اهمیت مسجد در سیره نبوی
کد خبر: 3766134
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

اهمیت مسجد در سیره نبوی

گروه معارف ـ نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که در سیره نبوی مسجد، پایگاه مهم شعائر دینی و اصلی‎ترین مکان برای ترویج و نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی شناخته شده است، گفت: مسجد، پایگاه نشر معارف دینی، مکانی برای ذکر خدا و محل اجتماع مؤمنان و دین‌داران است.

اهمیت مسجد در سیره نبوی

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با اهمیت مسجد در سیره نبوی، گفت: در آموزه‌های نبوی به اقامه نماز در «مسجد» بسیار تاکید شده است، از همین‌رو از زمان آن بزرگوار، مسجد، پایگاه مهم شعائر دینی و اصلی‎ترین مکان برای ترویج و نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی شناخته شده است.
وی افزود: این مکان مقدس، به تعبیر لطیف رسول خدا(ص) «بازار آخرت» است؛ یعنی همان‌گونه که بازار، محل خرید و فروش کالاهای دنیوی است، مسجد هم محل کسب امور معنوی و نیز اسبابی است که رد سرای آخرت به‌کار می‎آید.بر هیمن اساس، زمانی‌که پیامبر(ص) به مدینه هجرت کرد در اولین اقدام به تاسیس مسجد پرداخت و زمینی را که شتر رسول خدا(ص) در آن‌جا زانو زده بود آن‌را به ده دینار خرید و به ساخت مسجد اقدام نمود و بدین‌سان پیامبراکرم(ص) در نخستین عمل مثبت خود پیش از هر کاری برای مسلمانان یک مرکز عمومی به نام مسجد احداث کرد و کارهای آموزشی، تربیتی، سیاسی، قضایی و اجتماعی را در این پایگاه دنبال کرد.آن‌گاه مسلمانان را به مسجد فراخواند و آنان را تشویق به آمدن مسجد و ساخت مساجد دیگر کرد.
آیت‌الله میرعمادی با hشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام با این مضمون که «مساجد بازاری از بازارهای آخرت‌اند، پذیرایی آن، آمرزش و ره‌آورد آن، بهشت است، گفت: سیره پیامبر گرامی اسلام چنان بود که به مسجد اهمیت فراوان می‎داد و همه مردم را به نماز و عبادت در آن و نیز نگه‌داشتن حرمت آن تشویق می‎کرد.
نماینده ولی‌فقیه د لرستان با بیان این‌که مسجد، پایگاه نشر معارف دینی، مکانی برای ذکر خدا و محل اجتماع مؤمنان و دین‌داران است، افزود: از همین روست که پیامبراعظم(ص) دستورهای اکیدی برای ساخت مسجد دارند تا از این مکان، آموزه‌های قرآنی و توحیدی، ترویج شود لذا در حدیثی فرمودند: «هر کس مسجدی بسازد؛ اگرچه به‌قدر آشیانه مرغ سنگ‌خواره باشد، خداوند برای او خانه‌ای در بهشت خواهد ساخت».
وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام همچنین در حدیثی فرموده است: «پنج نفر در گور خویش می‎آرمیدند و پاداش آنان هم‌چنان به کارنامه‌شان سرازیر است ... یکی‌از آن‌ها کسی است که برای خدا مسجدی بسازد».

توجه ویژه پیامبر(ص) به نظافت و روشنایی مسجد

این مفسر قرآن‌کریم به تاکیدات پیامبراعظم بر توجه ویژه به نظافت مسجد و روشنایی مسجد اشاره کرد و افزود: از همان روزگار رسول خدا(ص)، مؤمنان در سحرگاهان و شبان‌گاهان در مسجد حضور می‏یافتند و فریضه صبح ومغرب و عشاء را به‌جای می‎آوردند و این وقت‌ها، مصادف با تاریکی است.از این‌رو، تامین روشنایی فضای مسجد از کارهای بسیار ضروری بود و سفارش نبی مکرم اسلام این بود که: «هرکس در مسجدی از مساجد خدا چراغی بیفروزد تا زمانی‎که نوری از آن چراغ در مسجد هست، پیوسته فرشتگان و حاملان عرش، برای وی آمرزش می‎طلبند».
وی با بیان این‌که عبادت در فضای تمیز و خوشبو، برای هر عبادت‌کننده‌ای جذاب و روح‌انگیز است، اضافه کرد: مؤمنین باید در نظافت مسجد بکوشند و آن‌را از هرچه که دل‌آزار است، پاک نگه دارند کمااینکه رسول خدا(ص) در این رابطه فرموده است: «هرکس مسجدی را جارو کند، خداوند برای او پاداش آزاد کردن یک بنده را می‎نویسد و کسی‎که از مسجد به اندازه خاشاکی که به چشم می‎رود، بیرون ببرد خداوند وی را از رحمتش، دو چندان برخوردار می‎گرداند».
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: معطر کردن مسجد هم وظیفه دیگری است که رسول خدا(ص) به آن دستور داد و فرمود: «هر هفته، مسجدها را با بوی خوش، بخور دهید» کمااینکه اهتمام آن حضرت به خوش‌بویی فضای مسجد تا حدی بود که فرمود: «کسی‎که از خوردنی‎های بودار استفاده کند نباید به مسجد نزدیک شود» این در حالی‎است که امروزه هر کسی به هر طریقی ـ غیر از تجمل و اسراف ـ در نظافت و دل‌انگیز بودن فضای مسجد بکوشد بی‎تردید در مسیر سیره نبوی، گام نهاده است.
انتهای پیام

captcha