دفاع مقدس یکی از مظاهر عینی تقریب مذاهب
کد خبر: 3766050
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
یک کارگردان تشریح کرد:

دفاع مقدس یکی از مظاهر عینی تقریب مذاهب

گروه هنر ــ عطاءالله سلمانیان، بازیگر سینما و تلویزیون گفت: دفاع مقدس به عنوان یکی از موضوعات تقریبی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که می‌توان با پرداخت زیبا به آن آثار فراوانی در سینمای ایران تولید کرد.

«مردان انجلس» و «یوسف پیامبر» آثاری با محوریت تقریب مذاهب بودند

عطاءالله سلمانیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره ظرفیت‌های سینمای ایران در جهت تقریب ادیان اظهار کرد: سینما در جهان امروز مهمترین رسانه‌ای است که به واسطه آن می‌توان اندیشه‌های دینی را تبلیغ کرد، به همین جهت بسیاری از کشور‌های صاحب سینما از این ابزار استفاده می‌کنند تا بتوانند مفاهیم موردنظرشان را در این قالب ارائه دهند. در این زمینه هالیوود پیشرو است زیرا هرساله آثار فراوانی با محوریت موضوعات دینی تولید می‌‌کند، البته باید بررسی کرد که این مفاهیم چقدر به آموزه‌های الهی نزدیک هستند.
وی افزود: در هالیوود اخیراً نوعی سیاست‌گذاری انحرافی باب شده است، برای مثال ادیان جعلی را به نوعی با ادیان ابراهیمی پیوند می‌زنند. این اتفاق در ظاهر شکلی انسان دوستانه دارد که با شعار تقریب ادیان انجام می‌شود، اما در حقیقت به دنبال دور کردن اذهان از آموزه‌های الهی صورت می‌گیرد. در فیلم‌های سینمای غرب یک نکته به صورت ویژه مورد توجه است آن‌هم این‌که هر اندیشه‌ای در جایگاه خود حقیقتی را بیان می‌کند و در جهان هیچ چیز باطلی وجود ندارد و این سیاستی است که با جدیت در سینمای غرب دنبال می‌شود.
کارگردان فیلم «پرنده‌باز» تأکید کرد: در کنار این آسیب جدی، رویکرد منفی دیگری نیز وجود دارد که به تماشاگر القا می‌‌کنند که تنها این نوع نگرش صادق است و هرچیزی غیر از این تفکر درست نیست و البته در برخی موارد جریانات اعتراضی هم در پی این تفکرات ایجاد می‌شود مثلاً پس از ساخت فیلم «مصائب مسیح»  بسیاری از یهودیان جهان به آن اعتراض کردند.
بازیگر فیلم «گذرگاه» متذکر شد: ممکن است این سؤال در ذهن متبادر شود که آیا می‌توان حقیقت را به بهانه ناراحتی عده‌ای کتمان کرد؟ قطعاً پاسخ به این پرسش منفی است اما می‌توان از دریچه‌ای به موضوع نگاه کرد که برای عده‌ای حساسیت ایجاد نکند. در این زمینه می‌توان به فیلم «الرساله» ساخت مصطفی عقاد اشاره کرد در سکانسی از فیلم جعفر ابی طالب(ع) به نجاشی می‌گوید، خداوند پیشتر نیز با پیامبران سخن گفته، پس چرا باید حالا تعجب کنید که با محمد(ص) حرف زده است. یا در بخش دیگری وقتی آیاتی درباره حضرت عیسی(ع) می‌خواند به حدی احترام‌آمیز است که مسیحیان نیز جذب این نوع نگرش و تفکر تازه می‌شوند. این رویکرد اتفاق بسیار خوبی است که در یک فیلم سینمایی رخ داده و باز هم می‌تواند تکرار شود.
سلمانیان در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان فیلم‌هایی در جهت تقریب مذاهب ساخت گفت: به نظر می‌رسد قصه‌های معاصر ظرفیت بیشتری برای کار‌های دینی دارند، برای مثال سینمای دفاع مقدس در این زمینه ظرفیت خوبی دارد و در بسیاری موارد به سادگی می‌توان نشان داد که پیروان دیگر ادیان مذاهب نیز در امر دفاع از وطن مشارکت فعالی داشتند و این نوع نگرش می‌تواند اتفاقات زیبایی را در این زمینه ایجاد کند.
وی با بیان این‌که در جهان امروز فضای مجازی این امکان را فراهم آورده تا هر انسانی بتواند یک رسانه باشد تأکید کرد: در روزگار کنونی دولت‌ها تنها صاحبان رسانه نیستند، بلکه هر فردی با داشتن یک گوشی تلفن همراه و یک شبکه اجتماعی می‌تواند صاحب رسانه شود، در چنین شرایطی اگر با واکنش‌های سوگیرانه و جهت‌دار با مخاطبان مواجه شویم قطعاً ضد تبلیغ رخ خواهد دارد زیرا جذب مخاطب در حقیقت به معنای تبلیغ اندیشه است. انتظار می‌رود تبلیغات صحیح در قالب سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی به خوبی رخ دهد. برای مثال وقتی سریال «مردان آنجلس» ساخته شد بسیاری از مسیحیان از مجموعه استقبال کردند و حتی این کار به پاپ نیز هدیه داده شد. این اتفاق در سریال «یوسف پیامبر (ع)» نیز رخ داد واین ظرفیت در بسیاری از موضوعات وجود دارد.
وی تصریح کرد: چند سالی است که متنی را در آماده کرده‌ام که اتفاقاً با محوریت تقریب ادیان نگاشته شده است و به نوعی تبلیغ اسلامی نیز محسوب می‌شود.  قهرمان این اثر یک بودایی است که به ایران سفر می‌کند و اتفاقاتی را تجربه می‌کند که او را به تفکر وا می‌دارد که نوع دیگری از نگرش برای رسیدن به خدا وجود دارد البته این مطلب بسیار ظریف بیان شده زیرا همانطور که اشاره کردیم نوع نگاه در واکنش‌های افراد به شدت تأثیر دارد اما متأسفانه هنوز سرمایه‌گذاری در این زمینه انتخاب نشده است.
بازیگر فیلم «بلمی به سوی ساحل» در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر این‌که آیا نهاد‌های دولتی قادر نیستند حمایت کننده کار‌هایی باشند که در آن‌ها آموزه‌های دینی تبلیغ می‌شود؟ گفت: این اتفاق می‌تواند رخ دهد، اما متأسفانه ما بیشتر مواقع حمایت‌هایمان از تولیدات ارزشی در حد حرف است، وگرنه می‌شود سینما را می‌توان به محلی برای اشاعه مفاهیم ارزشی تبدیل کرد، نه اینکه از سینما به عنوان ابزاری در جهت افول فرهنگی به‌کار گرفت.
 
انتهای پیام
captcha