ابعاد وحدت‌‌آفرین مسئله فلسطین و قدس در جهان اسلام
کد خبر: 3766089
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مجتبی رحماندوست مطرح کرد:

ابعاد وحدت‌‌آفرین مسئله فلسطین و قدس در جهان اسلام

گروه سیاسی ــ دبیرکل پیشین جمعیت دفاع از ملت فلسطین، اخراج فلسطینیان از خانه و سرزمین مادری، مقبولیت مسجدالاقصی در نگاه ادیان بزرگ الهی و زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی از سوی امریکا و اسرائیل را سه ظرفیت مهم مسئله فلسطین برای تبدیل شدن به محور وحدت در جهان اسلام و فراتر از آن در میان جهانیان خواند.

مجتبی رحماندوست، دبیرکل پیشین جمعیت دفاع از ملت فلسطین و نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ظرفیت فلسطین و قدس برای محوریت وحدت اسلامی به ویژه با توجه به جریان عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی و انتقال سفارت امریکا به قدس گفت: هر چه محور وحدت، از قابلیت بیشتری برای پذیرش عمومی برخوردار باشد و اکثریت آن را به عنوان نقطه کانونی وحدت قبول کنند از ظرفیت بالاتری بهره‌مند می‌شود.

ظرفیت مقبولیت مسجدالاقصی در نگاه ادیان الهی برای دستیابی به وحدت

وی افزود: مسئله فلسطین و قدس دارای یک سری ظرفیت‌های درونی است که خودبخود از سوی اکثریت جهان اسلام به عنوان محور وحدت مورد قبول واقع می‌شود. امروز افکار عمومی در سراسر دنیا و به ویژه جهان اسلام بر این باورند که فلسطینی‌ها توسط اسرائیلی‌ها از خانه‌ و سرزمین خودشان آواره شده‌اند و اولین خواست آنها بازگشت به خانه است و شعار جمعه‌های بازگشت «العوده» یا بازگشت به خانه است و این یک شعار دنیاپسند است.

رحماندوست قابلیت دوم مسئله فلسطین برای قرار گرفتن در محور وحدت را بیت‌المقدس و مسجدالاقصی خواند و گفت: قدس و مسجد‌الاقصی یک فرهنگ عمومی مشترک میان سه دین بزرگ الهی است و اصلا برخلاف نگاه سیاسی که صهیونیست‌ها به این مکان دارند به هیچ وجه چنین ظرفیتی ندارد و مکانی بوده که پیامبر اکرم(ص) در معراج پا به آنجا گذاشته و بعد حرکت خود به سمت پروردگار را آغاز کرده است.

دبیرکل پیشین جمعیت دفاع از ملت فلسطین یادآور شد: تا پیش از اینکه مکه به قبله مسلمانان تبدیل شود قبله پیامبر(ص) و بقیه مسلمانان مسجدالاقصی بوده است. در واقع این مکان برای مسلمانان به عنوان قبله اول و محل آغاز معراج پیامبر(ص) و برای مسیحیان و یهودیان نیز مکان مقدسی محسوب می‌شود. حال وقتی موضوعی بین ادیان الهی مشترک است به طور طبیعی می‌تواند محور وحدت قرار بگیرد.

زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی در مسئله فلسطین، جهانیان را در تقابل با اسرائیل و امریکا قرار داده داست

وی ادامه داد: قوانین بین‌المللی سومین ظرفیت موجود در مسئله فلسطین به مثابه محور وحدت است. براساس این قوانین ابتدا قدس در اختیار اردن قرار گرفت که برای فلسطینیان باشد و در قراردادهای بعدی مانند اسلو، قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطینی‌ها به رسمیت شناخته شد. حال وقتی رژیم صهیونیستی و آمریکا این قانون بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند و اعلام می‌کنند قدس شرقی پایتخت اسرائیل است و ترامپ دستور انتقال سفارت امریکا را به قدس می‌دهد، جهانیان این کار را به عنوان مقابله با قوانین بین‌المللی تفسیر و تلقی می‌‌کنند و از این منظر فلسطین نه تنها در جهان اسلام بلکه در میان جهانیان معتقد به قوانین بین‌المللی نیز به محور وحدت در مقابل تجاوزگری صهیونیست‌ها تبدیل می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: با این تفاسیر فلسطین از ظرفیت بالایی برای وحدت جهان اسلام برخوردار است و به همین دلیل امام خمینی(ره) روز قدس را به عنوان محور وحدت مسلمین انتخاب کرد و نکته مهم این است که روز قدس تنها متعلق به مسلمانان نیست بلکه همه حق‌طلبان و آزادیخواهان را در بر می‌گیرد و از این منظر در شرایط فعلی شعار مناسبی برای کنفرانس بین‌المللی وحدت انتخاب شده است.

انتهای پیام

captcha