و کتابفروشی‌ها در کشور وضعیت خوبی ندارد، گفت: حدود 15 هزار ناشر داریم و این در حالی است که تعداد کتابفروشی‌ها از آنها کمتر است. اما در همه دنیا این نسبت برعکس است.
مسجدجامعی با بیان اینکه از ظرفیت‌ها استفاده درستی نمی‌شود، تصریح کرد: ما حدود 27 خبرگزاری داریم، اما جریان‌سازی خبری در جهان نداریم، در حالی که ترکیه تنها دو خبرگزاری داشته، اما جریان خبری شدیدی را درباره قضیه خاشقچی در دنیا به وجود آورد، ولی ما از ظرفیت خود استفاده نمی‌کنیم.
وی افزود: خوشبختانه این جشنواره تثبیت شده، اما باید ارزش‌های جدیدی را به آن اضافه کنیم.
در ادامه نیز نشان دهخدا در دوره چهارم در حوزه ادبیات به حسن جوادی، عضو هیئت علمی دانشگاه جورج واشنگتن برای کتاب «تأثیر ادبیات فارسی بر ادبیات انگلیسی» انتشارات سمت تعلق گرفت.
همچنین نشان دهخدا در حوزه مدیریت نیز به کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت» نوشته علی‌اصغر پورعزت، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و یعقوب سیدرضائی تعلق گرفت. علاوه بر این،‌ کتاب «نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی» نوشته عباس بازرگان هرندی و مقصود فراستخواه نشان دهخدا در حوزه روانشناسی را به دست آورد.
«ادبیات داستانی قدیم عربی» نوشته خلیل پروینی و هومن ناظمیان، «تاریخ تحولات ساسانیان» نوشته شهرام جلیلیان، «دولت مطلقه نوگرا در ایران» نوشته علی رجبلو، «ره افسانه زدند» نوشته آرمین امیر، «فقه و حکمرانی حزبی»، نوشته داوود فیرحی، کتاب الکترونیکی «توسعه و کاربرد» از فاطمه فهیم نیا و سپیده فهیمی فر، «پوشاک در دوره قاجار» از سهیلا شهشهایی، «نخستین اندیشه‌های حدیثی شیعه» تألیف سیدمحمد هادی گرامی، «معیارپذیری تفسیر قرآن، رهیافت ها و چالش‌ها» از علی فتحی، ماهیت معرفت عرفانی از مسعود اسماعیلی، «مبانی کلامی اصول فقه امامیه؛ مکتب شیخ مفید» نوشته حسن بیرشک، «انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ها و پیامدها» از منوچهر محمدی و «نهج البلاغه» از اسماعیل منصوری لاریجانی در این جشنواره شایسته تقدیر شدند.
احمد سمیعی گیلانی پدر ویرایش ایران نیز قلم برتر این دوره از جشنواره را به دست آورد.
انتهای پیام

captcha