مربیان با رکود علمی و اساتید بازنشسته در دانشگاه آزاد جایی ندارند
کد خبر: 3766136
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
به گفته طهرانچی:

مربیان با رکود علمی و اساتید بازنشسته در دانشگاه آزاد جایی ندارند

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با اتخاذ روش‌هایی تلاش می‌کنیم در سال 1404 انتخاب اول محققان باشیم، گفت: از مربیانی که رکود علمی دارند و استادان بازنشسته استفاده نخواهیم کرد؛ امسال هزار نفر عضو هیئت علمی جدید و 100 جوان نخبه جذب می‌شوند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت پذیرفته شدگان رشته‌های علوم پزشکی، ارتقای هرم هیئت علمی، بهبود معیشت اعضای هیئت علمی و کارکنان، ارتقای کیفی آموزش و پژوهش و برنامه‌های آتی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

طهرانچی در این برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به تعامل مثبت دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: این دانشگاه در یک ماه گذشته با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تعامل بود و همکاری نزدیکی درباره مسائل پیش آمده در آزمون علوم پزشکی با این کمسیون داشت.

وی درباره چرایی ایجاد مشکل برای پذیرفته شدگان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس روال گذشته ثبت‌نام در این دانشگاه بر اساس اخذ شهریه است، بنابراین طی دو یا سه مرحله تکمیل ظرفیت، پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی کامل می‌شد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امسال شورای عالی سنجش و پذیرش اعلام کرده است تکمیل ظرفیت در دانشگاه‌ها را نخواهیم داشت و بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی باید به یک‌باره ظرفیت خود را تکمیل می‌کرد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در مرحله نخست ۳۰ درصد از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی کامل شد و برای مرحله دوم به صورت ذخیره در سه مرحله اعلام کردیم. در مرحله نخست با اعلام قبولی ۱۸ هزار نفر، تنها ۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند و با وجود اینکه ۴ و نیم برابر میزان دانشجویانی که لازم داشتیم، اعلام شد، اما ظرفیت تکمیل نشد.

طهرانچی گفت: اتفاقی که افتاد این بود که ۶۲ هزار نفر به صورت ذخیره در کل معرفی شدند که ۲۴ هزار نفر تمایل خود را به ثبت‌نام و ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کردند.

وی با اظهار تأسف از امضاء و ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی مدیر وقت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی که حاوی اشکالات و ایراداتی بود، خاطرنشان کرد: برخی واحد‌های دانشگاهی نیز به بخشنامه‌ای که دارای ضعف‌هایی بود، عمل نکردند و بیش از ظرفیت پذیرش ثبت‌نام و دانشگاه آزاد اسلامی را با مشکلات جدی مواجه کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر این اساس توقعی از سوی پذیرفته شدگان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد که امکان پاسخگویی به آن‌ها وجود نداشت، سال‌هاست در کشور کنکور برگزار می‌شود و مردم به آن اعتقاد دارند و در کنکور تراز و نمره دانشجو بسیار اهمیت دارد. به دنبال این بودیم که عدالت، انصاف و اعتبار کنکور خدشه دار نشود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خطا‌هایی که در تعدادی از واحد‌های دانشگاهی درباره ثبت‌نام غیرقانونی پذیرفته شدگان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، گفت: نتیجه این کار غیرقانونی، سازمان مرکزی دانشگاه را با جمعیت ۴ هزار و ۲۰۰ نفری که ثبت‌نام کرده بودند، اما حق ثبت‌نام نداشتند روبرو کرد.

وی ادامه داد: پذیرفته شدگان را در مراحل مختلف به روش‌های گوناگون پایش کردیم و در انتها دریافتیم ۵۹۹ نفر از مجموعه کسانی که ثبت‌نام کردند، دیگر امکان قبولی و پذیرش ندارند، در حالی که اصرار دارند با نمره پایین در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری ادامه تحصیل دهند که امکانش وجود ندارد.
 
عزل برخی از مدیران دانشگاه آزاد به دلیل ثبت‌نام غیرقانونی پذیرفته شدگان رشته‌های علوم پزشکی
طهرانچی به عزل برخی از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل ثبت‌نام غیرقانونی پذیرفته شدگان رشته‌های علوم پزشکی اشاره و تصریح کرد: در مرحله نخست تعدادی از مدیران عزل شدند و در مراحل بعدی مسیر‌های انضباطی و هیئت‌های تخلف به کار آن‌ها رسیدگی می‌کنند. در یکی دو مورد نیز به قوه قضائیه شکایت کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در طول مدتی که به وضعیت پذیرفته شدگان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می‌پرداختیم، به دنبال این بودیم که عدالت، انصاف و اعتبار کنکور خدشه‌دار نشود.

وی درباره ایجاد مشکل برای پذیرفته شدگانی که از ثبت‌نام در دانشگاه‌های دیگر به دلیل قبولی در دانشگاه آزاد اسلامی انصراف داده‌اند، گفت: در جلسه‌ای که دیروز با همکاران وزارتین علوم و بهداشت و همچنین کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی داشتیم، این موضوع حل شد و افرادی که انصراف دادند، می‌توانند دوباره ثبت‌نام کنند.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: همچنین با تعاملی که با سازمان نظام وظیفه کشور صورت گرفت، ثبت‌نام افراد به عنوان انصراف تلقی نمی‌شود.

هر سال باید تعدادی رشته را از کنکور خارج کنیم

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: به صراحت از سوی دانشگاه آزاد اسلامی از تمام پذیرفته شدگان رشته‌های علوم پزشکی که دچار مشکلاتی شدند، عذرخواهی می‌کنم، اگرچه در آن زمان بنده تازه عهده‌دار مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی شده بودم.

طهرانچی افزود: این مشکل از سوی مدیرانی به وجود آمد که علی‌رغم داشتن ۲۰ نفر ظرفیت، ۱۵۳ نفر را ثبت‌نام کردند و این خطای بسیار بزرگی بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره حذف کنکور گفت: روش فعلی از دیدگاه من روش التقاطی است. کنکور در حال حاضر یک فضیلت و امتیاز محسوب می‌شود. باید کنکور به یک‌باره یا کنکور مستمر را به عنوان یک نظام بپذیریم.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از رشته‌های تحصیلی بدون کنکور هستند، گفت: برای حذف کامل کنکور باید هر سال تعدادی رشته را از کنکور تمامی دانشگاه‌ها خارج کنیم و دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل وسعت سرزمینی کمک بزرگی در این زمینه خواهد بود.

درمان نظام آموزش عالی کشور کارآمدی است

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی وضعیت کیفی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه یک مسیر بیش از ۳۰ ساله را طی کرده و اساسا آموزش عالی کشور از نخبه‌گرا به آموزش عالی گسترده سوق پیدا کرده است. به طور کلی در طی مسیر آموزش عالی نخبه‌گرا به آموزش عالی گسترده، ابتدا توسعه کمی، سپس توسعه کیفی رخ می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه ۳۸ درصد آموزش عالی کشور را تشکیل می‌دهد و از سطح بسیار عالی تا ضعیف دارد، همانطور که آموزش عالی دولتی نیز دارای چنین سطحی است. در دانشگاه آزاد اسلامی نیز فضایی همانند سایر دانشگاه‌ها حاکم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور اشاره و تصریح کرد: امروز جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و این موضوع یک امتیاز است. درمان نظام آموزش عالی کشور کیفیت نیست، بلکه کارآمدی است.

وی ادامه داد: به دنبال کارآمدی آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و می‌خواهیم پاسخگوی دغدغه، نگرانی و انتظارات جوانان و خانواده‌های آن‌ها از آموزش عالی باشیم، به عبارت بهتر به دنبال ایجاد دانشگاهی که بسترساز اشتغال دانش بنیان جوانان باشد، هستیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به گزارش آمریکایی‌ها در خصوص تأثیرگذارترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه نانو فناوری در سه مقطع تاریخی، گفت: در سال ۲۰۱۶، ۱۹ دانشگاه چینی به همراه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان ۲۰ دانشگاه تأثیرگذار در این حوزه در جهان شناخته شدند.

طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک ویژگی دارد که در آن آموزش عالی رایگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی شهریه پرداخت می‌کنند، از همان ابتدا یاد می‌گیرند که روی پای خود بایستند و این موضوع برای کارآمد کردن نظام آموزش عالی یک امتیاز محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: البته باید نظام بانکی کشور را پشتوانه تحصیل جوانان در دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهیم و با توسعه بیمه تحصیلی و همچنین به‌کارگیری سرمایه‌های این دانشگاه، زمینه تحصیل و اشتغال جوانان را فراهم کنیم.

رونمایی از نظام پایش دانشگاه آزاد اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر سال بیش از ۷۰ هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۱۰ هزار رساله دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی تولید می‌شود، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نظام متمرکزی که دارد، می‌تواند به عنوان یک سازمان پژوهشی ۷۰ هزار پژوهش را در خصوص موضوعات خاص انجام دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از رونمایی نظامی تحت عنوان پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) خبر داد و گفت: ۴۰ چالش ملی کشور را احصاء کرده‌ایم و نظام موضوعات آن‌ها مشخص شده‌اند. همچنین ۵ هزار زمینه پژوهشی را برای موضوعات پایان‌نامه و رساله آماده کرده‌ایم.

دانشگاه به دنبال آموزش‌های تخصصی، اجتماعی و مهارتی است

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی را به سازمان آموزشی، پژوهشی و فناوری و همچنین سازمان حل مسئله تبدیل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در حال طراحی ۴۰ سرای نوآوری آزاد که تجمیعی از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است، هستیم تا مسائل ملی را به بهترین شکل حل کنیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در تبریز سرای چرم و کفش، در یزد سرای منسوجات و پوشاک و در تهران سرای حمل و نقل ایجاد می‌کنیم.

طهرانچی با بیان اینکه به دنبال بسترسازی برای اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد شغل و کار و مهارت حل مسئله در جوانان هستیم، گفت: دانشجویان به دانش‌های تخصصی، اجتماعی و مهارتی نیاز دارند، در حالی که تا به امروز دانشگاه‌ها تنها آموزش‌های تخصصی و تا حدودی آموزش اجتماعی به دانشجویان ارائه می‌کردند و دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آموزش‌های تخصصی، اجتماعی و مهارتی است.

رشته‌های تحصیلی متناسب با نیاز جوانان و شغل آینده آن‌ها تغییر می‌یابند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شعار دانشگاه آزاد اسلامی در افق ۱۴۰۴، گفت: در همه دنیا دانشگاه‌های خصوصی حرف اول را می‌زنند و با روش‌هایی که داریم و تصمیماتی که اتخاذ کردیم، می‌توانیم انتخاب اول محققان و پژوهشگران در سال ۱۴۰۴ باشیم.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی ناکارآمدی دانشگاه‌ها را یکی از دلایل کاهش دانشجویان دانست و افزود: برای حل این مسئله به دنبال گسترش رشته‌های مورد نیاز شهر‌ها بر اساس طرح آمایش هستیم و رشته‌های تحصیلی را متناسب با نیاز جوانان و شغل آینده آن‌ها تغییر می‌دهیم.

توسعه هوشمند منطقه‌ای را رقم خواهیم زد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر آموزش را کارآمد کنیم، واحد‌های دانشگاهی کوچک نیز احیا می‌شوند، اظهار کرد: دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی آموزش برای آموزش نخواهیم داشت و با یک تحول جدی واحد‌های کوچک کانون اشتغال شهر‌ها می‌شوند و توسعه هوشمند منطقه‌ای را می‌توانیم با دانشگاه آزاد اسلامی رقم بزنیم.

طهرانچی با اشاره به اینکه توزیع هیئت علمی در واحد‌های دانشگاهی مناسب نیست، گفت: آمایش و بهینه کردن هیئت علمی در سطح استان‌ها در دستور کار است. رشته‌های تحصیلی را با توجه به اشتغال و آمایش و با هماهنگی وزارت علوم جابجا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۳۰ هزار عضو هیئت علمی است و نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه در وضعیت مطلوبی است، اظهار کرد: امسال هزار نفر عضو هیئت علمی جدید و ۱۰۰ جوان نخبه جذب خواهیم کرد و از مربیانی که رکود علمی دارند و استادان بازنشسته استفاده نخواهیم کرد و سعی می‌کنیم جمعیت اعضای هیئت علمی متوازن باشد.

کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد بسته حمایتی دریافت می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی پیش آمده، دو بسته حمایتی به مناسبت اعیاد ربیع الاول و عید نوروز برای کارکنان و اعضای هیئت علمی خواهیم داشت و با چارچوب‌های خاص فعالیت اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، کاری می‌کنیم که دریافتی آن‌ها در مجموع کمتر از سایرین نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌شود، گفت: به دنبال توسعه شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد دانشگاه حل مسئله و بسترساز اقتصاد دانش‌بنیان هستیم.

باید رشته‌های تحصیلی موثر و کارآمد داشته باشیم

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: زمانی که شتاب دهنده‌ها و صندوق‌های حمایتی نباشند، شرکت‌های دانش‌بنیان کار چندانی انجام نمی‌دهند، بنابراین حامیان مالی را تشکیل می‌دهیم و به آن‌ها مدل‌های توسعه ارائه می‌دهیم.

طهرانچی جذب دانشجوی دکتری برای جبران کمبود دانشجوی مقطع کارشناسی را روشی نادرست برشمرد و افزود: متاسفانه در گذشته چنین رفتاری شده و جواب نداده است. باید نگاه ما میان‌مدت و بلندمدت باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروز دیگر آموزش به تنهایی جاذبه‌ای ندارد، گفت: باید رشته‌های تحصیلی موثر و کارآمد داشته باشیم و تاثیرگذار بودن دانشگاه آزاد اسلامی را به مخاطبان نشان دهیم و واحد‌های دانشگاهی کانون‌های اشتغال دانش‌بنیان شوند.

نظام تربیتی دانشجو نیازمند تغییر است

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: براساس اسناد بالادستی، محور قدرت در اقتصاد دانش بنیان گسترش آموزش عالی است و اگر آموزش عالی کارآمد نباشد، مشکل ایجاد می‌شود. استقلال کشور در گرو آموزش عالی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مدرک گرایی مسئله امروز نیست و دانشگاه با نگاه مدرک گرایی وارد کشور شد، گفت: شغل کارشناس نمی‌خواهد، بلکه نوآور می‌خواهد. باید نظام تربیتی دانشجو را تغییر دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تحول در نوع آموزش دادن‌هاست.

واحد امارات دانشگاه آزاد دیگر اجازه جذب دانشجوی ایرانی نخواهد داشت

وی درخصوص فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در سطح بین‌المللی نیز اظهار کرد: این دانشگاه از معدود دانشگاه‌هایی است که شعب جدی بین‌المللی دارد. در افغانستان دانشجوی بین‌المللی داریم. شعبه لبنان نیز فعال و دانشجویانش هم لبنانی بودند. تغییراتی در این زمینه در یک دوره شش ماهه داریم.

طهرانچی با تأکید بر اینکه اگر در خارج از کشور حضور داریم، خاص منطقه هستیم، افزود: متأسفانه در واحد امارات همچون سایر دانشگاه‌های ایران، دانشجوی ایرانی داریم. ابلاغ کردیم که به هیچ عنوان اجازه جذب دانشجوی ایرانی نخواهند داشت.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مقدمات کار برای ایجاد شعب در سوریه و عراق در حال آماده شدن است. بنا داریم در منطقه برای دانشجویان غیرایرانی حضور داشته باشیم. این نکته هم مهم است که در کشور ۱۰ هزار دانشجوی غیرایرانی داریم و می‌توانیم تا حد دو برابر افزایش دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت این را دارد که در فعالیت‌های بین المللی با رویکرد منطقه‌ای اثرگذار باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی شامل اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان تلاشگر می‌خواهم که باور داشته باشند در سال ۱۴۰۴ می‌توانیم انتخاب اول داوطلبان باشیم و به این سمت حرکت کنیم و ان‌شاءالله امید را در ایران پر رونق کنیم.

انتهای پیام
captcha