جهاددانشگاهی و نهاد مقام‌ معظم‌ رهبری؛ دو مولود مبارک انقلاب
کد خبر: 3765949
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰

جهاددانشگاهی و نهاد مقام‌ معظم‌ رهبری؛ دو مولود مبارک انقلاب

گروه فرهنگی - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی گفت: همواره ارتباط نهاد با جهاد‌‌دانشگاهی تنگاتنگ بوده است، جهاد و نهاد دو مولود مبارک انقلاب هستند که اهداف انقلاب را پیش می‌برند و پراکنده‌کاری باعث می‌شود که ما به نتیجه نرسیم یا دیرتر به نتیجه دلخواه دست یابیم که اگر امکانات مجموعه‌ها در کنار هم قرار گیرند و هم‌افزایی انجام شود کارها به سامان می‌رسد.

جهاددانشگاهی و نهاد مقام‌معظم‌رهبری؛ دو مولود مبارک انقلاب/ ایکنا و ایسنا قابلیت فرهنگ‌سازی دارند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی، روز گذشته، 29 آبان‌ماه در دیدار با مسعود شهرجردی، سرپرست جها‌ددانشگاهی استان و معاونین جهاد، گفت: همواره ارتباط نهاد با جهاد‌‌دانشگاهی تنگاتنگ بوده است، جهاد و نهاد دو مولود مبارک انقلاب هستند که اهداف انقلاب را پیش می‌برند و پراکنده‌کاری باعث می‌شود که ما به نتیجه نرسیم یا دیرتر به نتیجه دلخواه دست یابیم که اگر امکانات مجموعه‌ها در کنار هم قرار گیرند و هم‌افزایی انجام شود کارها به سامان می‌رسد.
وی با بیان اینکه خودیت و منیّت اخلاقی در زندگی و کار آفت است، اظهار کرد: وقتی نام نهادی جهاد گذارده می‌شود یعنی از همه اخلاق‌های ناپسند رهاست و برای رسیدن به مقاصد باید منعطف باشیم، امروز به دلیل بروز قابلیت‌ها و انعطاف‌ها توانستیم در برابر دشمنان بایستیم، بی‌شک اگر دستگاه‌ها درگیر بروکراسی نشوند می‌توانند موفق عمل کنند ولی بروکراسی دامی از دام‌های دشمن است که قصد دارد ما دائما مستعمره علمی غرب باشیم.

واقع‌گرایی؛ مشخصه جهاددانشگاهی
ایمانی‌مقدم اظهار کرد: دشمنان پیگیر هستند ما طبق ژرنال‌های آنان فکر کرده، بنویسیم و پیش برویم که عدم درگیری بروکراسی رمز موفقیت جهاد‌دانشگاهی در عرصه‌های مختلف است، واقع‌گرایی از دیگر شاخصه‌های جهاد‌دانشگاهی است که جهاد طبق نیازهای واقعی موضوع را تشخیص داده و کار کرده است و با توجه به فصل مشترک بین جهاد و نهاد می‌توانیم در عرصه فرهنگ قدم برداریم.

عرصه فرهنگ؛ بنیاد تحول و اعتقاد
وی بیان کرد: بنده اعتقاد دارم عرصه فرهنگ بنیاد تحول و اعتقاد در عرصه‌های مختلف است، مشکلات در عرصه اقتصادی به مشکلات در عرصه فرهنگی باز می‌گردد، عدم داشتن فرهنگ مصرف و تولید درست باعث شده در حوزه اقتصاد با مشکل مواجه باشیم. در مدارس کودکان را مهارت‌محور تربیت نمی‌کنند و همواره دنبال کار آماده‌اند، برنامه آموزشی باید به سمت مهارت‌آفرینی هدایت شود.

جهاددانشگاهی و نهاد مقام‌معظم‌رهبری؛ دو مولود مبارک انقلاب/ ایکنا و ایسنا قابلیت فرهنگ‌سازی دارند

مشکل اصلی ما فرهنگ است
حجت‌الاسلام ایمانی‌مقدم ادامه داد: مشکل اصلی ما فرهنگ است، اقتصاد مقاومتی جامعه را به سمت تعالی هدایت می‌کند، اینکه در روزهای سخت گرانی مردم برای خرید هجوم می‌آورند ذلت فرهنگی است، بروز این رفتارها در جامعه بیان‌گر این است که باید در حوزه فرهنگ اقدامات جدی‌تر و بزرگ‌تر صورت گیرد و برای مباحث فرهنگی باید خارج از بروکراسی‌های اداری فکری کرده و راهکار ارائه دهیم که با برگزاری مناظرات، کرسی‌ها و نمایشگاه می‌توان آسیب‌های اجتماعی که برگرفته شده از فرهنگ است را کاهش داد.

لزوم اولویت‌بندی کارهای فرهنگی
این مقام مسئول بیان کرد: برخی از کشورها آسیب‌های اجتماعی ندارند یا خیلی کم دارند، آنان منحنی تحت عنوان «منحنی J» را برای خود ترسیم کرده و مطابق با این منحنی توقع دارند آنان با مطرح کردن ایم منحنی مرز بین واقعیت و توقع را برای خود ترسیم کرده و به همان اندازه سطح انتظارات خود را پایین می‌آورند که ما شاهد هستیم در روستاها به دلیل پایین بودن سطح توقعات با آسیب‌های کمتری مواجه هستیم.
وی بر لزوم اولویت‌بندی کارهای فرهنگی تأکید کرد و افزود: برای نهادینه شدن فرهنگ باید هم‌فکری کرده و جلسات مستمر برگزار کرد که شورای هماهنگی معاونین، قانون جلسه شورای فرهنگی دانشگاه‌های استان را تعریف کرده است ولی متأسفانه انجام نمی‌شود لذا بهتر است این جلسات با حضور معاونین نیز برگزار شود.

ایکنا و ایسنا قابلیت فرهنگ‌سازی دارند
حجت‌الاسلام ایمانی‌مقدم ادامه داد: خبرگزاری‌های تحت اختیار جهاد‌دانشگاهی پتانسیل خوبی برای نهاد است، چراکه خبرگزاری ضمن انعکاس اخبار قابلیت تبلیغ و فرهنگ‌سازی هم دارد و می‌تواند به عنوان تریبون تبلیغ مورد استفاده قرار گیرد که بهتر است در مورد فرهنگ با بهره‌برداری از خبرگزاری‌ها مصداقی‌تر کار شود.

رویکرد اجتماعی دانشگاه باید تقویت شود
وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در بدنه جامعه باشند، برخی از دانشگاه‌ها چند کیلومتر با فضای شهری فاصله دارند، برخی از دانشگاه‌ها همچون هاروارد حتی دیوار نداشته و خود را از جامعه جدا نمی‌دانند چراکه دانشجویان باید ناظر بر درد جامعه باشند، اگر دور باشند در مورد مشکلات مردم فکر نکرده و راهکار نیز ارائه نمی‌دهند. رویکرد اجتماعی دانشگاه باید تقویت شود و یکی از راهکارهای اجتماعی شدن دانشگاه‌ها تشکیل هیئات است، باید دنبال راهکارهای دیگر هم باشیم زیرا اگر دانشجو اجتماعی شد پژوهش‌ها نیاز‌محور می‌شود.

تلاش نهاد جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی
ایمانی‌مقدم بیان کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های مهم نهاد است که 30 دانشجو در این راه ما را همراهی می‌کنند، ما مجموعه دانشگاهیان را با جهاد‌دانشگاهی ارتباط می‌دهیم تا کار قوی‌تر پیش رود. یکی دیگر از اولویت‌های نهاد مسجد‌محوری است، قرار براین است کانون فعالیت مساجد دانشگاه فعال شوند، مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی آماده است تا مباحث را بررسی و پیگیری کند. مساجد دانشگاه‌ها مکان خوبی برای ترویج مشاغل خانگی و کارآفرینی است، هدایت فعالیت مساجد در این حوزه بر رونق این اماکن مقدس می‌افزاید. امام جماعت مساجد نیز با کمک دانشجویان و اساتید آسیب‌های اجتماعی را متذکر شده و سعی در جلوگیری این آسیب‌ها دارند.

سند دانشگاه اسلامی مغفول مانده است
وی در پایان با بیان اینکه بهتر است جهاددانشگاهی برنامه‌های عملیاتی خود را هرچه زودتر انجام دهد، اظهار کرد: سند دانشگاه اسلامی بسیار مهم و متأسفانه سند مغفولی است، بهترین محققان حوزه مذهبی و علمی راهکارهای عملی خود را در این راستا اعلام کردند باید این سند در قالب سند گفتمان در دانشگاه‌ها مطرح شود. حتی گفتمان‌هایی ویژه اساتید انجام شده است و کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه اراک و آزاد اسلامی عملیاتی شده که برای کاهش آسیب‌ها و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها فکر شده و باید پیشنهادات اعمال شود.
انتهای پیام

captcha